Hej,
Jag har en liten fundering.

Elbolaget har en elstolpe vid tomtgränsen (vilket inte är ett problem).
Problemet är att stolpen inte står i linje med övriga stolpar och måste därför ha en sträva i form av en vajer som går en bra bit in på vår tomt fastsatt i en stor sten.

Nu skall vi bygga om och i princip gräva upp hela tomten och stenen skall bort, vilket betyder att strävan - vajern - måste flyttas eller att stolpen måste strävas på annat sätt.

Men elbolaget är minst sagt sval i frågan. Dom var inte speciellt intresserad av att titta utan mer eller mindre sa att kabeln kanske skulle grävas ner, men att vi måste betala hela kostnaden.

Tyvär går det inte att sträva från andra hållet för där går en väg.

Jag har tittat på lantmäteriet, och vad jag kan se finns inget servitut för strävan, men det kanske det inte brukar göra?

Jag har inga ambitioner att få kabeln nergrävd eller stolpe flyttad eller liknande. Det är vajern och stenen som är problemet.
Fakturm är att stenen helt hindrar oss från att bygga.

Tacksam för tips och råd.

Redigerat:
H
Finns det inget servitut så har de ingen rätt att använda din sten till detta. Står dessutom stolparna utanför din tomtgräns så har antagligen en stolpe flyttats p.g.a. något. Kräv att de ta bort vajern då det inte finns något servitut.

Är det en bautasten eller har du tänkt bygga mycket nära tomtgränsen?

Hur ställer du dig till att de växlar av stolpen tillfälligt medan du tar bort stenen och sedan sätter ett spett att spänna den i på samma placering?

Bara för att du inte hittar något servitut så behöver det inte innebär att det finns ett gammalt upplåtelseavtal. Vissa elbolag struntar i att skriva in avtalen som servitut hos inskrivningsmyndigheten. Är ingen kul att bråka med nätägaren, hoppas ni kan lösa det på ett smidigt sätt för båda parter. Tycker i alla fall att du skall hållas "skadelös" när du vill bygga på din egen tomt.

-Lycka till!

Kan ni inte driva frågan mot nätägaren som om att det inte finns något servitut, om de i sin tur inte har registrerat avtalet som servitut får de väl göra det eller visa upp avtalet.

Vi hade en elstolpe som var i vägen nu när vi byggde (bygger) men det var inga problem alls med att få den flyttad. Tyvärr har vi fortfarande en sträva in till oss, men de satte en fast istället för vajer för den kunde de göra kortare.

De var mycket lätta ha att att göra med och försökte verkligen hitta en så bra lösning för alla. Hörde av sig när de var där för att diskutera fram bästa lösningen.
Stolpen hamnade i tomtgräns, men vi fick en sträva lite trist men å andra sidan ville man ju att stoplen skulle stå och inte trilla så det får gå.

Det diskuterades aldrig någon om kostnader.

Hemmakatten
Vilket elbolag handlar det om? Tror att det kan skilja mkt mellan olika bolag. Vi har ett mindre nätbolag och vi och våra grannar har upplevt de som mkt flexibla och serviceväänliga. Kan tänka mig att de stora "drakarna" är mer hårdhudade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.