John J skrev:
[länk]

Glad gubbe spricker mer sällan helt klart.
Glad gubbe är "rätt" enligt min snickare som var här och hjälpete till med vår altan, medmotiveringen att det inte spricker lika lätt.

Var det rätt får tiden utvisa :)
 
skall bygga polaren altan imorgon.
lasset från beijer kom på eftermiddan...

trallen va väldigt torr så jag har sagt till kompisen att denna tall skickar vi tillbaks...

tog lite kort hur böjningen va på denna torra trall...
jag vet iaf vilket håll jag lagt trallen..


trevlig kväll
 
  • DSC00033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00035.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte du snickare, Estwing?? Då borde du väl veta att det tar många år för virke att torka. Även om denna trall är torr på ytan så är den sannolikt betydligt fuktigare än obehandlat trä på brädgårn. Sannolikt var brädorna plana innan impregneringen och behandlingen har gett dem en tillfällig kupning åt fel håll pga övermättningen av vätska. Då de torkar (på riktigt - efter ett par år utomhus) kommer de bete sig som vilket annat trä som helst. Kommer ju inte våga släppa in någon snickare hemma efter detta. Lär man sig inget om trä på snickarutbildningen?
 
ibland finns sånna som du ute som bara läser å läser...
jag är ute i verkligheten å ser å använder sakerna...

om det nu tar många år för ditt virke att torka så skulle jag ej lägga trallen å det hållet du ville å få denna vattensamling i flera år å tillslut då i ditt fall kanske kupa sig tillbaka...
go trall å gå på i dessa år för att senare *hoppas* på ditt fall.
ta din bok å läs vidarer lr kom ut å lär dig nåt på byggena..
sätter du panelbrädorna me med kärnan utåt?
nä för finsågningen har sur gubbe utåt å kärnan alltså hyvlingen innåt till stor del av brädorna....
 
estwing/

Jag undrar, om du skulle lagt trall med räfflad ovansida, hur skulle du lagt den?
Med sur eller glad gubbe?
Och hur lång tid tar det för virket att torka?
Påverkar torkningen på något sätt hur virket böjer sig?
 
jag vet att den e räfflad , å inte lägger du räfflorna neråt?
fråga frhe hur lång tid virket tar på sig å torka... han verkar veta å kanske kan slå upp.
givetvis om ena sidan är skitkass å den andra sidan är skitsnygg ja då lägger jag den sidan upp på hela den raden ut åt samma håll.
torkningen kan påverka ja.
har du trall som växt som ett raketvirke med stora årsringar så vrider sig virket åt alla håll å kanter.
därav har jag bojkottat detta sketvirke som finns på brädgårdarna å valt högre klassat virke där det är mer lr mindre kärnvirke rakt igenom.
jag vet att kärnan är hård, mina räckes stolpar har kärnan utåt mä.
men trallen hade jag aldrig lagt glad, mer kvistar,kåda, samt att mitten på kärnan kan man få en brun rand*vet ej vad det kallas*
 
Redigerat:
Lite sandlåda vart det här.

Det tar inte flera år att torka 28mm plank till en fuktighetskvot anpassad för trallvirke i rätt miljö tar inte flera år.

Estwings senaste bilder ser ut att vara exempel på där torkningsprocessen har forcerats innan tryckningen. REKLAMERA

Alla som jobbat med träindustrin vet naturligtvis att årsringarna "sträcker på sig". Har man däremot torkat virket korrekt så ska man inte behöva ha några större problem.

Jag tycker förövrigt att många av er är lite nosiga med Estwing.
Estwing du kanske mest har erfarenhet av blött virke och hur det ser ut vid själva byggandet. Jag tror även att du skulle kunna argumentera för att jorden är platt. MEN jag har stor respekt för dina finurliga snickerilösningar, alltid enkla fungerande. d^_^b

Fortsätt gärna med den typen av rådgivning...och kanske lite mindre debatt runt hur och varför olika material beter sig på olika sätt vid olika tillfällen över tiden.;)
 
är inte jorden platt?

japp högen skall skickas tillbaka.
å jag vet att 28 trallen inte tar flera år att torka.
lägger du på våren så nästa år e det genomtorrt....
därav kan man måla räcken som är tryckta m.m.
gillar debatter å tjöta... tur dom personerna inte är inne i byggbodarna iaf.... hahaha

och ja, mer bilder på annat samt beskrivningar kommer samt mer interiörbilder innefrån....

tack för orden nimajneb....*konstigt nick...byt haha*

mvh
estwing
 
estwing skrev:
är inte jorden platt?

japp högen skall skickas tillbaka.
å jag vet att 28 trallen inte tar flera år att torka.
lägger du på våren så nästa år e det genomtorrt....
därav kan man måla räcken som är tryckta m.m.
gillar debatter å tjöta... tur dom personerna inte är inne i byggbodarna iaf.... hahaha

och ja, mer bilder på annat samt beskrivningar kommer samt mer interiörbilder innefrån....

tack för orden nimajneb....*konstigt nick...byt haha*

mvh
estwing
Han heter Benjamin, Estwing ;)
 
Mikael_L
Och van att tänka lite baklänges ... :D
 
Och så undrar en del varför man helst vill handplocka virket eller om man skall ha det levererat i paket väljer en leverantör som man av erfarenhet vet har hög kvalitet och själva kan sortera. Det tar för lång tid med dåligt virke helt enkelt.

/Kent
 
cust3000 skrev:
Han heter Benjamin, Estwing ;)
hahaha men va fan nu ser jag det gööö ber om ursäkt BENJAMIN:wow:
 
estwing skrev:
hahaha men va fan nu ser jag det gööö ber om ursäkt BENJAMIN:wow:
Ja nu heter han väl iofs magnus men det kanske inte hör hit....:cool:
 
MathiasS skrev:
Ja nu heter han väl iofs magnus men det kanske inte hör hit....:cool:
ojdå,,,,,,,,,,,,
 
estwing skrev:
jag vet att den e räfflad , å inte lägger du räfflorna neråt?

men trallen hade jag aldrig lagt glad, mer kvistar,kåda, samt att mitten på kärnan kan man få en brun rand*vet ej vad det kallas*
Så om jag uppfattat dig rätt så lägger du räfflad trall med räfflorna neråt och den släta sidan upp?
Det måste du ju göra om du aldrig lägger glad gubbe?
Anledningen till att jag tjatar om detta är ju ,
varför tror du all räfflad trall har räfflorna på kärnsidan om den nu skall vara neråt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.