1 544 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Byggfelsförsäkring
Hej
Mina erfarenheter (2010-03-25) när det gäller byggfelsförsäkringar (som inte är värt mycket men måste tecknas enl. lag) till ett egenbygge.
Endast två aktörer som tecknar till småhus
Bostadsgaranti
GAR-BO
Dessa gör det inte för småhus (längre)
Nordiskgaranti
AmTrust via Marsh
Brim
Gerling
För ett egenbygge med byggkostnad på 2000000kr fick jag offert från
Gar-Bo på 10000kr
Bostadsgaranti 13500kr
Bostadsgaranti kunde gå ner till 12000kr när jag undrade om de kunde matcha Gar-Bo men inte mer.
Ansökningahandlingarna hos de de båda är inte utformade för egenbyggare (mycket av informationen går inte att fylla i) Jag skrev egenbyggare samt ca totalkostnad och fyllde i den informationen som jag visste. Handlingarna behöver altså inte vara kompletta för att få en offert för egenbyggare.
/Pär
Mina erfarenheter (2010-03-25) när det gäller byggfelsförsäkringar (som inte är värt mycket men måste tecknas enl. lag) till ett egenbygge.
Endast två aktörer som tecknar till småhus
Bostadsgaranti
GAR-BO
Dessa gör det inte för småhus (längre)
Nordiskgaranti
AmTrust via Marsh
Brim
Gerling
För ett egenbygge med byggkostnad på 2000000kr fick jag offert från
Gar-Bo på 10000kr
Bostadsgaranti 13500kr
Bostadsgaranti kunde gå ner till 12000kr när jag undrade om de kunde matcha Gar-Bo men inte mer.
Ansökningahandlingarna hos de de båda är inte utformade för egenbyggare (mycket av informationen går inte att fylla i) Jag skrev egenbyggare samt ca totalkostnad och fyllde i den informationen som jag visste. Handlingarna behöver altså inte vara kompletta för att få en offert för egenbyggare.
/Pär
Liknande trådar
-
Byggfel - reklamation, byggfelsförsäkring eller åtgärda själv
Juridik -
Byggfel - gäller 10-åriga byggfelsförsäkringen
Byggmaterial & Byggteknik -
Den nu frivilliga byggfelsförsäkringen
Försäkringar -
Byggfelsförsäkring vid bygglov
Försäkringar -
Slopad byggfelsförsäkring men krav på färdigställandeskydd?
Bygglov