Varför bygga byggsats när man kan bygga arktitektritat stenhus för 15.000kr/m2? Jag gjorde det med inhyrd byggare.
Det har blivet ett fantastiskt hus med bra isolering. Bygget är i slutskedet och ingen värme är på längre. Ändå har jag 16-17 grader inomhus. Räknar med billig drift framöver. :)
 
Skansk_nybyggare skrev:
Varför bygga byggsats när man kan bygga arktitektritat stenhus för 15.000kr/m2? Jag gjorde det med inhyrd byggare.
Det har blivet ett fantastiskt hus med bra isolering. Bygget är i slutskedet och ingen värme är på längre. Ändå har jag 16-17 grader inomhus. Räknar med billig drift framöver. :)
Hur lång tid tog ditt bygge? Billig drift är inte fel! :)

Jag är ute efter NF, pang bom klart! Sen stå och måla och snickra lite altan och ev övervåning. Barnen springer och leker. Det är min vision.

Jag har inget intresse av ett projekt som tar år att slutföra och snava omkring på byggmaskiner osv. :p

Det finns det andra som vill/kan och visst blir ett sånt resultat kanske bättre i slutändan!? Men men... ni som gör det... tufft!

/mrtux
 
Varför skriver så många att det alltid blir dyrare än man planerat från början, det är ju inget som gäller generellt.
Den enda slutsatsen man kan dra av det är att MAN själv har gjort en väldigt bristfällig produktionskalkyl som är helt värdelös som underlag.
Jag ska börja mitt bygge i sommar,egenritat 1-plan 166kvm+63kvm garage, jag kommer göra nästan allt arbete själv och det kommer inte prutas på inredningar och materialval.
På slutraden i min byggbudget står det 1575000kr exkl tomt, och det finns inte en chans att jag kommer överskrida den under byggtiden.

Mitt råd till dig är att göra en riktigt seriös budget med alla önskemål och hålla den strikt, budgeten är för din egen skull och inte bara något som banken skall ha för att låna ut pengar.

LYCKA TILL!
 
Projektet har tagit ca 2 år. Men med den erfarenheten jag har nu så skulle kunna gjort det på halva tiden. :rolleyes:

Bygg i sten. Bättre inomhusklimat både på vinter och sommar!
 
  • 5927962435.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, vi landade på 2.8 miljoner. Lösvirke, 1 ml utanför Umeå, 200 kvm dubbelgarage inkl carport. Då gjorde vi iofs allt själv =)...Fredrik
 
Skansk_nybyggare skrev:
Projektet har tagit ca 2 år. Men med den erfarenheten jag har nu så skulle kunna gjort det på halva tiden. :rolleyes:

Bygg i sten. Bättre inomhusklimat både på vinter och sommar!
Vad är det för material /block du använder?
 
Smålandsvillan Villa Västervik med tomt och allt arbete med en tomt för 295000kr inkl. avgifter för 1995000kr. mer kostar det inte. kan bli lite billigare om man gör lite själv.
 
ThomasBergström skrev:
Smålandsvillan Villa Västervik med tomt och allt arbete med en tomt för 295000kr inkl. avgifter för 1995000kr. mer kostar det inte. kan bli lite billigare om man gör lite själv.
Jo, det kom jag fram till med Inkl garage. Men utan inredd övervåning.

Velar mellan Ä-hus Höner och SMV västervik. Med tillval som Västervik så är priserna snarlika. Höners planlösning är perfekt för oss!! Men Västervik är på bild ett hus som passar mitt tycke och smak. SMV grund och kvalite antar jag är något bättre, tex limträbalk som standard osv.

Svårt val! :S

/mrtux
 
Redigerat:
Jag och sambon har fått tag på en tomt och ska nu ta ett beslut om hur vi ska göra. Har kikat på många husleverantörer och jämfört priser, men vet ändå inte om du kan komma under 1,8 möjligtvis med älvsbyhus kanske. sen handlar det ju om hur mkt man kan göra själv precis som alla skriver..så får man ju prioritera undan vissa saker.. något som man dock ska vara försiktig med att spara in på är stommen, isolering, värmesystem, bor du i ett hus i 50 år motsvarar driftskostnaden ca 85% av den totala kostnaden,,
 
hempa111 skrev:
Varför skriver så många att det alltid blir dyrare än man planerat från början, det är ju inget som gäller generellt.
Den enda slutsatsen man kan dra av det är att MAN själv har gjort en väldigt bristfällig produktionskalkyl som är helt värdelös som underlag.
Jag ska börja mitt bygge i sommar,egenritat 1-plan 166kvm+63kvm garage, jag kommer göra nästan allt arbete själv och det kommer inte prutas på inredningar och materialval.
På slutraden i min byggbudget står det 1575000kr exkl tomt, och det finns inte en chans att jag kommer överskrida den under byggtiden.
Man kan också uttrycka det så att det är väldigt svårt att göra en korrekt produktionskalkyl. Särskilt är det bristen på erfarenhet som gör att man missar många poster.
 
husnyfiken skrev:
Jag och sambon har fått tag på en tomt och ska nu ta ett beslut om hur vi ska göra. Har kikat på många husleverantörer och jämfört priser, men vet ändå inte om du kan komma under 1,8 möjligtvis med älvsbyhus kanske. sen handlar det ju om hur mkt man kan göra själv precis som alla skriver..så får man ju prioritera undan vissa saker.. något som man dock ska vara försiktig med att spara in på är stommen, isolering, värmesystem, bor du i ett hus i 50 år motsvarar driftskostnaden ca 85% av den totala kostnaden,,
Jag tror dock att även nybyggda älvsbyhus och andra billigare tillverkare är välisolerade och relativt energisnåla. Boverket skärpte ju dessutom reglerna för nybyggen förra året där bland annat kraven på isolering av hus skärptes. Så det är inte något såll som ni köper. Även de billigare tillverkarna måste följa de lagar och regler som ställs.
Fast det du skriver är ju helt rätt. Isolering och värmesystem är jätteviktigt!
 
hempa111 skrev:
Varför skriver så många att det alltid blir dyrare än man planerat från början, det är ju inget som gäller generellt.
Den enda slutsatsen man kan dra av det är att MAN själv har gjort en väldigt bristfällig produktionskalkyl som är helt värdelös som underlag.
Jag ska börja mitt bygge i sommar,egenritat 1-plan 166kvm+63kvm garage, jag kommer göra nästan allt arbete själv och det kommer inte prutas på inredningar och materialval.
På slutraden i min byggbudget står det 1575000kr exkl tomt, och det finns inte en chans att jag kommer överskrida den under byggtiden.

Mitt råd till dig är att göra en riktigt seriös budget med alla önskemål och hålla den strikt, budgeten är för din egen skull och inte bara något som banken skall ha för att låna ut pengar.

LYCKA TILL!
En gissning kan vara att den första kalkylen många gånger bygger på en prisuppgift från en hustillverkare för ett standardhus utan några som helst tillval vilket sällan är realistiskt. Dessutom brukar ofta grunläggning eller markarbeten bli dyrare och det beror troligen på att hustillverkarens standardkalkyl, kanske inte helt överaskande, bygger på bästa tänkbara förhållanden vilket sällan är fallet.

Jag kan bara tala för vår del, men från första prisuppgiften från hustillverkaren till "slutpris" så skilde det en hel del men det var pga tillval och en annan grundkonstruktion men när vi väl hade klart för oss vad vi ville ha så var slutsumman ganska precis det vi kalkylerat med.

När många säger att det alltid blir dyrare än vad man planerat så är frågan om det blev dyrare än kalkylen då alla tillval etc + gällande markförutsättningar är medräknade eller om man jämför med hustillverkarens första glädjekalkyl vilket är en rätt stor skillnad. Om man nu ska man jämföra slutpriset med kalkylen så ska det vara efter alla gällande förutsättningar och alla tillval som man gjort och bara ta med extra helt oförutsedda kostnader.

Jag håller helt med Hempa att man INNAN bygget startar och man skriver på något som helst kontrakt, ska man göra en seriös och rimlig budget med alla önskemål och tillval man vill ha och ta med eventuella extrakostnader för markarbetet. Gör man det så har jag svårt att se vad som i de flesta fall skulle göra att det blir dyrare än vad man planerat.

Som svar till TS fråga så tror jag absolut att du kan bygga för 1,8 milj. om du väljer rätt tillverkare, inte väljer dyra tillval utöver det som är standard, har hyfsade markförhållanden och dessutom kan tänka dig att göra lite själv eller eventuellt att köpa ett hus med oinredd övrvåning som ni inreder senare.
 
hempa111 skrev:
Varför skriver så många att det alltid blir dyrare än man planerat från början, det är ju inget som gäller generellt.
Den enda slutsatsen man kan dra av det är att MAN själv har gjort en väldigt bristfällig produktionskalkyl som är helt värdelös som underlag.
Jag ska börja mitt bygge i sommar,egenritat 1-plan 166kvm+63kvm garage, jag kommer göra nästan allt arbete själv och det kommer inte prutas på inredningar och materialval.
På slutraden i min byggbudget står det 1575000kr exkl tomt, och det finns inte en chans att jag kommer överskrida den under byggtiden.

Mitt råd till dig är att göra en riktigt seriös budget med alla önskemål och hålla den strikt, budgeten är för din egen skull och inte bara något som banken skall ha för att låna ut pengar.

LYCKA TILL!
Jag antar att du redan grävt hela grunden så att du exakt vet hur mycket fyllnadsmassor som går åt, bara som ett exempel?
 
mr_bygg skrev:
En gissning kan vara att den första kalkylen många gånger bygger på en prisuppgift från en hustillverkare för ett standardhus utan några som helst tillval vilket sällan är realistiskt. Dessutom brukar ofta grunläggning eller markarbeten bli dyrare och det beror troligen på att hustillverkarens standardkalkyl, kanske inte helt överaskande, bygger på bästa tänkbara förhållanden vilket sällan är fallet.
Vi valde garage och lite annat för 150 000kr, men mycket är standard. Ang tomt så är jag inne på min 3:e nu i samma kvarter. Alla har jag noga uvärderat med schaktare och kommun. Nu har jag vi dock hittat rätt! :) Ä-hus säljarens egna firma har kalkylerat 255 000kr bara för grovplanering av tomt där huset ska stå och 5m runt om grunden. Min lokala schaktare säger att han gör hela tomten för 200 000kr, ev billigare om det går smidigt.

Som svar till TS fråga så tror jag absolut att du kan bygga för 1,8 milj. om du väljer rätt tillverkare, inte väljer dyra tillval utöver det som är standard, har hyfsade markförhållanden och dessutom kan tänka dig att göra lite själv eller eventuellt att köpa ett hus med oinredd övrvåning som ni inreder senare.
Dyrare tomt + mer tillval gör att jag nu kommer att hamna på 2 miljoner inkl allt. Tanken är väl att slå till denna vecka. Det är en hel att tänka på och vela mellan i husbygge märker jag. :D

Mvh
Mrtux
 
Det räcker ju att man väljer till en extra utelampa under byggets gång för att man upptäcker att det var mörkt och svårt att gå på ett visst ställe så spricker ju kalkylen och det blev dyrare än beräknat.
Om man inte räknar med tex 2milj och lägger på .5milj för "oförutsedda" utgifter i kalkylen.
Min poäng efter 15år i branchen är att man aldrig kan vara säker och i 99% av fallen så blir det en högre slutsumma än ursprungliga kalkylen av flera orsaker, tex är ett husbygge ett så långt projekt att det inte är ovanligt att priserna stiger under byggtiden och att sitta och spekulera i bränsle eller virkespriser 1-3frammåt i tiden är inte rimligt.
För ca 5år sedan steg virkespriserna med 67% under ett enda år och ingen jag känner i branchen trodde det skulle hända, naturligtvis påverkar en sådan sak byggkostnaden på ett hus även om virket kke bara är 20% av totalkostnaden så blir det iaf ca 10% dyrare totalt för huskroppen (till viss del även fönster, parkett osv)
Men som jag skrivit tidigare så GÅR det alltid att bygga billigt men oavsett pris så räkna med att det kommer att bli dyrare den dagen allt är färdigt om X antal år än du räknar med idag i kalkylen för oförutsedda saker kommer att inträffa och då vill man inte stå med en tight budget och bli stressad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.