Jag har fått tag på den här spisen. Är det någon som vet något om den? På en klisterlapp står det modellnummer 108006, men jag hittar inte det numret när jag söker på nätet. Den verkar vara gjord för koks då den saknar sekundärluftspjäll, eldstaden är djup och luckan är liten, men jag har sett bilder på liknande som var avsedda att eldas med ved. Kanske går de att byta luckan. När kan den vara ifrån?

Erik

• IMG_5557.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5558.jpg
    Skapa konto
Ring Hans Forsman i Strängnäs importerade Tirolia förr nu bara Wamsler
www.hansforsman.se

Tack för svaret.

Jag ringde till AB Hans forsman. Den har beteckningen Z540 eller Z555, har 5 - 6 kW och är troligen från mitten på 80-talet. Enligt den jag pratade med går den bra att elda med ved, men det blir inte lika bra förbränning som de nyare med sekundärlufthål. Låter inte optimalt.

Är det ingen här som har en eller har haft en likadan? Jag vill ha en vedspis i köket, men vill inte lägga ner jobbet om den inte är bra.

Erik

Vet inte om det gör dig klokare, men jag har just slängt ut en utbränd stor Tirolia vedspis, uppskattningsvis anno 1960.

Draget var det verkligen inget fel på, men bränsleekonomin var inge vidare. Spisen drog minst dubbelt så mycket ved som Kedddyn i vardagsrummet.

Skulle jag ersatt vedspisen hade jag nog köpt en ny, om det inte bara handlat om lite myseldande. (Vi lagade all mat och värmde köket med vår gamla spis, det gick åt uppemot en skottkärra ved per dag..)

Det låter som att din utslängda spis och min inte har mycket mer än märket gemensamt. Min är liten, den är 20 år nyare och den är inte utbränd. Alla keramikdelar är hela. Någon slags brännplåt eller vad det kan heta var ganska deformerad, men inte värre än att den kunde riktas. Förhoppningsvis placerar den sig någonstans mellan din utslängda och en ny beträffande bränsleekonomi.

Jag vill ha den som extra värmekälla. Den skall eldas i, men den kommer inte att stå för huvudsakliga matlagningen eller uppvärmningen.

Erik

söker reservdelar till min vet inte vilken modell jag har Öppning av en vedeldad kamin med synliga brinnande vedträn och aska, användare osäker på modellen.
Skapa konto
Gamla vedspisen med öppen lucka och synliga reglage som söker reservdelar.
Skapa konto
Diskmaskin utan frontpanel med öppen dörr som visar interiören, verktyg och delar på golvet.
Skapa konto

Reservdelar svåra eller omöjliga att hitta idag,importeras ej och tillverkas troligen ej längre,om gratis kör så länge den håller,är man duktig kan man tillverka delar..Om Du ska köpa den ska den vara riktigt billig..

tror jag kan tillverka delar på jobbet, ska till sommaren ta ur dom brända delarna.
annars låter jag gjuta nya.

Hej, gjorde du nya delar själv eller hur gick det? Jag har en lika som skulle haft lite ny keramik

J Jonas A E skrev:
Hej, gjorde du nya delar själv eller hur gick det? Jag har en lika som skulle haft lite ny keramik
Sommaren har snart gått men inte hunnit ta tag i spisen då vi installerar luft /vatten. Men tanken att göra delar står kvar för vi vill behålla kaminen till reserv
Bra du påminner mej!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.