Gasol eller kol Grill

• Antal röster
    465
nästa fördel är ju att köttet inte fastnar lika lätt på gallret heller.
Gjorde premiär grill i helgen med min nyinköpta grill tänkte inte så mycket på det utan körde på utan olja eller annat på det nya gallret...
Gissa om det fastnade duktigt...

Blåser rent mitt galler med högtrycksttvätten jag :)

Hmm ja det kanske ska testas, när vi ändå är inne på sidospår.
Hur oljar man in gallret på bästa sätt?

Mycket marinad ;)

Som med gjutjärnspannan, låt den stå med fett i på svag värme ett dygn, gallret får man lägga i tex en långpanna fylld med olja eller fett och i ugnen på ca 100-150grader över natten.
Det kommer att bli mättat med tiden iaf men det dröjer nog en sommar eller två på grillen..

Bezt skrev:
Hmm ja det kanske ska testas, när vi ändå är inne på sidospår.
Hur oljar man in gallret på bästa sätt?

Weber-klot, briketter och en 2,2kW varmluftpicka. Med VL-pickan har man glöd på några minuter, slipper tändvätska och sparar pengar. Med klotet kan man ju dessutom stänga av grillen när man är klar, vilket gör att briketterna räcker till flera grillningar.

/ Jonas

Fiero skrev:
Har precis fått min Weber Master Touch. Dock står det One Touch Premium över hela förpackningen. Någon som vet om detta är korrekt?

One Touch Premium
[länk]

Master Touch
[länk]
Borde väl gå att se på handtagen... vad jag förstått så har One Touch..vita handtag & Master... svarta
Men..jag kan ju ha fel...

Edit..nä, efter att ha kollat på dina länkar så stämmer ju inte det heller...

Har öppnat upp den iallafall eftersom Lindarn hävdar det är rätt även om förpackningen säger annat. Vet knappt vad som skiljer One Touch och Master Touch åt iofs?. Men enligt Lindarns hemsida så är det väl hållaren för locket bara?

Så här såg förpackningen för min beställda Master Touch 57cm ut. Förvirrande om det är rätt?!
http://img707.imageshack.us/img707/5863/img2113f.jpg

Såg dessutom när den togs ut ur sitt skydd att stora bitar färg är bortslaget på alla tre benen. Känns väl så där med plåtrent när den ska stå ute året om? Man ser inga skador på stora kartongen dock. Känns som man fått en retur som packats ner i fel förpackning..hmm

http://img695.imageshack.us/img695/7917/img2123z.jpg

ordain skrev:
En stålborste är knappast att rekommendera. Man ska alltid borsta med ett mjukare material än gallrets material för att inte repa sönder gallret.

En borste i mässing funkar bra; den är hårdare än smutset, mjukare än gallret.
Nä, inte på nytt galler på en ny dyr grill är det kanske inte att rekommendera, men det fungerar iaf.

Tossegubbe// mätta ett stålgaller? Tror jag knappast går, det är ju en blank yta och kan väl knappast jämföras med en gjutjärnpanna...

Är det bara tillräckligt varmt gallret så fastnar det inte så jättefarligt, och försök inte dra bort köttet. Det kommer att lossna av sig självt.

Kände att detta var "min" tråd, Jag har tre kolgrillar alla såklart Weber, född ca 50 mil från fabriken i USA. Grillar nästan varje dag sommartid framför allt i stugan där vi inte har el och bara en liten gasolspis, jag gör allt på grillen, bakar sockerkaka och bröd,kladdkaka, desserter, pizza och såklart en massa kött.

Här kommer lite tips:
Använd Webers egna briketter tunga som sten men brinner jämnt och för evigt, vilket är bra om man gör flera rätter.

Tändrör tillsammans med tändkuber funkar super, jämn glöd och inte bara en het fläck i mitten. Tar ca 6 cl single malt för att bli klar;)

Grönsaker, har en wokliknande panna med en massa hål i perfekt för grönsakerna som annars har en tendens att falla ner i glöden

Stora köttbitar och stekar indirektgrillas, tunnare kött direkt.

Vänd köttet EN gång, köttfärs typ hamburgare måste ligga så pass länge att det har släppt från gallret

Spett, blanda inte saker på spetten på som tar olika tid för att bli färdiga, typ fläskfile och biff. Jag brukar också baconlinda färspett vilket gör dem lättare att hantera och det är jäv..igt gott

Släng på några heta korvar typ Chorizo som backup om gästerna är verkar extra hungriga, blir klara på nolltid och alltid gott, kom ihåg att snitta dem så att de inte spricker upp av sig själva, ser inte snyggt ut.

OCH viktigast av allt kan inte nog poängtera locket skall alltid, ALLTID ALLTID ligga på under grillningen, det är själva iden med klotgrill, i alla fall i min världd^_^b

Norrl.

PS ett sista tips, små färskpotatisar portionsvis i folieknyten tillsammans med en klick smör, vitlök och persilja lägg på grillen ca 10 min, gudagott

Gasol eller plastgran "not on my shift"

Grillen ihopmonterad och alla problem lösta. Stor eloge till Lindarn och dess kundservice som kl 17 en fredag ringer upp och gör kunden nöjd på alla sätt. Där kommer det köpas igen samt rekommenderas till andra. Skönt att det finns bra kundhantering 2010.

Pottan skrev:
OCH viktigast av allt kan inte nog poängtera locket skall alltid, ALLTID ALLTID ligga på under grillningen, det är själva iden med klotgrill, i alla fall i min världd^_^b
Hur vänder du på köttet om locket ALLTID ALLTID är på? ;)

Förlåt, jag var bara tvungen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.