Hej hej,

ska isolera en groventre. Kommer att vara uppvärmt.

Dagens betongplatta är oisolerad (mkt kall) samt yttervägg är av betong ca 250mm.

Jag har två alternativ, vilket är att föredra?

50mm cellplast
PE-plast
22 golvskiva
laminat

eller

tunn platon (blå)
50mm cellplast
22 golvskiva
laminat

vad tror ni? Något bättre förslag?

• Gilla
Gurx
  • Laddar…
Någon som vill svara?

SittinDuck skrev:
Någon som vill svara?
Ja, Jag! :D Jag hade valt alternativ två, men skippat laminatet och lagt plastmatta istället. Jag tycker att laminatet är alldeles för fuktkänsligt för att ha i en groventré. ;)

Hmmm,

Jag har samma problem men tar till lite mer drastiska metoder. Jag bilar upp delar av källaren och lägger en fiberduk singel 20cm isolering och sedan en betongsula med vattenburen värme och klinker. Då skall det bli varmt och skönt. I de andra rummen som är för stora att gräva upp och där man vill ha ett organiskt golv i form av parkett skall vi ha ventilerade golv troligen floor dry.

Det som blir problemet om du vill värma upp rummet via golvvärme och inte har isolerat är att du värmer upp marken med en eventuell fuktvandring till följd.

Detta är inte ett svar på din fråga men jag tycker att isoleringen är för tunn och att stänga in ev fukt med plast och belägga det med organiskt material kan ge upphov till problem.

Jag avundas dig inte, men du får se det som det är det brukar ta 10 år innan man märker att man har byggt fel :)

/Robert

Tack,

jag blir dock lite fundersam. Det finns många som lägger in laminat/parkett i källare och souterängvåningar med bara plast under. Är det problem eller är ni överförsiktiga?

Robban, är 50mm för tunnt? Många äldre plattor i hus har stenull, ca50mm, eller inget. I dina större utrymmen, vad har du för isolering?
Floor dry såg ju snyggt ut. Borde vara fint om man kunde koppla ihop alla rum och köra genom en värmeväxlare!

För att du skall förstå hur viktig luftningen av golvet är kan jag berätta om vårat hus som är från 1960.

Vi har en betong platta som endast är kantisolerad med kork . . . :surprised:
På plattan ligger det plastfolie och på denna är det golvet uppreglat med trä. Isoleringen ligger direkt på plasten och det är ca 3 cm luft till övergolvet. Runt om vid alla väggar sitter det speciella lister som är delade så att luften kan cirkulera under golvet för att på så sätt undvika mögel. En viss källarlukt kan ibland kännas om man lägger sig ner vid listen och luktar.

Alla hus (byggda 1960) i vårat område har denna typ av isolering i plattan. Ingen har något problem med mögel. Men jag misstänker att några borde ha det om man vid renovering monterat vanliga golvvlister. Då får man ingen luftning alls.
Ej optimal golvisolering men faktiskt klart bättre än många andra lösningar på den tiden.

Av detta kan man lära sig att det inte är farligt att isolera betonggolv om man bara ser till att lufta ordentligt (t.ex. med en platonmatta) och sätta på luftade golvsocklar.

tunn platon (blå)
50mm cellplast
22 golvskiva
laminat
Borde bli bra om du luftar socklarna.

Good luck :)

Hej alla,

jag kör på platonalternativer. Hoppar över mekvent.

Ska leta luftade lister (blir inte många meter så det känns rätt).

PS/Idag ligger en plastmatta direkt på golvet och det finns inga synbara skador, tex bubblor mm. Mattan är gammal!

Jag kommer ta bort mattan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.