Lite sugen på avståndsmätare och Leica Disto vore ju fint att ha.
Modellerna Disto D2-D3 är för i huvudsak innomhusbruk. Går man på Disto D5 som fungerar även utomhus så drar priset iväg lite.

1. Funkar D2/D3 att mäta med utomhus? Hur går det när det är "jätteljust" ute?
När man kollar nogrannhet så har de flesta lite påkostade modellerna kring +-1.5mm nogrannhet medans nya modeller tex Disto D3a och Boschen nedan +-1mm.
2. Är väl igen jätteskillnad, eller är det värt att ha en något nogrannare avståndsmätare?

Surfade liet Shop-Seltman och UK och fann då Bosch GLM250VF för 243pund (UK) och 277 Euro (Tyskland). Den verkjar ha fin prestanda och inte ha så mycket begränsningar, men den är tyvärr klart större än Leica modellerna.

3. Vad skulle ni göra idag? om ni skulle handla?

Tre direkta frågor i mailet. Hur skulle du göra? Hoppas ni kan hjälpa till att reda ut detta.

Mvh Mattias

Redigerat:
Matix skrev:
1. Funkar D2/D3 att mäta med utomhus? Hur går det när det är "jätteljust" ute?
När man kollar nogrannhet så har de flesta lite påkostade modellerna kring +-1.5mm nogrannhet medans nya modeller tex Disto D3a och Boschen nedan +-1mm.

2. Är väl igen jätteskillnad, eller är det värt att ha en något nogrannare avståndsmätare?

3. Vad skulle ni göra idag? om ni skulle handla?

Mvh Mattias
1. Det funkar utmärkt att mäta utomhus med min D3.... men är det solljus och kanske mer än 7-8 meter så ser jag inte laserpunkten så jag vet inte exakt vad jag mäter mot. Kan väl alltid pricka en ladugårdsdörr men handlar det om avståndet till ett specifikt träd i en skog så vet jag ju inte vilket träd jag siktar på och därför vet jag ju inte om resultatet är rätt.
Att mäta i skymning eller gråmulet är helt OK även om man ska sikta på smalare objekt.

2. jag har personligen aldrig reflekterat över noggrannheten, känns inte som det är prio 1 på längre avstånd.

3. Jag valde D3 för att jag ville ha vinkelmätaren med och är jättenöjd.
Använder den inte så mycket som jag trodde men när den kommer fram är den guld värd.
Letar du D2/D3 så kolla Ebay UK o US. Jag tror jag gav +/- 200 pund för min för några år sedan.

Har ganska nyligen köpt en Leica Disto D5. Ibland önskar jag att jag valde D8 då den har 360 graders lutningssensor medan D5:an klarar max 50 grader upp och 50 ner... Men D8:an kostar ju nästan dubbelt så mycket så det blev en D5 istället. Och jag måste säga att färgskärmen är oumbärlig vid dagsljus. Har du pengarna så satsa hellre på en D5:a då du får betydligt vidare användningsområden. Värt varenda krona om du frågar mig.

Tack Nimajneb och Binsh för era tips!

Om jag tolkar er rätt så har Disto modellerna lutningssensor om än i olika grad. Boschen GLM250VF har den lutningssensor? Verkar lite så då den har ett "mekaniskt" vattenpass på ena sidan.

/Mattias

Jag var mycket nöjd med min D3:a tills den efter en period med flera olika hantverkare i huset inte längre fanns kvar :@

När jag så skulle ersätta den insåg jag att jag att jag skulle irritera mig på denna onödiga extrakostnad varje gång jag använde verktyget. Valde därför istället en D8 - och varje gång jag använder den fina färgskärmen och den fina 360-graders lutningssensorn kan jag nu känna att det i alla fall kom något positivt ur att D3:an försvann :)

Hursomhelst - D8:an är ett fantastiskt verktyg. Lite mer användarvänlig än de tidigare modellerna eftersom den tydligare visar figurer av vilket mått man håller på med etc, men framför allt mycket, mycket lättare att använda utomhus. D5 ger sannolikt mer värde för pengarna - men saknar förstås top-of-the-line-känslan...

Enda nackdelen med både D8 och D5 är att de är väsentligt större än D3. Så om jag har fel om hantverkarna - dvs om det är jag själv som förlagt D3:an och den plötsligt en dag dyker upp igen - blir jag inte ledsen, för ibland är det förstås smidigare med den mindre storleken.

Låter trevligt StockholmM :)
Får man fråga vart du köpte den och vad den kostade?

Proffsmagasinet, 7431 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.