Finns det folk som köper Älvsbyhus idag?
 
Jag tycker inte att din kalkyl låter helt på tok, men har du räknat med kök/badrumsmöbler + installation av våtrumsskyddade väggar o avlopp och så?

Själv ska jag bygga ett hus till sommaren - senaste husberäkningen jag gjorde (har ändrat på huset sedan dess) var hus på 230 kvm (fördelat på 2 vån), passivhus med hårdpressade halmbalar i väggarna som isolering, levande tak + ett stall med 5 boxar i = 1,1 miljon + felmarginal på 150 000 typ... Det inkluderar markarbetena, grund, makadam, vägfyllnad (45 m väg) etc - men jag gör ALLT själv - utom att dra/koppla el och vatten. Jag köper alltså en grävmaskin som inte är inräknad i priset - men de sjunker inte mycket i pris + jag räknar med viss marginal för lagning av maskinen (får man liksom räkna med).

Är jag en galenpanna? Japp - men det GÅR!!!! Lösvirke - ritat huset själv i 3D - kollas av byggkonstruktör - har läst AMA böckerna om alla mått hit o dit - pratat med brandskyddspersoner i kommunen, läst om avloppsanläggning etc.

Håll hakan uppe!
 
Det verkar som om många som kommenterar i denna tråd bygger hus för andra. Man bygger väl hus till sig själv, för sina egna behov. Har man inte behov/råd till flådigaste köket/badrummet/mediaanläggningen osv så måste man ju mätta mun efter matsäcken. Tråden handlar om "kan man bygga hus för 1,8 millar" Svaret är absolut! Go for it.

Det finns garanterat en marknad för ditt hus också den dagen du vill bli av med det. Det finns alltid människor som vill höja sin livskvalité och bo i hus till en skälig penning.

Det absolut viktigaste i min mening är att tomten är rätt - allt det andra går att åtgärda...
 
2008 byggde jag ett Älvsbyhus, ett Höner.
köpte till egna vitvaror, pergo & Alloc golv, div småplock som tillval.
har inrett övervåningen själv, tomten är klar med gräs på rulle samt garageplatta på ca 50 m2

tomten med avgifter hamnade på ca 350 000
ligger fortfarande under 2 mille totalt

Tomas
 
Hej!
Vi byggde ett Fiskarheden på 165m2 för två år sedan. Vi betalade runt 600k för paketet med förlängt hus på 3,2 meter och lite extra på köket (inbyggnads). Grovplanering av tomt och undergrund gjorde vi själva. Vi tog hjälp av snickare som gjorde huset låsbart (plattan, stolpning, ytterpanel, fönster, dörrar, tak förutom betongpannor). Sen invändgit har vi gjort innertak, väggar, golv, tapetsering, målning, lagt klinker, gjort köket, dragit data till alla rum. El (IHC), plattsättning (toa, badrum och tvättstuga) och rörmokeri lejde vi ut. Håller på med tomtem nu. Har byggt stort trädäck, lagt markstenar, byggt förstukvis, byggt redskapsbod. Ska till och bygga garage i sommar. Ska där ta hjälp av samma snickare som tidigare med plattan och stolpresning. Resten ska vi göra själv. Idag ligger vi 1850k i lån och vi ska försöka hålla oss under 2 mille när allt är klart. Jag hade också kalkylerat där nånstans och det var många som skakde på huvudet när man sa hur mycket vi räknade på.
Allt detta har gjorts under två års tid och vi har jagat ganska mycket priser. Vi har passat på när det har varit nån "drive" på nånting som vi vet vi kommer att behöva i framtiden. Vi ökar inte på lånet i "onödan" utan försöker alltid betala kontant i första hand.
Det jag vill säga med allt det här är att det är klart att det går att bygga för 1,8 om man kan göra mycket själv, jaga priser, utnyttja kontakter och framförallt ha tålamod. Det görs inte på en dag ;). Själv räknar jag med fem år innan jag är klar. :(
 
Tittar in en snabbis och måste bara skriva lite.
Vårt blev "färdigt" i augusti 2008 och från att ha trott att det skulle landa på ca 2 milj så hamnade det på 3.8 milj.
Bara VA gick på 270' ca har jag för mig.
Ändå använde vi lättbetong till själva huset och det kostade inte mer än 125'.
Bergvärmeborrning ingick och kostade 190'.

Well, det jag har lärt mig från vårt husbygge, som i och för sig är byggt från grunden (inget nyckelfärdigt) är att det ALLTID blir dyrare.
Vi hade dock tur som slapp sprängning öht.

Eftersom vi själva var byggherrar köpte vi kakel, klinker och en hel del bitar efter att ha jämfört priser noga.
Jag la in allting i Excell i varsin kolumn, typ grund, vvs, tak, isolering, mm mm.

Jag kikar in igen och ser vad du får för svar.
 
Vad gäller att hålla ner kostnaderna genom att bygga helt själv så skulle jag aldrig välja att göra det som småbarnsförälder. Om byggen skenar i väg i kostnad så är det ingenting mot vad det skenar i väg i tid när man fixar själv. Det är i alla fall min erfarenhet efter att ha färdigställt ett hus (med småbarn), totalrenoverat ett annat (med större barn) och nu i färd med att bygga till helt själv. När jag nu bygger ut så har vi ett alldeles utmärkt fungerande boende under tiden och jag ser i alla fall ungarna när jag går in och hämtar nya verktyg :). Och att mura med äldste sonen var verkligen kvalitetstid.
Värsta mardrömscenariot jag hört talas om var en väns vän som hade hållt på och bygga på familjens nya hus i 10 år. Varenda helg och ett par vardagskvällar i veckan åkte han tvärs över hela stan till nybygget och slet, medans hans fru körde hemmaslitet med den växande barnaskaran hemma. När man drömmer innan ser man ofta bara det färdiga resultatet, inte hur barnens uppväxt försvann utan att man var med.
 
Hallojja!
Har läst igenom inläggen här och med facit i hand, efter att precis flyttat in i min Smålandsvilla Västervik med oinredd vind, så bör det inte vara några som helst problem för dig att hålla den budgeten med det tomtpriset!
OBS Jag själv fick ge 600K för min tomt inkl komunalt va!
Målningsförberett 1,5 plans smålansvilla med tillval i kök, inv-trapp, fönster ö-vån och veranda. ca 1 100 000 :- (rekomenderas verkligen!)
Cellplast direkt grund rekomenderas av SMV 220K
Lite sprängning och fylle (bygge på bohusberg) 40K
Gjorde en kalkyl hos Smålandsvillan och den stämde till punkt och pricka, inga överrakningar!
Kalkylen slutatde på 2 085 000:-
Då med tomtpriset 600 000:-
Bara att jämföra med ditt tomtpris!
"Kontentan" av detta är då att jag är helt övertygad om att du fixar detta!
Lycka till!
 
Vi har byggt ett Myresjöhus, 136 kvm och landade 2,1 mille. Kalkylen var på 1,9. Då hade vi förvisso tomt, men vi fick tag i fyllnadsmaterial billigt (det var beräknat 70.000) så där sparade vi in en slant o köpte kamin stället. Vi bor bra, snyggt och modernt. Nu ska vi snart måla och bygga altan samt anlägga gräsmatta. Carport tar vi ett annat år. Vi har en checkkredit på 50.000 som vi kan använda och sen lägga in i lånet, om det behövs.
Om ni har hittat hus för 1,2 mille borde ni väl absolut kunna komma under 2.
 
Hej.
Många bra inlägg. Jag köper aldrig argumentet "det blir dyrare". Jag har byggt 2 hus, det senaste 2001. Kalkylerat till 1,5 mille, utfall 1,54 mille. Vad är hemligheten? PLANERING och UPPFÖLJNING.



Flera på bloggen har kört XL-ark och det är lätt att använda.
  1. Ta med varenda detalj som ska med i din kalkyl och separera arbetstimmarna från materialpriserna.
  2. Begär aldrig fastpris som inkluderar "allt fix å färdigt". Begär materialpriset och uppskattade produktionstiden separat i offerterna.
  3. Planera arbetet tillsammans med resp. hantverkare och ge dem betalt för planeringstiden!! Det är väl använda pengar.
  4. Skriv sedan kontrakt på löpande räkning med "uppskattad arbetstid av XX timmar enl överenskommelse på möte (datum)" + timkostnad.
  5. Lägg in krav på omgående avvikelserapportering, dvs om de upptäcker att det behövs mer grus, att det regnade så putsarbetet fick avbrytas osv. Kräv i kontratet att ni ska ha en dialog om problemet, men att du själv fattar beslut. Konsekveserna får du ta i vilket fall som helst. Påföljd om det inte rapporterar = de tar allt ansvar för ev fördyring mot plan.
  6. Skriv ner avvikelsebeslut du tar i samråd med hantverkaren och se till att han skriver på = håller med.
Alla hantverkare jag arbetade med var mycket nöjda med detta. De kände sig trygga med att få betalt om något hängde upp sig osv. Alla ställer inte upp på detta, men det hjälper dig att få fram de seriösa.
Eftersom du får materialpriserna separat, kan du se om du kan fixa det billigare själv. Se bara till att logistiken funkar på bygget!
Fråga gärna en hantverkare vad han lägger på på sina beräknade timmar. Jag vet att det varierar mellan 25 % och 40 %. De timmarna behöver du inte betala för om du kör löpande.
Sedan kan du ta ledigt från jobbet flera månader. Det sparar du lätt in och har dessutom full koll på kvalitén, vilket inte kvalitetansvarig har som du vet. Men det är en helt annan fråga!
Ha så kul, för kul är det :D
 
Två viktiga saker för ett hus; grunden och taket.
Jag tycker Älvsbyhus har tveksamma lösningar,
rent av riskkonstruktioner i båda fallen. Skulle
jag bygga nytt skulle det bli en isolerad betongplatta
samt riktigt tak med råspont och papp. Sedan vad
som hamnar mellan dessa ytterligheter är en annan
sak. Nuff said.
 
Har just betalt min grund inkl material. Slutade på exakt 100 000. ca 200Ton sand + ett antal ton makadam och grövre till lossningsväg.
Grundkillarna lade invändig och utvändig dränering, grävde ner servisen, grovplanerade osv. Hade räknat med 120 000...har nu 70 000 till matjord =)

Hittills hålls vår budget på 1.8M

Vi bygger Höner
 
Xiter skrev:
Två viktiga saker för ett hus; grunden och taket.
Jag tycker Älvsbyhus har tveksamma lösningar,
rent av riskkonstruktioner i båda fallen. Skulle
jag bygga nytt skulle det bli en isolerad betongplatta
samt riktigt tak med råspont och papp. Sedan vad
som hamnar mellan dessa ytterligheter är en annan
sak. Nuff said.
Jag vet inte om man ska klassa taket som en riskkonstruktion? Vad baserar du det på?
 
Det kanske var att ta i. Duk och även board fyller sin funktion om yttertaket är helt och även duken och boarden.

Problemet uppstår då yttertaket inte håller tätt och du får ett större läckage. Duken är givetvis mest sårbar för skador/åldrande och svår eller omöjlig att laga om den får en skada. Tejpning av dukens eventuella hål känns bara löjligt.
Råspont med tjärpapp ovanpå är stabilare. Taket blir styvt och det håller tätt ett bra tag även utan yttertak.

Det är som med allt här i världen, man får det man betalar för, och kanske är board fullt tillräcklig så länge du bor i huset och någon ägare i framtiden får ta "smällen".

Det känns som att det finns lämpligare ställen i ett hus man kan snåla in på.
 
Det verkar vara vanligt med duk nu för tiden...det gamla "rötet" är bra, men fan så det blir fuktigt och slemmigt =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.