Fogel74 skrev:
Ja vem bygger med krypgrund....

lite fler exempel:

Animonhus Krypgrund
Bothniahus Krypgrund
Det Sagolika Huset Krypgrund
Faluhus Krypgrund
Forsgrens Krypgrund
Hjältevadhus Krypgrund
Lappli-Hus Krypgrund
Smålandsvillan Krypgrund
Det finns några till på markanden, men inga är särskilt stora aktörer. Och sen finns det faktiskt markförhållanden där torpargrund är ett bättre alternativ än platta på mark - och det är därför som några av dom mer seriösa bolagen, t.ex. Faluhus fortfarande erbjuder den konstruktionen.
 
magnuse74 skrev:
Ingen påstår att ett Älvsbyhus har samma standard som ett hus som kostar en miljon mer.

/ Magnus
När jag säger "lika bra" menar jag inte finare kakel och parkettgolv - utan jag syftar på konstruktionen.
 
jo jag vet att det finns fler som bygger med krypgrund, men jag menade mest att det är inte så modernt att bygga med krypgrund.
Men då är dom flesta stugbyggare och inte villor. Nästan alla husföretag förespråkar platta på mark.
Jag tycker det är värdelöst med sån grund när man bygger. Otroligt mycket rejälare med platta på mark o mycket effektivare o bättre golvvärme.
Men det är min åsikt, alla kan inte tycka likadant....
 
Snailman
älvsbyhus använder/använde väl en avfuktare som inte var så bra, har läst om problem med dem, sen så är det väl ingen som har sagt att takstolarna inte håller, det är väl plasten som man har istället för board/råspont,papp som är lite tveksam(det äv väl plasten som arn har dömt ut, om jag fattat saken rätt)

Nu är väl arn ungefär som råd och rön - alltså man vet vanligen inte vad man talar om (rent tekniskt)... kolla ett digitalkameratest i ror om man vet lite om foto så får man se...

Sen har man väl spånskivor istället för gips på innerväggar?

Så stommen är väl inte så värst jämförbar med andra hus
 
Redigerat:
imported_jo skrev:
Otroligt mycket rejälare med platta på mark o mycket effektivare o bättre golvvärme.
Men det är min åsikt, alla kan inte tycka likadant....
Effektivare och bättre golvvärme? Utveckla skillnaden mellan golvvärme i gjuten platta och golvvärme på krypgrund. Hur kan det vara effektivare och bättre? Är nyfiken :cool:
 
Jo dom har spånskiva i innervägg i dom älvsbyhus jag sett iaf, och alla skarvar är synliga....
En del slår på gips utanpå själva innan tapetseringen men det ingår inte i huset utan det får man kosta på själv.
 
Snailman skrev:
Sen har man väl spånskivor istället för gips på innerväggar?

Så stommen är väl inte så värst jämförbar med andra hus
Stomme av spånskiva? :D
 
Bonan skrev:
Effektivare och bättre golvvärme? Utveckla skillnaden mellan golvvärme i gjuten platta och golvvärme på krypgrund. Hur kan det vara effektivare och bättre? Är nyfiken :cool:

Betongplattan fungerar som ett värmemagasin som gör att värmen blir mycket jämnare än på spårade träskivor som i krypgrunder.
Givetvis lite dyrare är betongplatta att bygga än en krypgrund, men om man räknar totalt på hela huset är det inte stor skillnad
 
imported_jo skrev:
Betongplattan fungerar som ett värmemagasin som gör att värmen blir mycket jämnare än på spårade träskivor som i krypgrunder.
Givetvis lite dyrare är betongplatta att bygga än en krypgrund, men om man räknar totalt på hela huset är det inte stor skillnad
Visst fungerar den som värmemagasin och den blir trögare. För att funktionen skall bli bättre krävs det betydligt mer smartare reglersystem som tar hänsyn till utetemp, vattentemp, innetemp, betongens tjocklek, isoleringen...
Annars resulterar det i lite ojämn temperatur. Tänkt dig varm dag, kall natt.

Golvvärmen är behagligare. JA! Man slipper radiatorer. Men är den verkligen bättre?
En del ute i europa gjuter in värmen i tunn betong som ligger på 100 mm EPS som i sin tur ligger på en för oss i .se känd som vanlig betongplatta med 300mm EPS. Just för att få snabbare värme.

Med radiatorer får man mycket snabbare system. Men fulare också!
Själv tycker jag inte alls om radiatorer. Men jag skulle vara försiktig med uttryck "det är sämre".

Alla system har sina för och nackdelar. Älvsbyhus levererar sina hus på ett "ekonomi" tillverkat sätt. Så på frågan "Vågar man bygga med älvsbyhus?" skulle jag svara JA!

Men håll koll på processen och anlita en egen KA samt en annan ÖVERVAKARE!!!
 
imported_jo skrev:
Betongplattan fungerar som ett värmemagasin som gör att värmen blir mycket jämnare än på spårade träskivor som i krypgrunder.
Givetvis lite dyrare är betongplatta att bygga än en krypgrund, men om man räknar totalt på hela huset är det inte stor skillnad
Du pratar alltså vattenburen förstår ja. Att den blir jämnare när väl plattan är uppvärmd köper jag och att plattan är dyrare förstår jag också. Men det tar också en hel del tid att värma upp plattan när systemet väl ska igång. Men ärligt, jag tror varken dina eller mina fötter märker skillnad och trampa på ett varmt golv på platta eller torpargrund.
 
Snurrepurran skrev:
Jag och min man har blivit förälskade i ett visningshus från älvsbyhus. Vi har sett på både smålandsvillan, björklidenhus och hjältevadshus också, men blev främst förtjusta i det här Trym från Ä-hus. Och det passar vår ytterst snäva budget bäst också.

Men vi har läst så mycket negativt. Och har svårt att avgöra ifall det beror på att de är störst, eller om de har procentuellt fler klagomål?

Vi har inga problem med att standarden är lägre, vi är medvetna om att man inte får parkett och kakel i standardpriset. Men om vi tänker på huspriserna häromkring (ÖREBRO) skulle ett bättre begagnat hus hamna på ca 1.5, precis som ett nybyggt.

Så... vågar man? Eller förtjänar de sitt rykte?
Snälla du, när en mäklare tittar på ett hus är det knappast vilken tillverkare det är som byggt huset. I Örebro kostar ett älvsbyhus lika mycket som något annat hus inkluderat lösvirkeshus, för det är inte intressant i andrahandsmarknaden. Du tjänar tvärtom på att bygga ett billigt hus eftersom trenderna svänger med tiden. Det innebär att ett modernt hus i dag är omodernt i morgon. Då har du tjänat mer på att bygga ett billigt tillverkat hus framför ett dyrt. Att du skulle kunna få ett begagnat hus för 1.9 miljoner i örebro är tveksamt. Möjligtvis någon/några mil utanför. Men där är alla hus billiga. I Örebro kostar alla hus lika mycket. Det man tittar på är framförallt storleken och läget. Sen värderas även standarden i viss mån, precis som i alla andra fall.

Kontentan är: Om du bygger Trym i centrala Örebro och gör det färdigt så att det motsvarar grannhusen har du tjänat mer pengar på det än de andra gör som byggt dyrare hus, vid en försäljning. Om du bygger ett Trym i kranskommunerna till Örebro förlorar du mindre än dem som byggt ett dyrare hus vid en försäljning.

Du kan söka på vilken hustillverkare som helst och de har alla kunder som är missnöjda. Älvsbyhus säljer flest hus och därför har de också flest missnöjda kunder.

Så enkelt är det.
 
Redigerat:
kamilenski skrev:
Visst fungerar den som värmemagasin och den blir trögare. För att funktionen skall bli bättre krävs det betydligt mer smartare reglersystem som tar hänsyn till utetemp, vattentemp, innetemp, betongens tjocklek, isoleringen...
Annars resulterar det i lite ojämn temperatur. Tänkt dig varm dag, kall natt.

Golvvärmen är behagligare. JA! Man slipper radiatorer. Men är den verkligen bättre?
En del ute i europa gjuter in värmen i tunn betong som ligger på 100 mm EPS som i sin tur ligger på en för oss i .se känd som vanlig betongplatta med 300mm EPS. Just för att få snabbare värme.

Med radiatorer får man mycket snabbare system. Men fulare också!
Själv tycker jag inte alls om radiatorer. Men jag skulle vara försiktig med uttryck "det är sämre".

Alla system har sina för och nackdelar. Älvsbyhus levererar sina hus på ett "ekonomi" tillverkat sätt. Så på frågan "Vågar man bygga med älvsbyhus?" skulle jag svara JA!

Men håll koll på processen och anlita en egen KA samt en annan ÖVERVAKARE!!!


Jag skrev bara vad jag tyckte , att betonggolv är bättre på golvvärme än krypgrund.
Helt enkelt...
Har haft hus med båda delarna och jag kan bara säga att alla som säger att betonggolv inte funkar vid snabba tempväxlingar har fel.
Och då har jag inte speciellt dyrt reglersystem ,men väl fungerande för jag har konstant 21,8 - 22,5 hela dygnet. Har digitala tempmätare i alla rum så jag har bra koll.
Självklart är trägolv/radiatorer snabba, men betonggolv är BÄTTRE!

Och jo , radiatorer är skitfula och omodernt. Alltså är betonggolv BÄTTRE!
Jag och flera av mina vänner som vi alla haft krypgrund förut ,har bättre ekonomi på uppvärmningen och inga fuktproblem längre, alltså är betonggolv BÄTTRE!

Jag ser INGA fördelar med att bygga med krypgrund, själva grunden är billigare att bygga men alla golvbjälkar, spårade spånskivor o aluminiumplåtar osv är ganska dyrt så jämför man det med betong så är det i slutändan inga stora belopp som skiljer.

Så min åsikt är att man KAN bygga med älvsbyhus men man bör tänka efter en gång till....
Älvsbyhus har slagit sig in på marknaden men att vara billigast, men då får man ju också ett billigt hus i material,utseende,teknik,takkonstruktion osv. Dessutom har man ingen valfrihet eftersom dom masstillverkar alla husblock.
Jag skulle hellre rekomendera att anlita en lokal byggfirma som gör ett lösvirkeshus på betongplatta, jag vet många som gjort det i trakterna jag bor och det har i flera fall visat sig vara billigare än älvsbyhus och då har man ju valfrihet att sätta fönsterna,dörrar o väggar där man vill.
 
träskruven skrev:
Snälla du, när en mäklare tittar på ett hus är det knappast vilken tillverkare det är som byggt huset. I Örebro kostar ett älvsbyhus lika mycket som något annat hus inkluderat lösvirkeshus, för det är inte intressant i andrahandsmarknaden.
I nybyggarområdet där jag bor är alla medvetna om vad man får om man köper Älvsbyhus. Här går Älvsbyhusen för ca 1 mille mindre än annat hus med motsvarande yta. Antar att det har att göra med att det finns många medvetna konsumenter i regionen.
 
Snailman
Bonan skrev:
Stomme av spånskiva? :D
jag vet inte om de har något mer som håller ihop väggarna diagonalt, antar att de har någon vindväv på utsidan, då måste man ha hålband diagonalt eller skivor invändigt för att huset inte ska rasa ihop

Det jag menade var onormalt med stommen var att de flesta andra använder gipsskivor, eventuellt kombinerade med osb/plywoood/råspont, tror att någon mer firma än älvsbyhus har spånskivor men minns inte vilket....
 
kungkokos skrev:
I nybyggarområdet där jag bor är alla medvetna om vad man får om man köper Älvsbyhus. Här går Älvsbyhusen för ca 1 mille mindre än annat hus med motsvarande yta. Antar att det har att göra med att det finns många medvetna konsumenter i regionen.
I nybyggarområden är alla delvis insatta i hustillverkare. Men andrahandsmarknaden fungerar inte på det viset. Vad är det för medvetenhet du syftar på, att ett älvsbyhus skulle vara sämre än andra? Tvärtom så är det bättre, som jag sa tidigare.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.