Jag tycker det känns lite jobbigt att spola ner massa värme i avloppet och har funderat på varför man inte tar reda på sån värme i större utsträckning?
Om man har jordvärmepump och är pågång o sätta ny trekammarbrunn på tomten så borde man ju ställa brunnen på isolering och sedan linda en slang på utsidan och därefter isolera innan man återfyller. Slangen kopplar man sedan till jordvärmepumpen ev med nån sorts reglering.
Vad är haken? Varför gör man inte på detta viset?

Problemet är väl att man rätt fort får en isklump till trekammarbrunn.

Någon med koll på siffrorna får väl rätta mig, men så här resonerar jag.
Om en ackumulatortank på 2 kubik med 90 grader på vattnet räcker 1 dygn för att värma ett hus, så kan inte en avloppstank på 3 kubik med 10 grader på "vattnet" räcka längre.
En värmepump tar ju inte energi ur tomma intet, utan ur vatten eller luft. Det den gör är väl att "omvandla" det från låg temperatur till hög temperatur. Det blir ju inte mer enerig, förutom den el man stoppar in i pumpen.

Det som gör att en markvärmepump funkar är väl att energiuttaget sker över en större yta (och därmed volym). Lindar man slangen runt trekammarbrunnen så blir det ju ganska liten volym.

Men som sagt rätta mig då jag har fel. :)

sm7tog skrev:
Jag tycker det känns lite jobbigt att spola ner massa värme i avloppet och har funderat på varför man inte tar reda på sån värme i större utsträckning?
Nog förekommer det, även om det är vanligare i flerbostadshus och industrier. Det kommer säkert att bli vanligare i villor också. Din idé att ta värmen ur en isolerad trekammarbrunn borde väl fungera. Kanske i kombination med frånluftsvärmepump eller jordvärme.

Och så kunde man ha varmvatten i toastolen så funkar den som element och man får ner varmt vatten i brunn :D

• Gilla
scandinavian-indoorsman
  • Laddar…
sm7tog skrev:
Än fler åtgärder återstår. Att växla tillbaka värme ur avloppet är en. Det är ett värmeflöde som inte utnyttjats i Lindås.
Av den värme som utgör input till ett bostadshus uppges ibland att ungefär en tredjedel försvinner genom ventilationen, en tredjedel i form av transmissionsvärme och en tredjedel med avloppet.

http://www.medact.se/t_byggen/artikel_detalj.asp?Artikel_Kod=338&Sid_kod=byggen

Faidros skrev:
Din idé att ta värmen ur en isolerad trekammarbrunn borde väl fungera. Kanske i kombination med frånluftsvärmepump eller jordvärme.
Ja, självklart menade jag att man skall ha vanliga slingor i gräsmattan oxo. Att bara ta värme ur brunnen räcker inte långt. O så en kombination med frånluftsvärmepump till detta skulle ju vara lysande.

Men jag misstänker att man måste ha en reglering så att man inte sänker temperaturen för hårt i brunnen. Avloppsledningen ut till brunnen bör ju oxo vara isolerad och kanske försedd med ev en slang... Sen kanske man skall lägga slangen längs med röret som går till infiltrationen en bit oxo. Men det gäller att dimensionera rätt så man inte fryser anläggningen i nån punkt.

Nåja, det var min idé. Nu är det upp till någon kunnig att räkna o testa ;-)

Nåja, det var min idé. Nu är det upp till någon kunnig att räkna o testa
Duscha 50 liter 35 gradigt vatten. Sänk tempen till 5 + grader. Du kan kräma ur ca 1,5 kWh (9'ans fysik). Visst är det lysande, det kostar ju bara 1 kWh att värma upp ;)

BAS skrev:
Nåja, det var min idé. Nu är det upp till någon kunnig att räkna o testa
Duscha 50 liter 35 gradigt vatten. Sänk tempen till 5 + grader. Du kan kräma ur ca 1,5 kWh (9'ans fysik). Visst är det lysande, det kostar ju bara 1 kWh att värma upp ;)
Jodå, 9:ans fysik kan jag o lite till men jag fattar ändå inte vad du menar :)
Meningen var ju inte att enbart ta värme ur avloppet utan ta det som bjuds och sen ta resten ur marken...

Ett problem är väl att till exempel tvättmaskiner vid spolningen blandar i ganska mycket kall vatten, och man kan inte räkna med duschvattens temperatur i avloppet.

Enklare åtgärder:

Om man lämnar vatten kvar i badkåret, så värmer den badrummet några timmar.

I Japan badar hela familjen, en efter den andra efter sin dusch, i samma vatten. Jag bodde där i 4 år, och förfarandet funkar för oss även här.

Badkåren där har oftast inbyggda vattenvärmare, så man behöver inte skynda sig när hela familjen badar. Annat vatten värms vid behov när den genomströmmar en el eller gasdriven värmeväxlare. Beredare som håller ständigt hundratals liter vatten varma med motsvarande förluster är då överflödiga.

Tvätten kör man med kallt vatten i Japan, tvättmaskiner kan över huvudtagit inte värma vatten. Antagligen är tvättmedel istället "aggressivare" och därmed mindre miljövänlig.

Däremot slösar man med värme i toaletterna som har eluppvärmda sitsar. Ganska skönt ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.