Jag har en gammal frysbox i källaren som jag behöver göra mig av med. Tror den är från 70- eller 80-talet. Problemet är att oljepannan tycks vara monterad efter att boxen kom på plats vilket innebär att boxen inte går att få ut i sin nuvarande form. Min plan är att dela den itu med hjälp av vinkelslip.

Är det en bra idé? Eller måste man först tömma boxen på köldmediet? Vad händer annars? Kommer grannarna att hitta mig död i källaren pga freonförgiftning?

Att demontera oljepannan tycks inte vara något alternativ :D.

Göran.W
Någon freon förgiftning dör du inte av om du inte hettar upp gasen till några hundra grader för då blir det en kul reaktion som bildar stridsgas.
Vid vanlig rums temperatur är den ofarlig om du släpper ut den mängden som finns i en box.
Men det är både olagligt med höga böter och direkt miljö vidrigt att släppa ut gasen.
Går den inte lyfta den och trixa den över pannan på något sätt.
Lägger man den ner blir den inte mer än 70cm hög och det borde man kunna trixa ut på något sätt.
Nu vill vi se bilder så vi ser hur det ser ut.

Nu är boxen kapad! Vi lyckades dela den i två delar utan att paja rören. Vi började med att ta bort innerboxen och isoleringen. Rören satt med tjära i innerboxen och de vita rören som ni ser nedan satt fast med en plåtskiva. Tror att plåtskivan var limmad eller kanske lödad.
4457278425_bcfff15529.jpg

Sen var det bara att kapa boxen itu och köra den till tippen. Det verkar som om alla rören höll. Vi märkte inget av någon gas eller vätska i alla fall. Däremot var det lite kletigt av tjäran.

4457278713_261007bb2c.jpg

Göran.W
Vilket jobb ni lagt ner på att få ut boxen.
Har själv delat en massa resturang kylar i små delar för att slippa betala 600kr + moms för att bli av med domq(;^;)p
Tog 2 timmar att återvinna gasen och plocka ner en för att sen få några hundra för metalen istället för att betala för att bli av med detd^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.