Trivselhus håller på att göra om sina reglar för betalning för visningshus.

De dealar inte längre på det sättet att man tex kan få en carport för att visa sitt hus utan nu erbjuder dom att ge 500-1000 kronor per halvtimme och tillfälle och sen att ge en viss summa för varje gång visningen leder till ett husköp från kunden.

Vad tycker ni om detta erbjudande?

Det låter lite osäkert att man som visare inte vet vad som leder till köp. Dom kan ju i princip blåsa en hur som helst där eller?

Hej!
Tror inte jag skulle gå med på att basera min ersättning på om de säljer mer hus eller inte.... Jag har ju ingen aning om hur intresserade de egentligen är utan jag kanske visar mitt hus 10 ggr "helt i onödan" (kan tänka mig att det ligger lite jobb bakom en husvisning, jag har tre barn, en hund och en katt att städa och plocka undan efter) för människor som inte är speciellt intresserade och det för en spottstyver....
/L

Nej låter inget bra....stay away....

Hur har det gått för er förresten, ni hade någon bauta-vattenläcka såg jag på bilderna, stackare, vad hände?

Nej jag tycker väl inte heller att det lät som ett bra erbjudande.

T-hus har inget visningshus alls här nere i skåne och de vill gärna ha oss som visningshus men det är inte värt det tycker jag så vi säger nog nej.

Jo vi hade en vattenläcka så det försenade vår inflyttning i tre månader!

Allt har varit bra efter det men målaren har fått bättra på takfärgen lite där det hade blivit "krackeleringar".
Vi hade ca 10 cm vatten i hela bottenvåningen...

Eksjöhus (ja jag vet om att det är som att svära i kyrkan att på detta forum nämna deras namn) i Skåne har liknande upplägg. Tror det var 500:-/visning och familj och 2500:- vid tecknad order.

Bra eller dåligt........ mja, skit i pengarna utan se det i ett större perspektiv.

1. Du får en säljare som vill ha ett bra hus att visa upp.
2. Du får en naturlig vidare kontakt med din säljare efter kontraktskrivning,
vilket vissa inte har. :-X
3. Du får besök av din säljare i ditt hem efter inflyttning och slutbesiktning.

Om det fanns ett pluspaket vid kontraktskrivning som garanterade ovanstående så hade jag varit beredd att lägga en peng för att få det. Nu fick jag betalt för det  ;D ;D

Jag tycker det är rent av skitdåligt betalt. Vi fick 60 000:- för två helger och fem enskilda visningar. Av detta har har husföretaget använt 2 enskilda (på en av dem fick vi oxå en flaska vin av säljare) och en helg. Till saken hör att de nu har byggt ett visningshus så resten kanske inte blir av...
Jag tycker att det ska ge husägaren en rejäl slant, man visar upp sitt hem för främlingar och städar som en idiot innan!

Inger.P. skrev:
Andra känner "mitt hem är min borg" och mår rent dåligt av om främmande människor klampar in.
Trist om man har en sådan livsyn.

Vari ligger skillnaden, att visa sitt hus fysiskt eller fläka upp det på sin hemsida.

Vi var och tittade på ett Trivselhus i Gävle innan vi valde vårt hus. Jag frågade också vad de fick för att via huset.
Ingenting sa hon Trivselhus betalar inte för visningar.... ???
De ställde upp ändå för att vara snälla mot oss. "Det hade ju varit roligt om vi kunde tittat själva innan vi köpt, sa hon".
Samma sak med flera husvisare här uppe i norra delarna av landet. Jag vet att många fått bra betalt = bättre än inget för att visa sina hus i de södra delarna av landet
Kan det vara så illa att husöretagen inte betalar för visningar norröver eftersom vi ändå snällt ställer upp och dessutom få personer bygger???
Är vi norrlänningar som alltid Lurade ;)

Janne_B skrev:

Vari ligger skillnaden, att visa sitt hus fysiskt eller fläka upp det på sin hemsida.
Visa fysiskt innebär att du har ungar som springer runt och fingrar på allt med skitiga fingrar, folk som går inne med skor och gör märken i parkett och annat, människor som snokar i garderober och överallt annat. saker som faktiskt kan försvinna. Inbrottstjuvar som mycket väl kan reka vad som finns i huset och sedan återkomma ngn natt (inte helt ovanligt)
Hemsidegranskarna gör inga märken i min parkett och jag slipper se deras ungar och höra deras skrik.
Sedan är det upp till var och en hur man vill göra, men för mig var valet lätt, inga visningar!

Känner att jag måste beskriva hur visningen av vårt hus gick till, vi var inte hemma men jag hade en kompis som var utskickad som "spion":
Alla sovrum var avspärrade, kunde fick kika in genom dörren.
Klädkammaren och datorum var låsta.
Alla hade skoskydd eller tog av sig skorna.
Husföretaget hade dammsugit av klinkergolvet i hallen efter visningen.
Jag fick skriftligt på att ev skador skulle betalas av husföretaget.
Husföretaget hörde av sig till oss efter visningen och frågade om vi var missnöjda över något.
Husföretaget hade 4 av sina representanter i huset under visningen för att kunna ha bra koll på alla.
Alla besökare fick uppge namn.

När vi kom hem såg vi inte ett spår av visningen mer än de lämnat kvar de färska blommor de köpt och en skål med godis!

Vi har visat vårt Trivselhus en gång. Utan ersättning och utan medföljande säljare. Vi är nya i området och dem vi visade för skulle bygga alldeles i närheten, så det var trevligt att träffa blivande grannar. Det var två personer i vår ålder, utan medföljande barn eller djur.

Jag har definitivt en "trist livssyn". En öppen visning skulle sitta många tiotusen inne och skulle kännas som ett övergrepp/inbrott.

Hemsida? Aldrig. Mitt hem är min borg och grunden i mitt privatliv.

Berit

Vicket liv de blev :surprised:

Jag har aldrig pratat om öppna visningar och där delar jag Er ståndpunkt till 99% (måste reservera lite till oplanerade invändingar) ;)

Mitt inslag syftade på enskilda visningar där en familj kommer tillsammans med säljaren. Vi är naturligtvis närvarande och deltager i visningen. Dessa familjer är då speciellt intresserade av just den hustypen och är i ett slutskede i sitt letande.
Tyvärr fanns det inget Aspudden byggt när vi var i upphandlingsskedet och det hade varit guld värt för oss att se planlösningen "in real life" före vi beställde tillvalen. Nu gick inte detta och kanske det är därför vi gick med på enskilda visningar.
Det är var och ens fulla rätt att göra vad dom vill med sina liv och angående åsikter så...... ja även där har vi ett egenbestämmande (rätt skönt faktiskt)

Det är ju lite samma grej när man ska sälja huset. Dessa visningar kan väl antagligen också gå ganska vilt till. Folk öppnar byrålåder, linneskåp...mm ungar högt å lågt, ska man plocka med sig det mesta innan man har visningen. Det blir ju ett jätte jobb :surprised:. Man kan ju inte stänga till heller...

• 1067-vit_passage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Janne_B skrev:

och tigga pengar för det... 8) 8)

Göran skrev:
och tigga pengar för det... 8) 8)
Janne_B skrev:
Bra eller dåligt........ mja, skit i pengarna utan se det i ett större perspektiv.
Hur kunde du missa min grundpoäng ??? ???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.