magnuse74 skrev:
Älvsbyhus schaktar aldrig. Däremot kan säljaren själv ha en firma som gör det. Ofta erbjuder säljaren också "totalentreprenad" men då tecknar man inte kontraktet direkt med ÄH utan med säljarens egna firma.

Jag skulle akta mig för sådana kontrakt...
Ok, lät ju bra annars.
 
Jag orkade inte riktigt läsa igenom hela diskutionen men kan säga att jag räknar med att bygga för runt 1,8 miljoner och då gick tomten på 300 000kr

Om jag lyckas eller ej återstår att se men allt är igång!
Bilder på projektet kan ses på det här inlägget! HÄR!

Det är det andra huset jag bygger så jag antar att jag har lite på fötterna!

Här är lite siffror i korthet:

kalkyl.jpg
 
Jag orkade inte riktigt läsa igenom hela diskutionen men kan säga att jag räknar med att bygga för runt 1,8 miljoner och då gick tomten på 300 000kr

Om jag lyckas eller ej återstår att se men allt är igång!
Bilder på projektet kan ses på det här inlägget! HÄR!

Det är det andra huset jag bygger så jag antar att jag har lite på fötterna!

Här är lite siffror i korthet:

kalkyl.jpg
 
Hur bygger man en husgrund för 6710 kr?????
 
Det jag reagerar på är de väldigt exakta siffrorna. Hur har du fått fram dem? Bränslekostnaden är till exempel angiven med fem siffrors noggrannhet. Det innebär att men vet på decilitern hur mycket bränsle det kommer att gå åt och att priset inte ändrar sig ett öre under hela tiden.
 
Bilen kör han 10ggr. Sen är det cykel som gäller :)
 
andeb skrev:
Jag orkade inte riktigt läsa igenom hela diskutionen men kan säga att jag räknar med att bygga för runt 1,8 miljoner och då gick tomten på 300 000kr

Om jag lyckas eller ej återstår att se men allt är igång!
Bilder på projektet kan ses på det här inlägget! HÄR!

Det är det andra huset jag bygger så jag antar att jag har lite på fötterna!

Här är lite siffror i korthet:
Intressant! Jag vill dock ha NF. Appropå lösvirke, såg ni fuskbyggarna igår? Huga.
 
kamilenski skrev:
Bilen kör han 10ggr. Sen är det cykel som gäller :)
Hahahaha
 
andersmc skrev:
Det jag reagerar på är de väldigt exakta siffrorna. Hur har du fått fram dem? Bränslekostnaden är till exempel angiven med fem siffrors noggrannhet. Det innebär att men vet på decilitern hur mycket bränsle det kommer att gå åt och att priset inte ändrar sig ett öre under hela tiden.

Jag har bygt ett fritidshus i samma område tidigare och har tagit många siffror därifrån. Grunden kommer nog inte kosta det som står utan där har jag tagit kostnaden från föregående hus och sedan lagt på betong som står under en annan del... :-D

Vad gäller besninsen så är det dom kostnaderna jag hade tidigare plus 15 000kr d^_^b
 
andeb skrev:
Jag har bygt ett fritidshus i samma område tidigare och har tagit många siffror därifrån. Grunden kommer nog inte kosta det som står utan där har jag tagit kostnaden från föregående hus och sedan lagt på betong som står under en annan del... :-D

Vad gäller besninsen så är det dom kostnaderna jag hade tidigare plus 15 000kr d^_^b
En normal bottenplatta springer ju lätt iväg på 250 000. Det är lite skillnad ;=)
 
Himmel, vad är det för hus? Älvsbyhus har väl inget bra rykte ? ...och med vilken standard har du tänkt ? vad blir andrahands värdet då, om man bara stoppar in det enklaste billigaste ? Det är ju så fult !

Vi är nu i slutfas av vårt bygge och räkningarna verkar aldrig ta slut.

Här kommer en bråkdel av kalaset...
Bygglov, utsättning, besikning mm 100 000
Försäkring 30 000 (till vilken nytta ?? )
KA 20 000
Elanslutning 67 000
TV kabel 18 000
Larm 8000
VA 130 000
Sopor 20-25000
Hyra elskåp, skarvsladdar, persenningar mm mm ?

Fyllnadsmassorna spräckte vår kalkyl med 400 000. Hade räknat med 100 kubik men det blev det fyrdubbla. Singel och makadam är dyrt.:O

Sen allt som ska till när man flyttar in !! Hatthylla, garderobsinredning, lampor, gardiner och uppsättning, persienner, utomhus färg, puts ...mm mmm Kanske dem små pengarna i det stora hela men känns ansträngt när dessa utgifter blandas med dem stora avropsfakturorna.

Lycka till men jag är övertygad om att 1,8 aldrig räcker.q(;^;)p
 
Jag tror att nyckeln till att bygga en villa billigt är att man kan lägga in mkt arbete själv samt får tag på en bar tomt (som inte bara är lättbyggd utan också har VA/el osv framdraget och inkopplat till rimlig peng).

Nu var det förvisso ett fritidshus jag byggde, men 45+6 kvm har gått på ca 240 000 kr exkl tomt (men inkl schakt+el) - då har jag gjort allt utom detta själv också dock och köpte en byggsats...

Skulle jag bygga en villa som var 3 ggr så stor på samma sätt - vilket jag aldrig skulel göra med två barn och facit i hand iof :), så skulle jag räkna med ca 6-7 ggr den kostnaden + tomt ...

/K
 
Redigerat:
Jag har "byggt" och bott i flera Älvsbyhus. Det är enkla hus men jag tycker inte att kvaliteten är något problem. Jag har däremot byggt ett hundratal hus åt andra husleverantörer som t.ex Myresjöhus. Det blir alltid saker som måste åtgärdas i slutet utan att det för den sakens skull är fel eller dåligt. Det är många saker och moment i ett hus.

Jag tror absolut att du kan bygga ditt hus för under 2 milj med de förutsättningar du anger. Med Älvsbyhus har du en part, ett kontrakt och slipper jaga och koordinera hantverkare. Grunden ingår i ett Älvsbyhus. Det som inte ingår är ingrävning av VA samt avtäckning och schaktning för krypgrunden. Återfyllning och grovplanering ingår heller inte men detta är ju inga stora pengar. Du borde klara dig på 50 - 75 tkr om det inte är onormalt långt till anslutningspunktet. Hur är det med anslutningsavgiften för VA eller kommer du ha eget vatten och avlopp?

Jag hjälper just nu min dotter med sin villa i Stockholm. Hon köpte tomten för 1,5 milj och det kommer att kosta totalt 3,1 milj. Det vi gör själva är grunden. Resten fixar husleverantören Fiskarheden på totalentreprenad.

Det går att bygga billigt om man är lite om och kring sig som du verkar vara.

Lycka till med ditt bygge.
 
Vill man bygga billigt så bygger man torpargrund, vill man bygga bra bygger man på platta... Huset som kalkylen visar är plintgrund ner till fast berg!

Standarden i huset, som jag har kalkylen på, är hög eller iaf inte låg... Det blir IKEA kök med vettiga vitvaror... Inget Miele men samtidigt inga gamla flyttbara spisar!

Ett sätt att hålla nere kostnaden är att använda billigare fyllnadsmaterial... själv köper jag in mitt från Contiga, Betongkross... 37kr per ton !

Dock bör jag poängtera att 416 000kr i arbetskostnader är nog lågt räknat för dom flesta... jag jobbar själv och tar ut lön samtidigt som jag anställer letter som får hjälpa till....
 
Hej!

2008 byggde vi ett hus som landade på totalt 1,8 inklusive allt bankavgifter osv. Det enda vi gjort själva (förutom trädgård) är målning. Kostnad för färg och gräs ingår i summan ovan. Allt annat gjorde byggfirman vi anlitat på totalentreprenad. Huset är litet, men har bra standard (bättre än tex ÄH) och rejäl stomme. Huset är ett lösvirkeshus som vi ritat och sedan har arkitekt gjort ritningar.

Standard mm för prisjämförelse:

- Tomtpris 150'
- Hus 70 m2 + inrett sofloft (ej fullhöjd)
- 20' Vinterbonat uterum, helt glasat med klinkers och golvvärme (ca 150' av summan gick till detta.)
* Betongplatta med vattenburen golvvärme
* Luftvärmepump
* Eget vatten och avlopp (Trekammare)
* Träfasad
* Fullt utrustat men litet kök (IKEA)
* Normalstort badrum med TT+TM kakel och klinker
* "Rejäl" stomme och isolering. Bland annat har alla innerväggar råspont innanför gipset.
* Kamin
* Stort trädäck
* Inbyggda spotar i badrum, kök och uterum.
* Många fönster (Elitfönster)

// Jenni
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.