4 406 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Glespanel, hur lägger man i ändarna?
Jag ska lägga glespanel på golvbjälklag cc60 för att ha vattenburen golvvärme.
Är det någon som har en bra förklaring (kanske till och med bilder) till hur man lägger glesen i slutet av varje kolumn (där slingorna ska vända)?
Det blir ju ett tomt fack som jag kan se det och det vill man väl inte ha. Ovanför glesen ska jag ha spånskiva och sen golvet.
Eller kan man kanske börja med en golvspån, sen gles, sen golv?
Är det någon som har en bra förklaring (kanske till och med bilder) till hur man lägger glesen i slutet av varje kolumn (där slingorna ska vända)?
Det blir ju ett tomt fack som jag kan se det och det vill man väl inte ha. Ovanför glesen ska jag ha spånskiva och sen golvet.
Eller kan man kanske börja med en golvspån, sen gles, sen golv?
Om du ska ha spån under kan du göra hur du vill med glesen. Där slangen vänder rundar du helt enkelt av glesen så att du får en fin rundning, den behöver inget stöd under sig. Om det är viktigt med stöd under får man slå på en extra bit på den sista bjälken så den blir lite bredare (typ 45x70 längs med hela).
Ett annat alternativ är ju att lägga spån under, det tycker jag är smartare, men till del är det väl ytskiktet som styr vad som är bäst att göra.
Vad ska du lägga för golv?
Ett annat alternativ är ju att lägga spån under, det tycker jag är smartare, men till del är det väl ytskiktet som styr vad som är bäst att göra.
Vad ska du lägga för golv?
Funderar på att lägga klinkers på halva golvet och parkett på andra halvan. Skall vara ett kök/matplats.
"Om det är viktigt med stöd under får man slå på en extra bit på den sista bjälken så den blir lite bredare (typ 45x70 längs med hela)."
Hur menar du med ovanstående citat? Är det om man kör med gles direkt på bjälkarna utan spån under? Utveckla lite
"Om det är viktigt med stöd under får man slå på en extra bit på den sista bjälken så den blir lite bredare (typ 45x70 längs med hela)."
Hur menar du med ovanstående citat? Är det om man kör med gles direkt på bjälkarna utan spån under? Utveckla lite
Jo jag tänker mig glespanelen vinkelrät mot bjälkarna och på dessa (inte det alternativet som Wirsbografiken visar ovan). På sista golvbjälen som oftast (?) står vid väggen brukar har jag slagit på en 45x70 jäms med överkanten, på sidan av bjälken. Och ja, detta vid alternativet gles direkt på bjälkarna, annars är det ju ett "icke-problem".
Om inte bygghöjden är kritisk måste det vara enklast för dig att bygga spån, gles, golvgips, ytskikt.
Själv valde jag att lägga i en extra bjälke så jag fick cc30 istället, därefter glespanel+ dubbel hellimmat golvgips. Klinker ovanpå det.
Om inte bygghöjden är kritisk måste det vara enklast för dig att bygga spån, gles, golvgips, ytskikt.
Själv valde jag att lägga i en extra bjälke så jag fick cc30 istället, därefter glespanel+ dubbel hellimmat golvgips. Klinker ovanpå det.
Kolla med parkettillverkaren men det brukar funka med parkett direkt på glesen. Jag tror att det blir bäst med parketten "tvärs" glespanelen. Däremot kräver de flesta golvtillverkare en plast mellan golvvärme och parkett. På de ställen du vill ha klinkers krävs gips så eventuellt kan du få nivåskillnad mellan klinker och parkett.
Mvh Tommy
Mvh Tommy
parketten skall ligga tvärs.
Enligt golvtillverkarna måste det ligga plast och man rekommenderar också papp för att förhindra knarr.
Det går att lägga parkett direkt på gles men det finns en risk med flytande golv att det flexar lite och då trycker på golvvärmeslangen som kan gnissla lite mot glespanelen. Jag har lagt ett rum med parkett direkt mot gles, det knirrade till en början men nu har det slutat, nästa gång lägger jag nog ett lager gips ovanpå glesen.
Enligt golvtillverkarna måste det ligga plast och man rekommenderar också papp för att förhindra knarr.
Det går att lägga parkett direkt på gles men det finns en risk med flytande golv att det flexar lite och då trycker på golvvärmeslangen som kan gnissla lite mot glespanelen. Jag har lagt ett rum med parkett direkt mot gles, det knirrade till en början men nu har det slutat, nästa gång lägger jag nog ett lager gips ovanpå glesen.
Liknande trådar
-
Hur lägger jag fris mellan två redan lagda trädäck?
Altan & Uteplats -
Hur lägger jag ett golv på en sådan här gammal vind?
Tak & Vind -
Varför dör min åkgräsklippare när jag lägger i växel?
Trädgårdsmaskiner -
Gödsel lägger sig på stråna
Gräsmatta -
Jacka ur regeln när man lägger vattenburet i glespanel?
Värme allmänt