Vi kommer att gå över en hel del rum och måla väggarna. Då vi har tänkt att börja måla ett rum i någon beigeaktigt ton är vi rädda för att taken kommer att se solkiga ut och måste därför börja med dem.

Vilken sorts färg väljer man till gamla tak med stuckatur? Kan jag göra något åt sprickorna eller är det bortkastad tid?

Tack!

Är det sprickor / flagor så ska du vara aktsam på att det kan vara limfärg i taket. Då kan du i värsta fall behöva skrapa och tvätta bort färgen i taket innan du målar (då med vanlig takfärg typ Elegant eller liknande).

Inga sprickor med flagor utan bara "riktiga sprickor".

Håller ni andra med om att en vanlig färg som Elegant är ett bra val? Vill ju inte gärna "måla in mig i ett hörn" :D och sen inte kunna göra något annat än tuta på med "fel färg".

Vad är det för typ av tak? Spännväv, gips/skivmaterial, trä?

Om du drar handflatan i taket, kritar färgen av sig mot din hand?

Typ av tak? Om jag det visste! Huset är från 1895 och i väggarna finns det vass. Stuckaturen är gjord av gips och jag misstänker att taket också kan vara gips, men är inte säker.

Färgen kritar inte av sig i ett av rummen jag nådde upp till, men det gjorde det i ett annat. I det sistnämnda rummet är stuckaturen dessutom ganska mörkt beige (men inte taket) så själva stuckaturen i det rummet kommer jag nog låta vara som det är.

Du kan använda dig av en helt vanlig takfärg. Men du bör göra ett riktigt bra förarbete.

Skrapa ner lös färg
Slipa taket
Spackla igen sprickor
Grunda där du spacklat och sätt upp microlit
Måla sedan taket med takfärg

Orkar du inte göra allt detta kan du testa med lite latexfog i sprickorna som du låter bli genomtorr, sedan slipar du av den och målar taket. Är dock inte helt säker på att detta kommer hålla eftersom du redan har sprickor i taket. Risken är att sprickorna återuppstår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.