Hejsan!

Har ett hus av "stengrund" ? Alltså grunden ser ut som stora stenblock med bruk i skarvarna.

Källaren är dock fuktig.. den syns inget på väggar med det känns..

Va gör man får att få en behaglig källare?

Måste man isolera utifrån t.ex gräva ner sej lägga dräneringsrör m.m.

Räcker det att köpa en avfuktare?

Tacksam för kommentarer

En källare kommer alltid att vara fuktig, men man kan ju förstås minimera fukten.

Bästa sättet är att utestänga utvändig fukt och släppa ut invändig fukt = dränera om + isolera enl konstens alla regler. Vilket enligt nuvarande kunskap innebär isolera utifrån och inget inifrån så att väggarna kan andas. Markfukt kommer ju alltid in. Funderar man på att inreda källare och använda som "boyta" bör man alltid se till att ha en väldränerad och isolerad källare. Detta är ju inte bara dyrt utan kräver även en hel del arbete så det är ju inte alltid så lockande.

Ett annat bra sätt är att "torka ur" luften i källaren. Vedeldad uppvärmning är ett bra sätt. Eldning överhuvud taget ökar luftomsättningen, men ved framförallt kräver mycket luft. Moderna uppvärmningar som bergvärme etc ökar fuktproblemet. Effekten beror förstås på vilket typ av ventilation huset har (självdrag, mekanisk)

En "tillfällig" avhjälpande lösning är avfuktare. En avfuktare kan rädda källaren från mindre fuktskador. Oavsett hur bra källaren är i övrigt är en avfuktare alltid en bra investering i källare. Använder själv avfuktare (Woods DS28) och kan intyga att det fungerar. Klimatet blir bättre.

Jag har inte doktorerat i ämnet, men detta var mina åsikter.

Håller med Tompa77 om det mesta, men beroende på förutsättningarna så kan an avfuktare vara den enda lösningen.

Fukt kan komma in i källaren via två vägar. Antingen via den omgivande marken eller genom luft som ventilerar källare. Fukten kommer båda vägar, men den ena bruar vara mer dominerande än den andra. Ju kallare källaren är pås sommaren destofuktigare blir den på sommaren. Den varma uteluften kyls ned och den relativa fuktigheter stiger därmed markant.

Vårt sommarhus har en nedprängd källare. Hela huset står på berg. Källaren håller ca 16 C under högsommaren

Huset är nygränerat med och isolerat med Isodrän från utsidan. Vi hade trots stora problem med fukt. Lösningen blev en avfuktare som står på året runt och att begränsa ventilationen för att minska den tillförseln av fukt från luften. Nu är fuktnivån helt OK.

Villan i stan har likande problem. Ävendär blev lösningen en avfuktare. På vinter är den tillförda luften så torr att källlaren sokm är ordentligt uppvärmd, klarar sig utan avfuktare. Den flyttas istället till varmgaraget.

Energikostnaden är relativt blygsam och den funkar lite som värmepump. För varje liter vatten den kondenserar frigörs ca 1 kWh i värme, som tillkommer till den elenergi som matas in i avfuktare.

Så länge det inte finns fritt vatten på golvet från inträngade fukt, så skulle jag förvänta mig en klar förbättring med en avfuktare. Men, för att detta skall funka måste ventilationen begränsas. På vntern är evntilation OK, men då fård du ökade energiförluster.

Tacka tackar för dessa kommentarer :)

Tror inte att källaren har någon bra dränering eller fuktskydd idag.

Dock som sagt syns inga skador.

Ska nog börja med att köpa en bra avfuktare ?

Kan man anlita en fackman som man kan prata med om sånt här?

Att han/hon kommer och kollar på källaren gör mätningar? och berättar vad som behöver göras? Eller bör jag börja med att köpa avfuktaren och se hur det blir?

Funderar på att köpa någon av dessa:

Mitsubishi MJ-E16VX

Wood's TDR36-S

Någon som har erfarenhet?

Redigerat:
Visst kan du anlita en fackman, Munters eller Anticimex t.ex.

Men, varför inte köpa en och testa. Kollade på Wood'sen, Verkar vettig. Jag har två Woods 28 som har funkat bra.
Köp gärna en elektronisk hygrometer på Klas i sjön, så har du koll på RF. Över 60 % RF finns risk för mögel. Torka inte mer än nödvändigt, det kostar bara mer. Om det nu inte är så att du har eluppvärming ocjh ändå måste värma källare. Då blir det gratis på vintern och du får som jag skrev ut lite mer värme än du tillför el.

Notera att denna typ av kondensavfuktare funkar uselt vid låga temp. För att torka vid under ca + 5 C fordras en sk. adsorbtionsavfuktare. Men dessa är dyra och väldigt energislukande.

SvenD skrev:
Visst kan du anlita en fackman, Munters eller Anticimex t.ex.

Men, varför inte köpa en och testa. Kollade på Wood'sen, Verkar vettig. Jag har två Woods 28 som har funkat bra.
Köp gärna en elektronisk hygrometer på Klas i sjön, så har du koll på RF. Över 60 % RF finns risk för mögel. Torka inte mer än nödvändigt, det kostar bara mer. Om det nu inte är så att du har eluppvärming ocjh ändå måste värma källare. Då blir det gratis på vintern och du får som jag skrev ut lite mer värme än du tillför el.

Notera att denna typ av kondensavfuktare funkar uselt vid låga temp. För att torka vid under ca + 5 C fordras en sk. adsorbtionsavfuktare. Men dessa är dyra och väldigt energislukande.
Har bestämt mej nu! Ska köpa Woods TDR36S.
Det står följande om den :

Denna avfuktare är den ultimata lösningen i de fall man behöver avfukta ett utrymme som är stort eller uppdelat, eftersom den har en löstagbar display med inbyggd fuktighetssensor.

Är fuktighetssensor samma som en hygrometer?

Ska använda avfuktaren på vårat sommarställe där källaren är inredd och fungerar som bo-yta. Har alltid minst + 10 C för att skydda vattenrör på vintern. Men avfuktaren behöver man bara använda när man bor i källaren? Den stängs av på vintern?

Ytterliggare än fråga :)

Källaren är indelad i olika rum.. tvättstuga, kök, 3st sovrum, vardagsrum och WC

Fungerar det med en avfuktare eller behöver man ha en i varje rum?

sled skrev:
Usch jobbigt...!

Trodde jag hade bestämt mej men fick nu syn på denna?

[länk]

Vad är radon ?
Tar woodsen också bort radon?
Radon är en gas som antingen kommer upp ur marken eller ur byggmaterial särskilt lättbetong som är blåfärgad. Nej din avfuktare tar inte bort radon.

sled skrev:
Ytterliggare än fråga :)

Källaren är indelad i olika rum.. tvättstuga, kök, 3st sovrum, vardagsrum och WC

Fungerar det med en avfuktare eller behöver man ha en i varje rum?

Jag hade inte en tanke på att det var inrett så som du beskrev grunden. Då är det verkligen ide att tala med en expert, men kolla först om du har problem med markradon. Det kan ha betydelse för de råd du får om ventilation t.ex.

Kommunen borde veta om det finns markradon. Sannolikheten för radon från byggnadsmaterial borde vara lite, för du har väl inte lättbetong i huset.

Okej.. Ska ta kontakt med en expert.

Nej ingen lättbetong alls..

Tack för alla råd :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.