17 130 läst · 48 svar
17k läst
48 svar
Pellets eller ved kamin?
Sida 1 av 4
Om ni hade byggt nytt med markvärme och velat ha en kamin som mys grej. Vad hade ni satsat på?
Pellets eller ved kamin.
Jag kan tillägga att pelletskaminen behöver inget skorsten. Lättare att installera.
Pellets eller ved kamin.
Jag kan tillägga att pelletskaminen behöver inget skorsten. Lättare att installera.
Jag hakar på denna tråd. Vi har ett elupvärmt 1½plans-hus med luftvärmepump. Denna vinter har varit en katastrof eftersom pumpen varit avstängd långa stunder pga den stränga kylan och el-elementen inte riktigt orkat med att skapa en bekväm temperatur överallt i huset. Därför tänker vi installera någon typ av kamin till nästa vinter. Frågan är vd eller pellets?
Som jag har förstått det så är en pelletskamin enklare efterom den är termostatstyrd och sköter sig själv. Man behöver heller inte klyva någon ved till den ...
Vedkaminen är överlag lite billigare och tystare men kräver att man konstant ser till att det är bra eldning i den? Finns det risk att man vaknar på morgonen och det är +13 grader pga att man inte eldat på natten?
Vad har ni för uppfatnning om priset för de två olika alternativen? Jag har inte tillgång till egen skog och heller inte speciellt mycket förvaringsutrymme vilket innebär att jag endast kan ta hem mindre mängder med ved eller pellets per tillfälle.
Mvh ANdreas.
Som jag har förstått det så är en pelletskamin enklare efterom den är termostatstyrd och sköter sig själv. Man behöver heller inte klyva någon ved till den ...
Vedkaminen är överlag lite billigare och tystare men kräver att man konstant ser till att det är bra eldning i den? Finns det risk att man vaknar på morgonen och det är +13 grader pga att man inte eldat på natten?
Vad har ni för uppfatnning om priset för de två olika alternativen? Jag har inte tillgång till egen skog och heller inte speciellt mycket förvaringsutrymme vilket innebär att jag endast kan ta hem mindre mängder med ved eller pellets per tillfälle.
Mvh ANdreas.
Vedkamin ca 45000 och upp i pris
Pelletskamin samma.
Kluven ved björk ca 300 kr och upp per 1m3
Pellets stor skillnad i pris beroende om du köper dem per kubik meter (Bulk) eller säckar.
Men det blir billigare att elda med ved. Men den kräver att du eldar ofta. I en pelletskamin har du en behållare som du fyller på med pellets. Oftast 20-40kg. Det brukar räcka till allt mellan 10 - 50 timmar beroende på effektuttaget.
Pelletskamin samma.
Kluven ved björk ca 300 kr och upp per 1m3
Pellets stor skillnad i pris beroende om du köper dem per kubik meter (Bulk) eller säckar.
Men det blir billigare att elda med ved. Men den kräver att du eldar ofta. I en pelletskamin har du en behållare som du fyller på med pellets. Oftast 20-40kg. Det brukar räcka till allt mellan 10 - 50 timmar beroende på effektuttaget.
Vi har en pelletskamin på nedre våningen och den klarar av att värma alla rum på nedre våningen (måste ha stöd från pannan vid 10 minus ) , vi gör rent den varje dag och fyller på allt mellan 6 - 16 kg pellets sen sätter vi på den och den sköter sig själv . Vi har även en vedkamin på övre plan och den har inga problem att värma alla rum så länge vi fyller på med ved . Vedkaminen är helt klart mysigare men ved skitar ner , vid varje ilägg får vi sopa rent runt kamin och även när vi fyller på vedstapeln i sovrummet . Vid strömavbrott måste man ha ett bilbatteri och div grejer för att pelletskamin ska gå . Fördelen med pelletskamin är att den går tills du stänger av den eller pelletsen tar slut, nackdelen är att den låter , vi bytte ut brännarskålen till en i gjutjärn istället för plåt för vi stördes av att det plinga till varje gång pellets trillade ner . Det blev mycket tystare . Veden sprakar det härligt om när man eldar .
Kamin från 45.000 och uppåt? Det beror ju helt på vad man är ute efter. Kanske räknade kamilenski inkl skorsten! Vi köpte och installerade en Handöl 52 själva i befintlig skorsten. 16.000 kr för allt inkl stor golvplåt. Värmer kanonbra, men inget man eldar varm på kvällen och så håller den 20 grader i huset hela natten dock.
Ingen skorsten för pelletskamin, stämmer det verkligen?
Angående kostnaden så tänk att 1 kbm björkved innehåller runt 2600 kwh. En kwh pellets kostar kanske 60-70 öre. Det blir (räknat på 65 öre) 1690 kr för pellets och kanske runt 400 kr för ved för samma mängd energi. Veden kostar alltså ca 15 öre per kwh.
Ved tar plats och det är skitigt. Det kan man lessna på. Men pelletsen är dyr inte på när så mysigt som riktigt vedvärme. Så mitt tips är att satsa på ved. Vill du ha jämn värme hela natten så blir det en stor pjäs med flera hundra kilo täljsten i som kan lagra värmen.
Angående kostnaden så tänk att 1 kbm björkved innehåller runt 2600 kwh. En kwh pellets kostar kanske 60-70 öre. Det blir (räknat på 65 öre) 1690 kr för pellets och kanske runt 400 kr för ved för samma mängd energi. Veden kostar alltså ca 15 öre per kwh.
Ved tar plats och det är skitigt. Det kan man lessna på. Men pelletsen är dyr inte på när så mysigt som riktigt vedvärme. Så mitt tips är att satsa på ved. Vill du ha jämn värme hela natten så blir det en stor pjäs med flera hundra kilo täljsten i som kan lagra värmen.
cederbusch skrev:Kamin från 45.000 och uppåt? Det beror ju helt på vad man är ute efter. Kanske räknade kamilenski inkl skorsten! Vi köpte och installerade en Handöl 52 själva i befintlig skorsten. 16.000 kr för allt inkl stor golvplåt. Värmer kanonbra, men inget man eldar varm på kvällen och så håller den 20 grader i huset hela natten dock.
Visst mente jag kamin + skorsten + plåt. Jag utgick från en nyinstallation. bara vedkamin går att köpa från ca 10 000.
Detta här kallar jag ej för skorsten
http://www.energisparcentrum.se/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=76
Redigerat:
Med dagens pellets priser skulle jag inte ens titta på en pelletskamin.Och kvaliten på pelletsen verkar vara så olika
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 inlägg
Andreas_Hansson skrev:
Dagens pelletspriser? Självklart har väl pelletsen blivit dyrare än den var för 10 år sen , men det har ju allt annat blivit också.
Kolla på dagens vedpriser...helt sjukt! Folk tar 500-600 kr /kubik för kluven ved. Och i storstäderna ännu mera!
När det gäller myseldning så är riktig braskamin med björkved oslagbar!