Hej

Har i helgen sågat plattor till undertak med en hemmagjord skena, och eftersom det gick så bra, tycker jag att den skall få en egen tråd, och tveka inte att tillverka en om Du som amatör behöver styrning av nämnda maskiner. Och skenor är dyra.

Nedanstående bilder visar ett utförande som var klart efter ett par timmar.

Material:   plywood 5 x 200 x 1400 mm
               list 15 x 30 mm    för uppstyvning (och stoppar)
               styrlist 6,5 x 16,5 mm  passar Festool
               tvåkomponentlim
               ett par gummiremsor
               hårt bilvax

Bilderna:   fräsmaskinen
               cirkelsågen
               gummiremsorna
               klotsar för montering på den med fästen förberedda sågen

1309114711-thumb.jpg1309130574-thumb.jpg1309144398-thumb.jpg1309154838-thumb.jpg

Klotsarna enligt bild passar på en Dewalt 350 och styr sågen på en Festol originalskena. Den avbildade gjorde jag åt min svärson "så att jag får ha min egen i fred". Nåväl...

Och provar Du så gör skenan 1600mm eftersom originallängden är något för kort för skivmaterial med längden 1200 mm.

Och som i de flesta fall - såga med finsidan neråt, gärna mot en frigolitskiva.

per

Styrningen till fräsen, är den Festool?

Jag har en Elu MH151 och den liknar Dewalt 350, är detsamma såg som man nu säljer under Dewalts varumärke?

Hej

Två svar:

Om Du menar de två svarta stängerna och det svarta handtaget så följde de med fräsen från början. Stängerna är 8 mm och handtaget är ganska enkelt att tillverka själv om man saknar det.

Från början hade jag en Elu som min svärson tyvärr körde över. Han fick köpa ny och återlämnade en exakt likadan fast gul (De walt)

Att jag gjorde skenan åt honom beror på att han sedan någon vecka själv är ägare till en gul. Köptes på Ahlsell för 1295:plus moms. Kan varmt rekommenderas, speciellt för skivmaterial ihop med skena. Och som sagt förberedd för styrklotsar.

per

pernitta skrev:
Hej

Två svar:

Om Du menar de två svarta stängerna och det svarta handtaget så följde de med fräsen från början. Stängerna är 8 mm och handtaget är ganska enkelt att tillverka själv om man saknar det.

Från början hade jag en Elu som min svärson tyvärr körde över. Han fick köpa ny och återlämnade en exakt likadan fast gul (De walt)

Att jag gjorde skenan åt honom beror på att han sedan någon vecka själv är ägare till en gul. Köptes på Ahlsell för 1295:plus moms. Kan varmt rekommenderas, speciellt för skivmaterial ihop med skena. Och som sagt förberedd för styrklotsar.

per
ja inte såg den så dumm ut men vist är det så att du använt festos styrning det ser ju ut som en ebq 1010 från festo som du har en skena kostar väll bara runt en 500kr men det va en smart ide sen om du har en kort skena så köp en kort till de går att skarva dem

Hej Per

Jag funderar på att göra en styrskena liknande din. En metod jag använt fram tills nu är att helt enkelt skruva fast en rak regel på undersidan och såga efter den. Där det inte får finnas skruvhål eller detaljen varit för tunn har jag använt tvingar men då tvingas man palla upp detaljen så tvingarna får plats. Så en styrskena skulle underlätta.

Hur har du limmat fast styrlisten? Har du använt rätskiva för att få den spikrak? Så smala lister är ju sällan raka annars.

Vad är det för gummilister du använder? Det gummi som är lätt att få tag på är väl gummiduk för dammar mm. Det gäller väl att hitta en gummisort som inte tappar greppet för lite sågdamm också.

Hur pass säkert ligger den kvar utan tvingar? Eller använder du tvingar jämt/ibland?

Jag skulle vilja se lite större versioner av bilderna i tråden - går det att fixa?

Hej Betong

STYRLISTEN - hyvlad till rätt dimension i rikt/planhyvel (6,5 x 16,5 mm). Sedan limmad med tvåkomponentlim och uppriktad mot original Festool styrskena.

GUMMIT - en rulle tätningsremsa 3 x 50 mm, med brunt skyddspapper mot limsidan lämnades kvar efter installation av värmepump. Finns säkert hos VVS-företag. Det är möjligt att Du kan använda tunn tätningsremsa för fönster. Du kan också prova med två tunna strängar smältlim, det gäller ju bara att skapa friktion.

Bredden på plywooden erhåller Du vid första skäret med sågen styrd av listen.

Jag använder skenan utan tvingar. Trycker Du sågen lite neråt ligger den still. För säkerhets skull kan Du sätta en klämma i bortre änden medans Du sågar, eller lägg på en vikt.

per

• Gilla
Klabbet
  • Laddar…
Hej Mathias

Jag har mailat och bifogat bilder. Din postlåda är full.

per

pernitta skrev:
Hej Mathias

per

Jag skickar ett PM till dig med en annan adress som funkar bättre!

Tack,
Mathias

pernitta skrev:
Hej Mathias

per
Du skulle inte kunna skicka länken till forumet så att andra också får se bilderna i bättre upplösning?

geschwint skrev:
[quote author=pernitta link=1137420585/0#8 date=1141489059]Hej Mathias

per
Du skulle inte kunna skicka länken till forumet så att andra också får se bilderna i bättre upplösning?

[/quote]

Jodå det kommer på måndag när jag lagt vantarna på bilderna. ;) Eller om Per lägger upp dom nånstans innan dess..

Hej Geschwint!

Jag tackar för hjälpen

per

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.