1 202 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
makadam 8-27
Nybliven husägare, ett litet 1800tals hus på torpargrund, sandjord. Eftersom det är jord intill grunden har jag tänkt gräva en liten bit ner - lägga geotextil och fylla på med makadam - jag undrar vilken betydelse storleken på makadamen har? Har tillgång til 8-27 mm som jag vet används till stenkistor - kan jag använda detta till att lägga runt huset eller vad är lämpligast?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Det går utmärkt! Det spelar egentligen inte så stor roll vilken fraktion det är men ju grövre desto bättre dräneringsegenskaper. 8-27 är grövre än vad man brukar använda men det är inte sämre på något sätt annat än att det är lite jobbigt att skyffla
Vänta nu.
Om huset är byggt på 1800-talet så står det nog redan på en liten upphöjning och är redan väldränerat (naturligt), sedan säger du sandjord vilket också är utmärkt dränering ... är du säker på att du behöver göra detta ?
Har du några verkliga problem idag?, man vill ju inte gärna "störa" en konstruktion som har funkat i 150-200 år
Om huset är byggt på 1800-talet så står det nog redan på en liten upphöjning och är redan väldränerat (naturligt), sedan säger du sandjord vilket också är utmärkt dränering ... är du säker på att du behöver göra detta ?
Har du några verkliga problem idag?, man vill ju inte gärna "störa" en konstruktion som har funkat i 150-200 år
Tallmilan! Det du säger låter riktigt- men vid besiktningen av huset fick jag rådet att göra som jag beskrev. Vid en vägg fanns det tecken på fuktpåverkan -oklart om det kom inifrån eller utifrån - ett gammalt badrum som nu är helrenoverat. Att huset står på en upphöjning vill jag inte påstå. Gatan utanför är högre. Ett alternativ kanske är att gräva bort lite av jorden(som har lagrats på under åren) och se till att det blir lutning från huset?
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
om du gör på det sättet så skapar du bara större bekymmer eftersom du leder ner mer vatten .mot väggen ska du ha så täta massor som möjligt efter att du lagt en drän i botten
renoverarn
renoverarn
renoverarn - jag förstår inte ditt svar? ett fall från väggen kan väl inte leda mer vatten till väggen?
dränering i botten och täta massor ovanpå? Det går inte att gräva speciellt djupt kring en torpargrund - då rasar väggarna.
dränering i botten och täta massor ovanpå? Det går inte att gräva speciellt djupt kring en torpargrund - då rasar väggarna.
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
om du har fall från huset så behöver du ju inte lägga macadam uppefter muren
en dränering runt huset är ju en grunvattenreglering inte ytvatten drän.Så gräv ner till fullt djup lägg drän fyll runt med macadam lägg duk o sedan täta massor.
gräver du bara ner en bit utan att ha något utlopp så blir det ju en vallgrav runt huset
renoverarn
en dränering runt huset är ju en grunvattenreglering inte ytvatten drän.Så gräv ner till fullt djup lägg drän fyll runt med macadam lägg duk o sedan täta massor.
gräver du bara ner en bit utan att ha något utlopp så blir det ju en vallgrav runt huset
renoverarn
Liknande trådar
-
Köpt felaktig fraktion av makadam
Grund & Markarbeten -
Köpt 10 ton fel sorts makadam
Grund & Markarbeten -
Hur viktig är makadam ovanför dräneringsrör?
Grund & Markarbeten -
Gjuta platta - fraktion på sista lagret makadam
Grund & Markarbeten -
Åtgång makadam grund för fristående mur
Byggmaterial & Byggteknik