734 läst · 4 svar
734 läst
4 svar
Ny isolering i golvet
Jag tog ner isoleringen under en del av golvet för att komma åt ett trilskande VP-rör. Den visade sig vara genomlupen härs och tvärs av musgångar. Det var även en mus som slutat sina dagar i den isoleringen. Då isoleringen sannolikt mist en del av sin isolerande förmåga och vidare luktade ganska illa ämnar jag sätta upp ny isolering i stället för den avlägsnade. Då infinner sig frågan hur jag bör gå till väga.
Golvreglarna är 150 mm höga. På sidan om bjälkarna sitter lister spikade. Ovanpå listerna ligger brädbitar. Ovanpå brädbitarna svart papp och slutligen glasfiber. Listerna stjäl 50 mm av utrymmet så att det bara återstår 100 mm för isolering.
Finns det någon bättre lösning som lämnar alla 150 mm åt isolering? Någon skiva att spika underifrån eller liknande.
Vad är pappen bra till och vilken typ av papp bör användas? I andra delar av golvet verkar någon tidigare ägare ha bytt ut en del isolering och använt tunn tjärpapp av något slag. Är det en bra idé?
Erik
Golvreglarna är 150 mm höga. På sidan om bjälkarna sitter lister spikade. Ovanpå listerna ligger brädbitar. Ovanpå brädbitarna svart papp och slutligen glasfiber. Listerna stjäl 50 mm av utrymmet så att det bara återstår 100 mm för isolering.
Finns det någon bättre lösning som lämnar alla 150 mm åt isolering? Någon skiva att spika underifrån eller liknande.
Vad är pappen bra till och vilken typ av papp bör användas? I andra delar av golvet verkar någon tidigare ägare ha bytt ut en del isolering och använt tunn tjärpapp av något slag. Är det en bra idé?
Erik
Nu blev det snabba bud, tack. Spikar man då glespanel underifrån i golvbjälkarna och lägger asfaboarden på? Asfaboardens tjocklek kommer då att subtraheras från isoleringens, men det kanske gör marginell skillnad. Jag gissar att asfaboarden är billigare än plywood, finns det fler fördelar?
Erik
Erik
Först asfaboarden med pappspik, sedan glesen. Största fördelen med detta till gamla hus är att konstruktionen fortfarande andas och är ju en gammal beprövad metod.Den isolerar lite också. Kom ihåg att sätta en gles över skarven bara.Avemo skrev:
Du behöver inte subtrahera med något eftersom den ligger under alltihop.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
XPS som isolering mellan gammalt och nytt plåttak
Tak & Vind -
Vad borde en tilläggsisolering och ny puts av en fasad kosta?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Lägga ny parkett när golvet ligger på sand
Golv -
Ta bort fyllnadsmassor i bjälklag och ersätta med ny isolering.
Byggmaterial & Byggteknik -
Cellplast eller bara ny isolering i golvet...
Golv