3 270 läst · 20 svar
3k läst
20 svar
Kostnader NF 1-planshus?
Det tror jag också stämmer väldigt bra.d^_^bMarika_P skrev:Vi har bekanta som läste just en såndär annons från Älvsbyhus och som byggde hus i Strövelstorp. Det låter väldigt bra alltsammans men slutade med att de för att spara så mycket pengar som möjligt valde att ha våtrumstapet i badrummen och målade fasaden på huset själva. När väl byggkreditivet skulle göras om till bolån så hamnade de TROTS allt på 2,8 miljoner - och de höll på att gå in i väggen av att försöka måla huset.
Mitt bästa tips är att läsa på allt man kan om husbygge, följa trådar här på forumet, göra egna kalkyler och ta kontakt med flera olika husföretag. I princip alla kan tillverka ett ekonomi-alternativ åt er men jag tror att man måste inse att såvida man inte är väldigt duktig på att bygga hus själv, så kommer man nog inte undan billigare än ca 2,7 miljoner med allt klart.
Det gäller att ha inbyggt sunt förnuft som många verkar missa.
Säljs beg hus i området för 2milj så är det troligtvis så att det inte är rimligt att Svensson med tummen mitt i handen kan bygga nytt för samma pengar. Även fast det finns nyckelfärdigt för 1.3milj.
Sen är det bra att titta på andras kalkyler som redan har byggt. Verkligheten och det man själv höftar ihop hemma i vardagsrummet skiljer sig ofta.
Ett exempelMonique skrev:
http://www.villavarm.se/anvFiles/image/Från tanke till hus/Exempelkalkyl med vattenstämpel.jpg
Tack! Vi var på ett möte med Älvsbyhus i fredags, men kände att de har rätt höga priser trots ganska basic standard, så vi ska på ett möte med LB-hus nu på fredag, får se vad de har att komma med. Efter mitt tidigare samtal med dem så hamnar de på ungefär detsamma, och då är standarden betydligt bättre.
Googla lite på Älvsbyhus innan ni funderar på de igen.Monique skrev:Tack! Vi var på ett möte med Älvsbyhus i fredags, men kände att de har rätt höga priser trots ganska basic standard, så vi ska på ett möte med LB-hus nu på fredag, får se vad de har att komma med. Efter mitt tidigare samtal med dem så hamnar de på ungefär detsamma, och då är standarden betydligt bättre.
Bilda dig din egen uppfattning.
Ja, jag har tittat en del på info om dem, och det lutar nog åt att vi väljer LB-hus eller annan likvärdig istället, pga att priset faktiskt inte skiljer så mycket när man tittar på allt som tillkommer när Ä-hus äntligen är färdiga med sin digra kalkyl...
Du har ju Björklidenhus som har lite budget alternativ i stil med Älvsbyhus.Monique skrev:
Dock pratas det mycket bättre om de än om Älvsbyhus.
Se till att hitta ett bra bygglag som satt upp många Björklidenhus och som alla talar gott om så tror jag du får ett billigt hus med duglig standard.
Liknande trådar
-
Granska vår planlösning 1-planshus utanför Höör
Planlösningar -
Kolla upp el/driftkostnader inför husköp?
Köpa & Sälja hus -
Felaktig information vid husköp, extra kostnader
Juridik -
Vart kan man hitta pålitlig information om uppvärmningskostnader på mindre hus?
Värme allmänt -
Frågor om vite och merkostnader vid försening av inflytt
Juridik