6 805 läst · 6 svar
7k läst
6 svar
Etapp 1 , Etapp 2. Vad betyder det?
Hej!
När t.ex JM ska bygga bostadsrätter så har de olika etapper i bygget. "Etapp 1" & "Etapp 2" är de etapper jag stött på, men vad betyder dessa egentligen och hur många etapper finns det? Etapp 1 är det när spaden satts i backen? Eller när försäljningen går ut till kund? ...
När t.ex JM ska bygga bostadsrätter så har de olika etapper i bygget. "Etapp 1" & "Etapp 2" är de etapper jag stött på, men vad betyder dessa egentligen och hur många etapper finns det? Etapp 1 är det när spaden satts i backen? Eller när försäljningen går ut till kund? ...
Med en etapp brukar avses ett mindre område i ett större. Först bygger man etapp1 och folk kan köpa och flytta in, sedan går man vidare med etapp2 osv.
Hur många etapper det finns beror på hur stort det totala området är som skall bebyggas.
Hur många etapper det finns beror på hur stort det totala området är som skall bebyggas.
Redigerat:
Ok.Raceman skrev:
Dock så är jag ganska säker på att man kan säga etapper i olika skeden i själva byggprocessen. Alltså etapp 1 skulle kunna vara när borätterna finns att köpa, etapp 2 skulle kunna vara när en bostadsrättsföreningen är bildad osv. Någon som vet mer om detta?
Det Jm menar i sinannoser är att nu är område ett till salu sen när det ärbyggt eller pågång att byggas så startar de etapp två. De kallar oftast själva försäljningen process så det är kontraktskrivning och tillval sen montering i process. Medans etapper menas området.
Man kan INTERNT i en byggprocess med etapper mena vad som helst t.ex etapp1 grundläggning etapp2 stomresning osv. Men jag uppfattade din fråga som vad JM menar i sina annonser ut till allmänheten? Då menar JM det jag skrev tidigare.nattugglan11 skrev:
Jag ska ringa JM och fråga lite mer. Även stämma av källan som kläckte ur sig detta.Raceman skrev:
När man pratar etapper i byggsvängen så är det att man bygger/monterar olika delar av bygget, dvs del 1 del 2 del 3 osv. Det är enda användningen av ordet etapp vi har.Raceman skrev: