Hej !

Fick idag hem en beställning med 22x145 faspanel, alltså en ytterpanel.

Vid beställning såg jag en bild som visade att panelen var "spårad" på baksidan.

Panelen som jag nu har fått hem är ej spårad.:@ Ringde upp stället där jag köpt panelen, han visst inte varför det inte var spårat på mina.. han trodde även att det inte skulle göra någon skillnad..

Är det någon som VET, vad skillnade blir utan dessa spår? Ska jag lämna tillbaka och sats på panel med spårad baksida?

MVH Daniel

Tacksam för snabba svar...:)

Jag har satt halva mitt hus fasad med samma dimension som dig, jag har inget spår bak på mina brädor iaf.

haha vad lustigt, igår fick jag min andra och sista leverans av min ytterpanel och denna VAR SPÅRAD, har dock inte frågat varför. Det känns som att det ev. kan vara för extra ventilering/luftspalt.

Spårningen tror jag är för att panelen inte skall slå sig så lätt. Mindre risk att den buktar alltså

Larsa skrev:
Spårningen tror jag är för att panelen inte skall slå sig så lätt. Mindre risk att den buktar alltså
Har hört samma sak men min kontakt på byggbutiken sa att spåren har egentligen ingen funktion. Dom finns där för att somliga vill ha det. Ett skapat behov. Ungefär så sa han.

Lite logiskt tänkande i min värld leder till detta resonemang:
Att panel slår sig/kupar sig måste bero på att träet krymper (eller sväller) mer på en sida än den andra.
När man spårar baksidan kapar man möjligheterna för dessa tryck eller dragkrafter att fortplanta sig genom hela panelbredden.
Följaktligen borde spårningen vara en effektiv metod att minska deformation.

Jovisst, så är det. Spårningen motverkar att brädorna slår sig.

Men hur är det nu? Brädor kupar sig så att de blir konkava på splintsidan, konvexa på kärnsidan. I mitt huvud betyder det att den där spårningen blir effektiv om den görs på splintsidan. Men nuförtiden är de väl inte så noga med att det blir kärnsidan ut när de sågar ut panelvirke, så då spelar det kanske inte så stor roll? Fast jag är inte 100 på mekaniken bakom kupningen - jag förstår hur brädor kupar sig men är inte säker på varför...

J
Tycker det verkar som brädorna kupar sig lika mycket med spår.

Satte 50 kvm förra året och en hel del är lite kupade och de hade alla spår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.