6 694 läst · 17 svar
7k läst
17 svar
undrar över budgivning
Sida 1 av 2
hej
eftersom jag sen i hlöstas letar hus, har jag funnit detta forum hjälpsamt för tips och råd om skavanker på hus osv..
min undran nu är över en budgivning som avslutades igår
jag är nyinflyttad, sen i höstas, till en mycket liten ort, och letar som sagt hus i närheten.
Nu hittade jag äntligen ett hus som passade perfekt..nästan
var på visningen. Och dagen efter anmälde mitt intresse och la också öppningsbudet.
Vi var 3 som bjöd.
Budgivare 3 hoppade av rätt snart.
Kvar stod jag och budgivare 2.
Nu till det jag tyckte var egendomligt:
jag la ett bud, blev överbjuden med 5000 kr i taget...
vid ett par tillfällen blev jag hängande i luften med mitt bud i >24 h...sen kom ett överbud på, javisst 5000 kr...då ringde jag upp mäklaren (budgivningen skedde via sms) och frågade varför dessa låga bud, och varför allt tog sån tid, och hur läget var egentligen, men hon pratade bara runt det, så jag pushade inte vidare i ämnet, utan la ett nytt bud...nu blev jag hängande i luften i exakt 48 h, utan att höra från mäklaren ett pip
Säljaren ville ha budgivningen klar till kl 13.00 viss dag, och efter exakt 48 h sedan mitt senaste bud, och 3 h innan deadline, la den andra budgivaren ett nytt bud..på 5000 kr...
Jag höjde omedelbart med 20.000
jag vann budgivningen
MEN..säljaren, som jag inte alls känner, valde att sälja till budgivare 2.
jag blev förstås häpen, men vet att det är säljarens rätt att välja sina köpare, så kan inte säga något om det. men frågade förstås mäklaren om anledningen att en säljare väljer ett mycket lägre bud...återigen inget riktigt svar, bara humhum, och något om att säljaren känner den andra budgivaren.
Dessutom, idag ytterligare information, litet ställe detta, mäklaren hanterar budgivares 2 försäljning av SITT hus, som ska säljas för att hon ska kunna köpa detta nya hus...
är det konstigt det hela, eller?
eller ser jag troll där det inte finns några.
varit med om 2 budgivningar förut, där jag hoppat av pga för dyrt, och där har det varit raka rör, kommunikation, och avklarat rätt snabbt.
medan denna budgivning segat i över en vecka???
vill gärna höra om ni har liknande erfarenheter, då det här med budgivning ändå är rätt nytt för mig.
tack
eftersom jag sen i hlöstas letar hus, har jag funnit detta forum hjälpsamt för tips och råd om skavanker på hus osv..
min undran nu är över en budgivning som avslutades igår
jag är nyinflyttad, sen i höstas, till en mycket liten ort, och letar som sagt hus i närheten.
Nu hittade jag äntligen ett hus som passade perfekt..nästan
var på visningen. Och dagen efter anmälde mitt intresse och la också öppningsbudet.
Vi var 3 som bjöd.
Budgivare 3 hoppade av rätt snart.
Kvar stod jag och budgivare 2.
Nu till det jag tyckte var egendomligt:
jag la ett bud, blev överbjuden med 5000 kr i taget...
vid ett par tillfällen blev jag hängande i luften med mitt bud i >24 h...sen kom ett överbud på, javisst 5000 kr...då ringde jag upp mäklaren (budgivningen skedde via sms) och frågade varför dessa låga bud, och varför allt tog sån tid, och hur läget var egentligen, men hon pratade bara runt det, så jag pushade inte vidare i ämnet, utan la ett nytt bud...nu blev jag hängande i luften i exakt 48 h, utan att höra från mäklaren ett pip
Säljaren ville ha budgivningen klar till kl 13.00 viss dag, och efter exakt 48 h sedan mitt senaste bud, och 3 h innan deadline, la den andra budgivaren ett nytt bud..på 5000 kr...
Jag höjde omedelbart med 20.000
jag vann budgivningen
MEN..säljaren, som jag inte alls känner, valde att sälja till budgivare 2.
jag blev förstås häpen, men vet att det är säljarens rätt att välja sina köpare, så kan inte säga något om det. men frågade förstås mäklaren om anledningen att en säljare väljer ett mycket lägre bud...återigen inget riktigt svar, bara humhum, och något om att säljaren känner den andra budgivaren.
Dessutom, idag ytterligare information, litet ställe detta, mäklaren hanterar budgivares 2 försäljning av SITT hus, som ska säljas för att hon ska kunna köpa detta nya hus...
är det konstigt det hela, eller?
eller ser jag troll där det inte finns några.
varit med om 2 budgivningar förut, där jag hoppat av pga för dyrt, och där har det varit raka rör, kommunikation, och avklarat rätt snabbt.
medan denna budgivning segat i över en vecka???
vill gärna höra om ni har liknande erfarenheter, då det här med budgivning ändå är rätt nytt för mig.
tack
Vi har också gjort så att vi meddelade mäklaren att han får sälja vårt hus om vi får köpa hans objekt. Vi meddelade också att vi köper oavsett om vår gamla hus blir såld inom 3 månader eller ej. Säljaren hade bråttom att bli av med huset ( har redan köpt nytt) så vi låg på plussidan där också. Det var klart med banken på nolltid ang. lånelöftet . Vi bjöd pris som stått i annonsen.
Om allt det hjälpt eller ej vet jag faktiskt inte men vi har inte gjort något olagligt - bara lagt 2-3 moroter i vår korg . Det visade sej sen att det inte fanns några fler intressanta bud och budgivning uteblev. Vi fick ner priset en smula ( fukt i källare). Det var 7 år sen och i ett litet ort och huset var ett av dom dyrare på orten.
Tråkigt att du inte fick köpa huset.
Nästa gång kan du kanske krydda ditt bud med att du kan flytta in omedelbart om du inte behöver ett villkor i kontraktet om att ditt hus skall säljas innan. Ej riskfritt för dej att stå med 2 hus men kan ibland hjälpa till när säljaren väljer.
Har läst råd om att bjuda högt i starten och villkora att det gäller bara till en viss datum för att påskynda budgivningen om slutdatum är ej fastställt. Om slutdatum är fastställt så är det bäst att hänga i luften som budgivaren nr 2 gjort.
Möjligt att försäljning var arrangerat bara för att fastställa marknadspriset?
Nu när köparens hus blir till salu .....
gaia
Om allt det hjälpt eller ej vet jag faktiskt inte men vi har inte gjort något olagligt - bara lagt 2-3 moroter i vår korg . Det visade sej sen att det inte fanns några fler intressanta bud och budgivning uteblev. Vi fick ner priset en smula ( fukt i källare). Det var 7 år sen och i ett litet ort och huset var ett av dom dyrare på orten.
Tråkigt att du inte fick köpa huset.
Nästa gång kan du kanske krydda ditt bud med att du kan flytta in omedelbart om du inte behöver ett villkor i kontraktet om att ditt hus skall säljas innan. Ej riskfritt för dej att stå med 2 hus men kan ibland hjälpa till när säljaren väljer.
Har läst råd om att bjuda högt i starten och villkora att det gäller bara till en viss datum för att påskynda budgivningen om slutdatum är ej fastställt. Om slutdatum är fastställt så är det bäst att hänga i luften som budgivaren nr 2 gjort.
Möjligt att försäljning var arrangerat bara för att fastställa marknadspriset?
Nu när köparens hus blir till salu .....
gaia
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
I det här fallet så skadar det ju faktiskt inte om du kontaktar säljaren och berättar att du hade lagt ett högre bud. Det finns en chans att mäklaren lät bli att meddela om ditt bud, iom. att den andre ville ge mäklaren ett uppdrag.
Vad gäller buden så har vi aldrig höjt med mer än 5000 pix, ser ingen anledning att bjuda 20-30k över nån som redan nått sin gräns.
En gång har vi bjudit rejält mycket mer än vad budgivningen var på men det berodde på att mäklaren (kanske inte helt seriöst) informerade om vilket pris säljaren skulle acceptera.
Det var också mot löfte om en följdaffär för mäklaren.
Kan ju vara så i ditt fall att säljaren faktiskt känner köparen och därför valde att sälja till denne hellre än att tjäna 20 000. Skulle aldrig jag ha gjort men folk e olika.
Att mäklaren skulle undanhålla säljaren ett högre bud tycker jag låter osannolikt, möjligen har hon påverkat säljaren att acceptera det lägre budet med några väl valda argument (kanske prutade sitt eget pris tex eftersom hon fick en affär till) men att chansa på att Du inte skulle prata med säljaren tror inte jag hon skulle göra.
En gång har vi bjudit rejält mycket mer än vad budgivningen var på men det berodde på att mäklaren (kanske inte helt seriöst) informerade om vilket pris säljaren skulle acceptera.
Det var också mot löfte om en följdaffär för mäklaren.
Kan ju vara så i ditt fall att säljaren faktiskt känner köparen och därför valde att sälja till denne hellre än att tjäna 20 000. Skulle aldrig jag ha gjort men folk e olika.
Att mäklaren skulle undanhålla säljaren ett högre bud tycker jag låter osannolikt, möjligen har hon påverkat säljaren att acceptera det lägre budet med några väl valda argument (kanske prutade sitt eget pris tex eftersom hon fick en affär till) men att chansa på att Du inte skulle prata med säljaren tror inte jag hon skulle göra.
För att slippa fundera på om skälet att ni inte fick köpa trots det högsta budet kan ni ju alltid kontakta säljaren och vänligt fråga om orsaken. Annars är risken att ni lägger onödig energi på att funderar om mäklaren påverkat säljaren genom att sänka sitt arvode för att få möjligheten att sälja köparens hus eller att det hela tiden var uppgjort att säljarens bekanta skulle få köpa huset men för ett "marknadsmässigt" pris som avgjordes efter en budgivning eller att det faktiskt fanns andra skäl.
Vi skickade på 200 000 upp mot ledande budet och sa till mäklaren att detta var vårt första och sista bud samt att säljaren skulle meddela oss inom 24 timmar. Detta fick enligt mäklaren de andra budgivarna att fundera så mycket att ingen kontrade med något nytt bud. Jag tror stenhårt på att om man fishöjer lite bara så dras de andra budgivarna med långt över sina smärtgränser bara för att det rör sig om så lite pengar varje gång. Rätt eller fel är ju omöjligt att veta, men vi fick sommarstugan snabbt och smidigt i alla fall.haavard skrev:
Å jag tror att ANDHOL och haavard slösar bort flera 100 000 i onödan. Vem som har rätt får vi nog inte veta heller
Vi har i alla fall inte gjort några dåliga husaffärer/lägenhetsaffärer utan alltid tjänat en rejäl slant på varje bostadsaffär.
Men kanske beror det på vem man bjuder emot? Om Du höjer 200 000 men hamnar under min gräns för högsta bud så kommer jag att bjuda 5000 över dej ändå så mej skrämmer Du inte. Och låg vi 5000 under min gräns så har Du betalat 195000 mer än Du behövde för huset.
Den typen av budgivning har inte påverkat de budgivningar vi deltagit i vad jag kan se alla fall, för det finns båda sorterna i alla budgivningar.
Vi har i alla fall inte gjort några dåliga husaffärer/lägenhetsaffärer utan alltid tjänat en rejäl slant på varje bostadsaffär.
Men kanske beror det på vem man bjuder emot? Om Du höjer 200 000 men hamnar under min gräns för högsta bud så kommer jag att bjuda 5000 över dej ändå så mej skrämmer Du inte. Och låg vi 5000 under min gräns så har Du betalat 195000 mer än Du behövde för huset.
Den typen av budgivning har inte påverkat de budgivningar vi deltagit i vad jag kan se alla fall, för det finns båda sorterna i alla budgivningar.
Hej igen
o tack för svar. Bra att få lite input från andra
jag undrade lite varför man accepterar ett lägre bud...tänkte om kanske summor växlas mellan säljare o köpare som inte deklareras :S, eller så är det så enkelt som nån sa här, att folk är olika, kanske kändes det bättre att sälja huset till någon man känner
för min del när det gäller det här huset så tänker jag inte grubbla mer över det, utan får leta vidare ...suck o stön
o tack för svar. Bra att få lite input från andra
jag undrade lite varför man accepterar ett lägre bud...tänkte om kanske summor växlas mellan säljare o köpare som inte deklareras :S, eller så är det så enkelt som nån sa här, att folk är olika, kanske kändes det bättre att sälja huset till någon man känner
för min del när det gäller det här huset så tänker jag inte grubbla mer över det, utan får leta vidare ...suck o stön
Så sant, så sant! Kan bara instämma.Jan-Å skrev:Å jag tror att ANDHOL och haavard slösar bort flera 100 000 i onödan. Vem som har rätt får vi nog inte veta heller
Det som ligger närmast till hands är ju att någon bekant skall köpa huset och man gör på det här sättet för att få fram ett marknadspris.tabby skrev:
(Men då borde budgivningen trots allt slutat då det bara är två budgivare kvar, annars har ju köparen bjudit mot sig själv.)
Vi råkade ut för att säljaren valde att inte sälja till oss utan till budgivare nr 2 som låg ca 15 000 under oss. I efterhand har vi av grannarna fått reda på att säljarna, ett par i 80-årsåldern blivit övertalade av sin dotter med man (60-årsåldern) i huset intill att inte sälja till en barnfamilj..
För vår del blev det bara bra, mäklaren tyckte att det var otrevligt och skämdes å klientens vägnar, så hon hjälpte oss till köpet av vårt nuvarande hus innan det kom ut på marknaden, lägre pris än huset vi budade om och med mycket bättre standard och läge.
För vår del blev det bara bra, mäklaren tyckte att det var otrevligt och skämdes å klientens vägnar, så hon hjälpte oss till köpet av vårt nuvarande hus innan det kom ut på marknaden, lägre pris än huset vi budade om och med mycket bättre standard och läge.
Jag ser faktiskt inget problem i detta. Säljaren väljer, och 15 kkr är inte mycket.krukan skrev:Vi råkade ut för att säljaren valde att inte sälja till oss utan till budgivare nr 2 som låg ca 15 000 under oss. I efterhand har vi av grannarna fått reda på att säljarna, ett par i 80-årsåldern blivit övertalade av sin dotter med man (60-årsåldern) i huset intill att inte sälja till en barnfamilj..
Håller med MH, man säljer väl till vem man vill? finns inte nåt att värdera i det.
Det var en hjälpsam mäklare. Fast man vet aldrig vad huset skulle ha kostat på en öppen marknad så om det vart billigare kan man inte veta. Säljaren fick sälja till ett pris denne var nöjd med alla fall och är Ni nöjda så är det en bra affär för båda.
Det var en hjälpsam mäklare. Fast man vet aldrig vad huset skulle ha kostat på en öppen marknad så om det vart billigare kan man inte veta. Säljaren fick sälja till ett pris denne var nöjd med alla fall och är Ni nöjda så är det en bra affär för båda.