Om det är osolidariskt att anlita utländsk arbetskraft så borde man även undvika att köpa utländska varor. Hur mycket svenskproducerade kläder köper ni ? Svensk elektronik ? Eller gäller det bara vissa yrkeskategorier där "slavlöner" ska undvikas ?
 
Tossegubbe skrev:
Njae jag tror inte heller polisen kommer och jagar dig för det men däremot kommer Arla och Scan mf att säga upp sina avtal med bonden om dom kommer på att han säljer privat, sedan kommer hälsovårdsmydndigheter att jaga han med eftersom en bondgård normalt sett inte är godkänd för livsmedelshantering/försäljning.
q(;^;)p
Väldigt mycket OT, men jag tror att det sedan något år blivit mycket enkelare att få sälja från sin egen gård. Kan säker bekräftas av någon på forumet.
Kan inte i min vildaste fantasi kunna se ett företag som Scan/Arla etc skulle bojkotta en bonde för att han har gårdsförsäljning... Låter mer som en skröna om du skulle ha hört något liknande.
 
daviden skrev:
Om det är osolidariskt att anlita utländsk arbetskraft så borde man även undvika att köpa utländska varor. Hur mycket svenskproducerade kläder köper ni ? Svensk elektronik ? Eller gäller det bara vissa yrkeskategorier där "slavlöner" ska undvikas ?
Du har helt rätt i ditt resonemang. Men just i detta fallet handlar ju faktiskt tråden om hantverkare. ;)

Sedan ska vi nog generellt vara försiktiga med begreppet slavlöner. Vi får inte glömma att inom Europa så är inte dom Svenska nettolönerna speciellt höga, vissa skulle nog kunna påstå att vi har slavlöner...
 
daviden skrev:
Om det är osolidariskt att anlita utländsk arbetskraft så borde man även undvika att köpa utländska varor. Hur mycket svenskproducerade kläder köper ni ? Svensk elektronik ? Eller gäller det bara vissa yrkeskategorier där "slavlöner" ska undvikas ?
Finns det svensktillverkade kläder så köper jag det gärna! Men händer inte så värst ofta man ser de! Samma med elektronik.. Inte alltid så lätt att hitta svensktillverkat. Köpte iofs nyss en tvättmaskin från Cylinda där de står med stora bokstäver "MADE IN SWEDEN".

Fast kretskorten är säkert gjorda i kina ändå, och sedan bara slutmonteringen i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.