2 299 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Hustyp
Det är svårt när man skall börja välja hus, för först gäller det som sagt att hitta hustypen man vill. D v s 1-plan, 2-plan eller Sutteränghus...
Jag tror ni skall titta på den tomt ni har och hur den är förskaffad. Tänk på att det blir en (kan bli betydligt) högre kostnad för grund om man vill ha sutteräng.
Lycka till!
/ H
Jag tror ni skall titta på den tomt ni har och hur den är förskaffad. Tänk på att det blir en (kan bli betydligt) högre kostnad för grund om man vill ha sutteräng.
Lycka till!
/ H
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Likaså blir det dyrare grund för 1 plan än 1 1/2 med samma yta. Personligen skulle jag aldrig bygga ett sluttningshus. I så fall skulle jag välja en annan tomt. ;D
Varför inte sluttningshus? Blir ju nästan som ett tvåplanshus, med full takhöjd i båda planen, dessutom liten byggnadsyta och lägre taxeringsvärde?
Personligen tycker jag att 1½ plans är lite jobbigt, i alla fall på sommaren om man har sovrum uppe.
Personligen tycker jag att 1½ plans är lite jobbigt, i alla fall på sommaren om man har sovrum uppe.
Personligen tycker jag inte om tanken på rum utan fönster, vilket ofta blir resultatet i ett soutteräng hus. Jag tycker dessutom inte om tanken att sova i markhöjd, varken för mig själv eller blivande småttingar, så varken en plan eller soutteräng är för mig. Jag tror det bästa sättet att välja är att besöka olika hustyper och känna sig fram.
Men det är ju tur att vi alla tycker olika, hur tråkigt vore det inte annars.
Jo, vi är verkligen olika! ("We are all different..." "Not me." (Life of Brian))Netaria skrev:Personligen tycker jag inte om tanken på rum utan fönster, vilket ofta blir resultatet i ett soutteräng hus. Jag tycker dessutom inte om tanken att sova i markhöjd, varken för mig själv eller blivande småttingar, så varken en plan eller soutteräng är för mig. Jag tror det bästa sättet att välja är att besöka olika hustyper och känna sig fram.
Det sluttningshus vi tittar på får fönster i alla sovrum i sluttningsplanet, dessutom blir det svalare att sova där än, i synnerhet, ½ planet på ett 1½ plans hus. Plus att det känns tryggare att sova nere i huset när det åskar och stormar än högt uppe, plus att man känner att man har mer kontroll på läget då eftersom det är en falsk trygghet att sova högre upp. Men det är oerhört individuellt hur man uppfattar det. Dock tror jag att många ser ett souterräng hus som ett mörkt, fuktigt sjuttiotalsbygge och det är det ju inte längre.
Liknande trådar
-
Bästa värmesystemet – 7 förslag för olika hustyper från norr till söder
Artikelkommentarer -
C: Vilka hustyper borde vara godkända överallt?
Bostadspolitik -
Hustyp och placering på tomt
Planlösningar -
Lättbyggt attefallshus i skogsmiljö - söker inspiration om hustyp och konstruktion
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygglov - Ändra hustyp?
Bygglov