Hejsan Herc hur stort hus bygger du tänkte på mängden makadam.. de motsvara ju ca 400 km3 sten men de är klart du skulle kanske fylla ut mer än dom 60 cm..Herc skrev:
bara undrade..
Inte så stort 115 km2 men som jag skrev var djupet på matjorden nästa 70 cm plus att de grävde ut för altan och stensättning på 150 m2.
Btw är det någon som vet vilket fabrikat på golvvärme som MS använder?
Btw är det någon som vet vilket fabrikat på golvvärme som MS använder?
Ingen aning om fabrikat på golvvärme, men apropå detta, har ni elslingor i WC på bottenplan?
Det står så på våra ritningar, då sa jag till MH att det är ju vattenburet på bottenplan så varför ska det vara el där? Det är fel sa säljaren, men jag är fundersam, det mest optimala vore ju att ha vattenburet i plattan och dessutom el ovanpå detta så man kan köra el på sommaren (om det nu behövs) och det mer ekonomiska vattnet på vintern.
Det står så på våra ritningar, då sa jag till MH att det är ju vattenburet på bottenplan så varför ska det vara el där? Det är fel sa säljaren, men jag är fundersam, det mest optimala vore ju att ha vattenburet i plattan och dessutom el ovanpå detta så man kan köra el på sommaren (om det nu behövs) och det mer ekonomiska vattnet på vintern.
Vi har just fått höra från MH att vår stomleverans är planerad till v38 (slutet på september) och att inflyttning kan ske i mitten på mars! Helt otroligt...från början när vi skrev kontrakt gjorden säljaren en "tidsskiss" och då hette det stomleverans i Maj-
Juni (3-4 mån efter slutbeställning) och inflyttning efter ca 5 mån. Nu har det alltså blivit 6+6 mån! Och vill vi ha byggaren som alla i området rekommenderar får vi vänta ytterligare en månad. Kontrakt i september 2009, inflyttning i april 2011 hur känns det?
Fick samtidigt mail om att vår extra varmvattenberedade pga hörnbadkar går loss på 19700kr + entreprenadkostnad. Att dom har mage att safta till med sådana priser. Går man efter Nibes listpriser blir det ca 13000kr, och säljaren brukar ju alltid förklara dom dåliga avdragen på saker med att dom har så bra rabatter. Vill man sen lägga till nåt så verkar han har glömt dom där rabatterna... :@
Att man alltid måste bråka om varenda grej. Blir så trött...
Juni (3-4 mån efter slutbeställning) och inflyttning efter ca 5 mån. Nu har det alltså blivit 6+6 mån! Och vill vi ha byggaren som alla i området rekommenderar får vi vänta ytterligare en månad. Kontrakt i september 2009, inflyttning i april 2011 hur känns det?
Fick samtidigt mail om att vår extra varmvattenberedade pga hörnbadkar går loss på 19700kr + entreprenadkostnad. Att dom har mage att safta till med sådana priser. Går man efter Nibes listpriser blir det ca 13000kr, och säljaren brukar ju alltid förklara dom dåliga avdragen på saker med att dom har så bra rabatter. Vill man sen lägga till nåt så verkar han har glömt dom där rabatterna... :@
Att man alltid måste bråka om varenda grej. Blir så trött...
Vilken otur Steppen. Vi måste ha haft tur,allt har funkat perfekt. Vi har fått inflyttningsdatum som planerat. Vi beställde i september 2009 flyttar in 8 juli.
Kollade huset för första gången förra veckan och jag blev mycket imponerad. Inte en spik som sitter fel dessutom riktigt proffsiga och trevliga hantverkare.
Det enda som inte var bra var garaget, det fanns inget innertak ! Mitt eget fel då jag beställde oisolerat och borde ha tänkt på detta. Nu var MS tvungna att isolera väggarna pga närheten till huset och de bjöd på detta. Sammantaget med isolerade väggar och inget innertak blir inte slutprodukten bra. Har nu beställt innertak.
Kollade huset för första gången förra veckan och jag blev mycket imponerad. Inte en spik som sitter fel dessutom riktigt proffsiga och trevliga hantverkare.
Det enda som inte var bra var garaget, det fanns inget innertak ! Mitt eget fel då jag beställde oisolerat och borde ha tänkt på detta. Nu var MS tvungna att isolera väggarna pga närheten till huset och de bjöd på detta. Sammantaget med isolerade väggar och inget innertak blir inte slutprodukten bra. Har nu beställt innertak.
Nu börjar det krångla till sig (har väntat på detta) Vi beställde inga tapeter utan tog väv micronit tror jag det heter istället.Dealen med Ms var att tapeter byttes mot väv och att vi skulle stå för målning med vanlig vit färg i hela huset.
Nu vill målaren ha 33000 :- för att rolla 4 st rum varav två mest består av fönster.
Tycker ni detta verkar rimligt ?
Nu vill målaren ha 33000 :- för att rolla 4 st rum varav två mest består av fönster.
Nu vet jag inte hur mycket färg som gått åt, men räknar man högt så återstår ändå pengar för att täcka en veckas arbete för en målare. En vecka för att rolla fyra rum? knappast, en amatör gör det på två dagar.Herc skrev:Nu börjar det krångla till sig (har väntat på detta) Vi beställde inga tapeter utan tog väv micronit tror jag det heter istället.Dealen med Ms var att tapeter byttes mot väv och att vi skulle stå för målning med vanlig vit färg i hela huset.
Någon målare på forumet kanske kan ge en proffsuppskattning på arbetstiden?
Alt. ring en firma på stan och hör efter, sen härja med MH.
Redigerat:
Jag tycker det låter hutlöst dyrt. Jag har hört på att man räknar på ca 150 kr/golv m2 + moms. Så ett rum som är på 10 m2 kostar 1500 kr + moms att få målat. Sedan får du ju avdraget för tapeter med. Har för mig att det 60 kr/rulle man får hos MH.(kollektion 7 brukar ju vara standard)
Vi tog målningsförberett (borde heta spacklingsförberett) vilket dom drog av 180' för. Det låter som det korrelerar med att dom ska ha 33' för att måla några rum men jag tycker det låter väldigt mycket. Vi blev förvånade över det stora avdraget också som annars brukar vara uselt.
Jag har svårt att tänka mig att det skulle kosta 180' om man tog in en offert på att spackla och måla ett hus invändigt men jag kanske har fel. Om materialet går på säg 20' och hantverkaren tar 400kr/h så blir det ändå 10 veckor heltid!
Jag har svårt att tänka mig att det skulle kosta 180' om man tog in en offert på att spackla och måla ett hus invändigt men jag kanske har fel. Om materialet går på säg 20' och hantverkaren tar 400kr/h så blir det ändå 10 veckor heltid!
Vi tog också 'målningsförberett', men det innebär ju förutom spackling även att sätta lister, dörrkarmar, trösklar och lägga golv (något som 1,5 år efter inflyttning ännu inte är helt färdigt för vår del :S).
Att avdraget är så stort kan väl även motiveras på att dom slipper uppföljningsarbeten på ytskikten, det hade varit jätteskönt att till exempel ta upp alla sättningssprickor i tvåårsbesiktningen (vet dock inte om det anses normalt eller åtgärdas).
Att avdraget är så stort kan väl även motiveras på att dom slipper uppföljningsarbeten på ytskikten, det hade varit jätteskönt att till exempel ta upp alla sättningssprickor i tvåårsbesiktningen (vet dock inte om det anses normalt eller åtgärdas).
Suck... Jag tycker det är lite sjukt att det är så där. Lägga fram några argument så får man halva priset. Om man inte är så smart eller driven blir man ju blåst.
Vi har iaf mailat MH på deras huvudmail och adresserat "till ansvarig chef" ang. varmvattenlösningen. Frågeställningen är i princip "står ni för att det ska kosta kunden totalt 27000kr plus entreprenadkostnad bara för att kunna ha möjlighet till ett hörnbadkar?" Det är alltså ca 20000kr för varmvatten och 7000kr för bjälklagsförstärkning, el och VA förberedelser. Jag har inte fått svar. Mailade en påminnelse efter en vecka och inget svar...
Vi har iaf mailat MH på deras huvudmail och adresserat "till ansvarig chef" ang. varmvattenlösningen. Frågeställningen är i princip "står ni för att det ska kosta kunden totalt 27000kr plus entreprenadkostnad bara för att kunna ha möjlighet till ett hörnbadkar?" Det är alltså ca 20000kr för varmvatten och 7000kr för bjälklagsförstärkning, el och VA förberedelser. Jag har inte fått svar. Mailade en påminnelse efter en vecka och inget svar...
En relaterad fråga angående Myresjöhus.
Någon som vet om NIBE's trygghetsförsäkring ingår i leveransen för FLVP från Myresjöhus? Jag tycker annars att 3000 kronor för 10 års trygghet mot alla typer av haverier är något som jag är villig att betala.
Se mer på http://www.nibe.se/sv/Produkter/Bergvarmepumpar/Trygghetsforsakring/.
Någon som vet om NIBE's trygghetsförsäkring ingår i leveransen för FLVP från Myresjöhus? Jag tycker annars att 3000 kronor för 10 års trygghet mot alla typer av haverier är något som jag är villig att betala.
Se mer på http://www.nibe.se/sv/Produkter/Bergvarmepumpar/Trygghetsforsakring/.