P
Efter dräneringen ser det inte allt för kul ut och tiden räckte inte till för att planera med grävaren.
Nu när leran börjar torka är den som betong och inte så lätt att försöka jämna till för hand. Har aldrig testat en BobCat och funderar på om det kan vara något att hyra en dag?

• P5110024.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5110025.jpg
    Skapa konto
Visst är det härligt?!

Känner du någon med en fyrhjuling? Jag tog min hjuling och spännde fast en pall med ett gäng med lagom stora stenar på, och körde runt på tomten. Efter det så var marken jämn och fin, mycket bättre än det var från början t.om.
Sen ut med ny jord, bort med stenarna från pallen och sen kör några vändor till, på med gräsfrön och vattna. Klart.
Tomten hos mig vart kanon, men nu har det sjunkigt något så in i helv-te, så några kubik till med jord ska väl fixa biffen.

Jag skulle nog hyra den där minigrävaren en helg till (utöver påskhelgen då övrigt arbete gjordes ;)) och samtidigt ta hem ett par lass anläggningsgjord som är fin att så gräsmatta i. Finlir fixas med kratta.

P
Så du tror inte på en kompaktlastare? får nog bli en annan minigrävare än den jag hade i helgen då planeringsskopan inte passade utan ramla av !

Tänkte det kunde vara smidigt med en hjullastare då det är en hel del stora stenar som ska köras bort och att ta dem en i taget i skopan på en minigrävare tar tid.

Du vet nog bäst som vet precis hur det ser ut. Till bara planering av tomten skulle jag dock använda minigrävare.

P
Provar en liten "bobcat" i alla fall. Har aldrig kört en så det kan ju bli kul :)

P
Va kul i en timme sen gick den sönder :(

haha

Surt när du äntligen fått hem en ny leksak....

Lånar din tråd lite om det är ok.

Funderar även jag på med vad jag ska planera om tomten. Passar på när jag ändå har en större grävare här att flytta lite massor runt på tomten för att försöka terassera den lite. Idag är hela tomten en enda lång lutning från ena sidan till den andra och jag tänker mig att bygga tre plana nivåer istället. Total nivåskillnad är ca 6 meter på 40 meter. Kommer även att få bygga ett par stödmurar för att hålla det på plats.

Min fundering är hur man snyggar till efter att grävaren varit här. Har sett tips på att koppla lastpall till en 4-hjuling men tyvärr så har jag ingen sådan. Finns det andra bra tips på vad man kan använda för att få det jämnt och fint efter ett sånt ingrepp?

Ursäkta intrånget :)

P
Redigerat:
P
Blev lite massor över................

• P5143821.jpg
    Skapa konto
  • hög.jpg
    Skapa konto
  • gavel3.jpg
    Skapa konto
  • stenar.jpg
    Skapa konto
Och jag som trodde att min tomt ser ut som ett krigsfält. Nu efteråt när jag ser den där "lerbetongen" känns skönt att vi körde bort överblivna massor istället för att jämna ut på tomten. Jag använde jordfräsen(5hk) för att mala ner de där klumparna som var kvar, jämnade allt med kratta och sen på med markduk och på med begkross där ska plattor bli och matjord där gräset ska sås.

P
Massorna och stenarna är nu borta sedan 1 vecka. Blev fyra vändor med lastbil. Nu är det kratta och skottkärra som gäller tills alla större stenar är borta men sen blir det nog som du gjorde, dvs matjord och samkross 0-16 eller liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.