Hemmakatten
Jätttefint! Mycket trevlig tråd som jag följt från början. :)

Ett litet tips är att inte bygga för stor veranda, det kommer att i så fall bli ett överdimensionerat och snett intryck av ditt fina timmerhus. Bättre att i så fall ha flera andra små uteplatser på tomten som följer solen. Dvs. ett lite cafébord för eftermiddagsfikat, en störreuteplats med grill/grillplats för middagar osv.

Detta blir en stor veranda.Är rädd för att den kommer att förminska huset. vad hade du tänkt att ha den till? Du har ju redan en veranda undertak. Om det är så att du vill kunna sitta ute i solen kan det räcka med en smal altan/veranda med tillräcklig plats för en stol med ett litet borde bredvid,1½ meter djup kanske, för större middagar med plats för matbord sitter du under tak eller har annan plats i trädgården (med pergola eller vindskydd).
 
Hemmakatten skrev:
Jätttefint!

Detta blir en stor veranda.Är rädd för att den kommer att förminska huset. vad hade du tänkt att ha den till? Du har ju redan en veranda undertak. Om det är så att du vill kunna sitta ute i solen kan det räcka med en smal altan/veranda med tillräcklig plats för en stol med ett litet borde bredvid,1½ meter djup kanske, för större middagar med plats för matbord sitter du under tak eller har annan plats i trädgården (med pergola eller vindskydd).
Tack! Jag ska verkligen beakta din åsikt vid byggandet då jag bitvis håller med! Exakt djup är inte 100% bestämt, men det får nog bli lite smalare än tänkt från början :)


Och här kommer som utlovat, nya bilder!! :wow: Observera att stolparna som håller upp loftet bara är temporära!

/Christian
 
  • DSC01208.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01211.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ELEKTRICITET


Elverket: Vid enstaka tillfällen tror jag man önskar sig en sinusvåg och 2kw för diverse prylar ex. verktyg under byggandet, nödladdning av batteriet, vattenpump (ej för köket) m.m.

Solcell: Min tanke är att solens kraft ska täcka lampor och en stereo. Även om det ska vara avslappnat så är det viktigt att det ska vara relativt bekvämt när man önskar. En lampa ute på dasset, läslampa på kvällen och ordentlig belysning när man lagar mat är guld värt!

Vad gäller stereon så blir det en infälld variant som inte kommer synas över huvudtaget. En högtalare i storstugan (dold) och en inbyggd i taket till verandan. Musik kan man aldrig få för mycket av.. mer om det senare..

Imorn ska jag nog köpa färg och fönster.. d^_^b

/Christian
 
Idag har jag gjort egna järnvinklar till grästaket. Ska färdigställa dem imorgon och skriva en vettig beskrivning inkl. bilder..

Hur som, idag ringde min timmerman och sa att taket låg på :wow: FAN VAD GLAD JAG BLEV!!!

Nu måste jag installera skorstenen, lägga platonmattan, måla ut och insida samt städa upp runt om! d^_^b

/Christian
 
  • 20100324818.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20100324819.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • snevy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Hur som, idag ringde min timmerman och sa att taket låg på :wow: FAN VAD GLAD JAG BLEV!!!
Ska du inte vinterbona stugan!? Om du isolerar taket bör du väl ha ventilerad nock, ser inte på bilderna hur det är gjort, kommer bli förb. kallt om du bara har 22mm råspont i taket ut mot kylan...
 
Redigerat:
GoEk skrev:
Gör dig själv en tjänst, installera 230V-el i huset, d.v.s. som ett vanligt bostadshus med proppskåp och vägguttag. Kom dock ihåg att elverket levererar tvåfas 115V så du behöver "tvåfasproppar", se min tråd:
Menar du att det inte räcker med Denna
samt ett överspänningsskydd (uttagsmodell). Jag ska ju bara ha ett uttag i stugan, no more, no less. Solcellsanläggningen på stugan vi har i Norge är mindre än hälften så stor som denna, och den duger fint. :) Dessutom är stugan så liten så att en grenkontakt kommer ju räcka tvärs över stugan.

Reminder för dem som inte läst hela tråden: Jag kommer ha ett elverk i en liten koja, 20m från stugan, för att driva diverse verktyg och laddning av batteri då det behövs.

GoEk skrev:
Ska du inte vinterbona stugan!? Om du isolerar taket bör du väl ha ventilerad nock, ser inte på bilderna hur det är gjort, kommer bli förb. kallt om du bara har 22mm råspont i taket ut mot kylan...
Glöm inte att jag kommer lägga grästak, det är 15-20cm jord plus gräset. Sen kommer det även lägga sig snö på det där och då isolerar det ännu bättre! Sen är det inte 22mm spont.. Det är snarare 40mm bräder som kommer få en lockbräda mellan sig (av något mindre slag). Så det kommer inte behöva tilläggsisoleras. d^_^b Jag hoppas och tror åtminstone att det ska räcka.. den erfarenheten jag har från grästak har då bara varit positivt, vinter som sommar.

Btw på sommaren kyler faktiskt taket lite grann :)


Imorn blir det färdigställning av plattjärnen och förhoppningsvis börjar jag med platonläggningen!


/Christian

/Christian
 
Jätterolig tråd att följa! och OJ vad bygget går undan :)

Jag är lite nyfiken att höra vad du tänkt för ytbehandling utomhus på timret, järnvitrol, falurödfärg, tjära.. eller skall du bara låta det gråna med tiden? :)
 
Ahlbom skrev:
Jätterolig tråd att följa! och OJ vad bygget går undan :)

Jag är lite nyfiken att höra vad du tänkt för ytbehandling utomhus på timret, järnvitrol, falurödfärg, tjära.. eller skall du bara låta det gråna med tiden? :)
Tack tack! :D

Ja, du.. bra fråga! Jag har i alla fall tänkt ha en brun/kopparpasta/transparent färg.. :pFaktum är att jag ska förbi färgbutiken imorgon och rådfråga. Jag återkommer med ett bättre svar då :)

/Christian
 
Haha, du är överallt Christian. Fantastiskt kul att följa dina projekt!
 
Haha vi verkar dela intressen :D Tack så jättemycket, det är alltid lika kul att höra!

Blir att beställa ett nytt HS imorn i alla fall ;)

/Christian
 
Friskt vågat hälften vunnet. !!!!!!

Började sjävl på ett liknande sätt i din ålder. Jag hade köpt en pocketbok som hette "Att bygga ett hus". Folk runt omkring mig i min omgivning sa att jag var en idiot. Man kan inte bygga ett hus efter en pocket bok sa de. Det blev ett mycket fint hus byggt i lösvirke, som står där än i dag. Nu snart en mansålder efteråt så har jag byggt ett tiotal hus i lösvirke helt själv, samt gjort åtskilliga renoveringar, även som professionell .d^_^b
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jarlen skrev:
Friskt vågat hälften vunnet. !!!!!!

Började själv på ett liknande sätt i din ålder. Jag hade köpt en pocketbok som hette "Att bygga ett hus". Folk runt omkring mig i min omgivning sa att jag var en idiot. Man kan inte bygga ett hus efter en pocket bok sa de. Det blev ett mycket fint hus byggt i lösvirke, som står där än i dag. Nu snart en mansålder efteråt så har jag byggt ett tiotal hus i lösvirke helt själv, samt gjort åtskilliga renoveringar, även som professionell .d^_^b
Kul att höra! Problemet med att vara rookie är ju att kunna skilja på vad som är rätt och fel av alla tips och "så här ska du göra".. Många verkar missa poängen med byggets syfte. Det skall bli en sommarstuga, no more, no less. Sen har många vänner prompt sagt att man ska vara kopplad till elnätet men icke.. solcell kommer duga! Var finns utmaningen annars? :cool:

En pocketbok d^_^b Som du säger, friskt vågat hälften vunnit!

/Christian
 
Hi Christian,
Very stimulating to read about your buildingprocess! We have also engaged in a big buildingadventure.Renovating an old timberhouse in Värmland.Never done that before. Therefore it's so nice to read your story.Never too young or too old to learn! Good luck with the house .
Lu and Joop (56 years)d^_^b
IMG_7644.jpg%202%20copy.jpg
 
  • IMG_7644.jpg 2 copy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Menar du att det inte räcker med Denna...
Om du inte har baskunskaperna i detta tycker jag du ska ta dit behörig elkille, elen ska man inte chansa med.

Chrissofsweden skrev:
Glöm inte att jag kommer lägga grästak, det är 15-20cm jord plus gräset.....
Smaken är som ..... Personligen tycker jag att det är synd att du inte gör en riktigt bonad stuga av en så fin timmerstomme!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.