Anslutningsavgift (fortum) 5000:- startade bygget i början på februari första räkningen 17 000 :- har ej fått sluträkning.
 
Har fått reda på att inget ingår från myresjöhus så det är väl lika bra att försöka fixa det så billigt som möjligt på egen hand, dvs köpa en central på blocket och ringa en elektriker själv.
 
Har fått en förfrågan från försäljaren om vi vill visa vårt hus. Jag ställer mig tveksam till detta. Om vi kommer att godkänna detta tycker ni då att man kan kräva någon ersättning ?
 
Herc - har ni byggt färdigt huset?

Jag har sett några olika varianter av visningserbjudanden, vissa leverantörer har det som ett stående erbjudande, då brukar det oftast vara i form av något som:
75 000 i rabatt eller fria tillval för 75 000 och efter att huset är färdigbyggt tar husleverantören "hand" om huset och har det som visningshus i exempelvis 3 månader. Därefter kan ni flytta in som vanligt.

Summan och tidsperioderna kan naturligtvis variera med det är de visningsöverenskommelser jag känner till.

Beroende på omfattning av visningstillfällen m.m. så ska ni naturligtvis ha någon form av ersättning, en visningshelg mot en finare middag kanske? :D

Kom ihåg att det alltid är husleverantören som tjänar på det, ni tjänar absolut ingenting på visningen som sådan (om ni inte tänker smyga med och höra folk kommentera ert hus och förhoppningsvis säga bara bra saker...), så se till att få någon ersättning!

Tillägg till detta, jag pratade nyss med min säljare hos Eksjöhus och han svarade så här på frågan: "Hej
Med visningar ersätter vi från fall till fall. Vi ersätter 1000kr per familj som ni visar för det kan ta ½ timme eller timme. Så det är rätt lätt förtjänta pengar. Vi gör inga avtal om visningar innan. Jag ska se till att ni kan rekommendera oss, det är bättre och effektivare än dyra annonser."
 
Redigerat:
Vi ville tjäna en slant så vi förhandlade redan vi kontraktstillfället fram att vi ska visa huset på tre annonserade söndagar á 2 timmar. För detta skulle vi först få 3000 kr per gång, men vi pressade fram 10000kr och golvvärme i badrummet på 10kvm som annars skulle kostat oss ca 20000kr som tillval. För oss blev värdet alltså 10000kr per gång vilket känns bra.

Vi fick en privat visning av ett Faluhus innan vi skrev med MH. Den säljaren gav ett par snickarbyxor till husägaren. En annan privat visning vi var på i ett MH så fick ägaren 600kr. Så det beror väl på hur mycket man vill visa upp, annonserat eller privat. Man får betalt därefter.

75000kr för att vara utan sitt hem i 3 månader känns dock lite sisådär. Visst är det en bra slant men det blir ju lite som att flytta in i ett begagnat hus. Så skulle jag känna det även om det var fint. En massa främmande människor som liksom har tagit oskulden på huset. :)
 
Som jag trodde alltså, det finns nog alla möjliga varianter!
 
Är det ngn som har fått prisuppgift på ett Duett-hus?

Vi fick i Gbg på 2,25 (delad entrepenad). Totalentrepenad skulle gå på 2,45. Känns dyrt och är därför intresserad av vad andra har fått för prisuppgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.