Oppe skrev:
Det verkar vara vanligt med duk nu för tiden...det gamla "rötet" är bra, men fan så det blir fuktigt och slemmigt =)
Vanligt och vanligt...ÄH använder det, det är det enda av de större husföretagen som gö det vad jag vet. Vad man har läst och hört så har det varit mycket problem med just att plasten går sönder...
 
Bygger själv med stomme från Foamsystem. Kalkylerat 1,8 miljoner och det ser ut att bli cirka 1,9 miljoner. Detta inkluderar allt. Tomten kostade 260000:- Huset är egenritat, i vinkel, 230 kvm, övervåning på 2/3 av huset, resten ryggåstak. VI har 5,5 meters takhöjd i vardagsrummet!

Platta på mark, 170 kvm, 30 cm cellplast, Alba-balk och inklusive allt som ligger i plattan (golvvärme, avlopp, drän osv) kostade 175000:-
 
Kolla denna, bra mycket bättre alt. Inkl platta på mark med vattenburen golvvärme, kan du inte välja på Älvsbyhus.
www.bjorklidenhus.se

Lycka till
 
Oj, vilken bra respons jag får/fått, tack! d^_^b Flera bra "att tänka på", "glöm inte", "ska du verkligen", "Go for it", "klart det går" osv inlägg.

Det är snart 2v sedan jag skapade tråden, med hjälp av er och andra så har jag kommit fram till följande:

1.) Jag ökade budgeten från 1,8 till 2 miljoner.
2.) Med tron, "vi ska bo här resten av livet" så är vissa tillval inte fel.
-Bytte tomt, + 450kvm och söderläge. Bra område. (+ 80 000kr)
-Garage
-Kakel/klinker badrum (Ej via Ä-hus, finns ej som tillval)

Med dessa tillval i budgeten på huset TYR av Älvsbyhus inkl tomt och alla dess avgifter, schaktning av säljarens bolag så hamnar jag på 1,93 miljoner. Enligt säljaren som jag träffade idag ska det räcka utan problem. Kontraktet för att veva igång cirkusen är i min hand, dock ej påskrivet ännu... jag ska sova på saken.

Det som tillkommer är finplanering av tomt.

Det jag kan spara pengar på är schaktningen. Lokala schaktarkillen tyckte att 255 000kr lät dyrt för min tomt i grovplanering (Ä-hus säljarens bolag). Han ska räkna på en offert och skicka.

Mvh
mrtux
 
Redigerat:
Det som gör att man ligger sömnlös och gnager i mitt huvud är en produktionskostnadskalkyl från LB-hus på en summa av strax under 2 miljoner (Inkl tomt, schaktning hus... ja allt... på totalentreprenad). Dock utan garage!

Ett Classic 117 http://lbhus.se/vara-hus.php?house=782&hpage=info&

/mrtux
 
Hej!
Jag och min syster byggde ett 2-bostadshus ihop. ALLT som allt kostade det 3,4 milj. Då ingck ALLT från scratch till färdigbyggt helt nytt hus. (allt material samt arbete)
Jag tror på din kalkyl men du ska veta att det blir ALLTID dyrare än man tror. Vår byggare sa att man ska ha i baktanken att det oftast blir ett påslag på 15%. Vi hade tur som höll oss någorlunda inom ramen.....

Lycka till!:D
 
Hej,

Vi fick också höra att det inte går att bygga billigt. Är du beredd att lägga ned all din tid och själ i projektet under ca 1 års tid så kan du lyckas. Vi hade en budget på 1.800.000 för huset på bilden som vi lyckades hålla, garage ytterligare knappt 250.000 kr . Det som tillkommer är ju trädgård, trädäck, stensättning mm.
Det som jag ej har koll på är hur mycket av våra löner om gått in i projektet. Vi är dock inga höginkomsttagare och vi har tre barn så det är inga jättepengar varje månad som kunnat skjutas till. Vi köpte ett kataloghus utan kök, vitvaror, vvs, el, trappa. Allt material till själva huset var med och sen köpte vi till allt annat. Vi har gjort allt arbete själva förutom el och vvs. Även grundarbetet förutom grävningen har vi gjort själva. Pålning av grunden ingår i priset. Jag varnar dock för att lägga ned så mycket tid i ett husprojekt samtidigt som man har små barn. Det är oerhört slitsamt för hela familjen. Vi hade dock ej haft råd att bygga detta hus om vi ej gjort allt jobb själva.
 
  • 2010_02_13_111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag läste bara första inläggen innan jag svarade,,,ni kanske inte alls planerat att göra mycket själva ser jag nu när jag läser,,,mitt inlägg kanske inte tillförde så mycket. Jag ville bara få fram att man ej behöver välja ett budgetalternativ om man är beredd att lägga ned egentid på projektet. Man kan dessutom klara sig inom budget om man ej höftar till med önskesummor. Låter det för billigt för att stämma så är det antagligen det. Den första kalkylen som visas brukar oftast ej överensstämma med verkligheten. Om man själv tar in offerter på olika delar såsom grundmaterial, kantbalk, armering, isolering, kök, vvs, el mm så finns det stora pengar att tjäna. Eftersom jag sjäv införskaffat allt detta så har jag sett hur mycket det kan skilja på en offert. Elarbetena till huset gick nog på ca 110000 kr i slutändan med alla tillval och då hade vi en bra elektriker som tänkte själv och gav förslag på lösningar, han var dock inte billigaste offertgivaren. En offert jag fick från en stor leverantör var på 216000 kr. VVS-offerterna skiljde sig också åt en hel del.

Nåväl,,,lycka till med allt och jag hoppas ni får ert drömhus till rätt summa pengar!! Vi började bygga -04 men byggtiden har etsat sig fast så jag besöker forumet ibland av ren nyfikenhet.
 
jhenrikj skrev:
Vanligt och vanligt...ÄH använder det, det är det enda av de större husföretagen som gö det vad jag vet. Vad man har läst och hört så har det varit mycket problem med just att plasten går sönder...
Nja, Borohus gör så oxå, samt att man ofta gör det iallafall här i norr när man exempelvis tilläggsisolerar tak, man river bort rote och lägger duk i stället.
 
Vi byggde ett nytt älvsbyhus (torgrim) för 2.5 år sedan när vi vart för trångbodda i det gamla,fick hjälp att räkna på bygga ett lösvirkses hus och jag kunde inte motivera frun att bygga själv. Jag hyrde en minigrävare och kopplade in mig på befintligt vatten och avlopp el och gjorde förberedelserna själv det kostade oss ca 1.2
 
grunden kostade ca 6500 (till grundgrävaren)
 
Tobias skrev:
Jag läste bara första inläggen innan jag svarade,,,ni kanske inte alls planerat att göra mycket själva ser jag nu när jag läser,,,mitt inlägg kanske inte tillförde så mycket. Jag ville bara få fram att man ej behöver välja ett budgetalternativ om man är beredd att lägga ned egentid på projektet. Man kan dessutom klara sig inom budget om man ej höftar till med önskesummor. Låter det för billigt för att stämma så är det antagligen det. Den första kalkylen som visas brukar oftast ej överensstämma med verkligheten. Om man själv tar in offerter på olika delar såsom grundmaterial, kantbalk, armering, isolering, kök, vvs, el mm så finns det stora pengar att tjäna. Eftersom jag sjäv införskaffat allt detta så har jag sett hur mycket det kan skilja på en offert. Elarbetena till huset gick nog på ca 110000 kr i slutändan med alla tillval och då hade vi en bra elektriker som tänkte själv och gav förslag på lösningar, han var dock inte billigaste offertgivaren. En offert jag fick från en stor leverantör var på 216000 kr. VVS-offerterna skiljde sig också åt en hel del.

Nåväl,,,lycka till med allt och jag hoppas ni får ert drömhus till rätt summa pengar!! Vi började bygga -04 men byggtiden har etsat sig fast så jag besöker forumet ibland av ren nyfikenhet.
Riktigt, jag ser fram emot att bygga altan och måla huset själv. Ev inreda övervåningen själv om vi väljer 1,5 plan.

Men alla kommentarer uppskattas och inspirerar mig. :)

Mycket fint hus du har btw!

Mvh
mrtux
 
mrtux skrev:
Tja,

Vi funderar på att bygga nytt. Vad har ni för erfarenhet/gissning/tro på detta?

Totalsumman ska inte överskrida 2 miljoner. Bankens/svärföräldrarnas/kompisarnas kommentar: Det går inte att bygga något hus för under 3 mille, det kostar alltid mer än du tror!!

Förutsättningar:
Tomt + VA + el + övriga tomt utgifter exl schaktning = 250 000kr
Hus = Tex Älvsbyhuset TYR standard á 1 200 000kr (Måste dock inte vara detta hus/tillverkare)
Schaktningning + grund = Vet ej, fått geotekniskundersökningsdokument men de är ju så svåra att tyda! Men för ett otränat öga och stampning på tomten så verkar den ok, dvs ingen sprängning eller pålning. Ingår grund i tex Ä-hus? Pris idé = 250 000kr!?

Övriga överaskningar = 100 000kr. (målarfärg, så gräs osv)

Summa: 1 800 000kr

Jag klarar mig tillsvidare utan garage, flashig stenmur osv. Så lite gräs ska göras dock.

Rimligt eller är jag en drömmare? ;)

Jo, kalkyl från Ä-hus bla är på G, men tills den kommer så vore det kul med era idéer.

Tack på förhand!

Mvh
mrtux
Hej !

Vi byggde ett Älvsbyhus förra året med inflyttning september, regin = största modellen i vinkel på ett plan.

Kostnad tomt = 500.000 (inklusive va anslutning till kommunen)
Markarbeten = 200.000 (vatten+avlopp inklusive)
Hus = 1,375.000
Tillval = 150.000
Tele = 10.000
El = 15.000

Totalt = 2.250.000

Bara att räkna av/på dina egna kostnader här.
Inga överraskningar, huset är kanon, kalkylen från säljaren höll och nu bygger vi veranda ? pool :)

Lycka till
 
Glömde säga att vi byggde ÄH dubbelgarage 37 m2 också i detta pris
 
Köp av Tomt, VA, El, Tele, Torpargrund och Hus för 1,8 miljoner fungerar!
Men då har du inget Garage och Planerad tomt utan endast ett hus att bo i samt att du måste göra en del själv av dessa arbeten på tomten innan huset kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.