Har jagat runt på forumet och försökt få svar på mina frågor, men jag tror det blir lättare om jag ställer själv. Ska ge mig i kast med att renovera ett gammalt hus på landet och vill ha golvvärme (vedpanna, egen skog) i hela huset. Jag har tänkt lägga trägolv i alla rum förutom bad och tvättstuga och frågan är om det räcker med isolering, fördelningsplåt och sen golvet? Vad mer behöver jag tänka på..

Norrl.

H
Har även jag funderingar på detta. Har idag en gjuten platta med någon form av sten som utfyllnad och sedan en ny gjuten platta på c:a 5 cm ovanpå utfyllnaden. Vill ta bort allt ner till den gjutna plattan och sedan regla upp och isolera istället för utfyllnaden och den tunna gjutna plattan.
På reglarna måste man väl lägga den frästa golvspånen och sedan värmeplåtarna. Om man nu vill ha klinker hur löser man detta? Ett tjockt trägolv kan man lägga direkt på golvspånen men klinkern??

Utsäkta att jag går in i tråden med det rör samma fråga i grunden.

glöm inte en diffusionstät plast mellan slingorna och trägolvet - golvet blir för torrt annars, dvs. rör sig för mycket och kan spricka etc.

Vad gäller klinker på detta så kan man flyta in rören eller lägga gips mellan rör och klinker.

/F

Pottan skrev:
Har jagat runt på forumet och försökt få svar på mina frågor, men jag tror det blir lättare om jag ställer själv. Ska ge mig i kast med att renovera ett gammalt hus på landet och vill ha golvvärme (vedpanna, egen skog) i hela huset. Jag har tänkt lägga trägolv i alla rum förutom bad och tvättstuga och frågan är om det räcker med isolering, fördelningsplåt och sen golvet? Vad mer behöver jag tänka på..

Norrl.
När du säger trägolv, vad menar du då? Jag tänker i banorna av massiva golv. Massiva golv funkar med golvvärme, men man bör hålla koll på framledningstemperaturen. Blir den för hög spricker och rör sig golvet för mycket, oavsett om du har plast i golvet eller inte. En begränsad framledningstemperatur kan också leda till att du inte får tillräcklig värme i huset om du inte har ordentligt isolerat.

Isolering i bjälklag, glespanel på bjälklag (träbjälklag?), plåtar i glesen, slang i plåtarna, åldersbeständig plast, övergolv. Massivt golv skruvat i gles, parkettgolv flytande ev med gips under.

hokanp skrev:
Har även jag funderingar på detta. Har idag en gjuten platta med någon form av sten som utfyllnad och sedan en ny gjuten platta på c:a 5 cm ovanpå utfyllnaden. Vill ta bort allt ner till den gjutna plattan och sedan regla upp och isolera istället för utfyllnaden och den tunna gjutna plattan.
På reglarna måste man väl lägga den frästa golvspånen och sedan värmeplåtarna. Om man nu vill ha klinker hur löser man detta? Ett tjockt trägolv kan man lägga direkt på golvspånen men klinkern??

Utsäkta att jag går in i tråden med det rör samma fråga i grunden.
Rätt metod är att gräva ur även fyllet och isolera med cellplast + gjuta ny platta med rör i. Då har du en bra grund för klinkers eller ett flytande trägolv. Varför ska du regla upp om du ändå ska ta bort fyllet? Hur tjock är utfyllnaden? Gräv så du får plats med 20cm cellplast.

Klinker på ett spångolv kräver golvgips. Hur mycket gips som behövs beror på bärigheten i konstruktionen. Ett lager om du byggt träbjälklag etc enligt normal standard.

Redigerat:
Ok risken är med massivt golv är att om man inte får varmt nog och då ökar värmen kan golvet spricka, huset har torpargrund, vilket djup på isoleringen rekommenderas?

Norrl.

Pottan skrev:
Ok risken är med massivt golv är att om man inte får varmt nog och då ökar värmen kan golvet spricka, huset har torpargrund, vilket djup på isoleringen rekommenderas?

Norrl.
20-25 cm är väl normalt i ett bjälklag? Vad gäller isolering och förluster som leder till hög framledningstemperatur tänkte jag iofs i första hand på väggar och tak där du har större förluster än nedåt.

Om du idag har någon uppfattning om energiförlusten går det ju att beräkna framledningstemperatur utifrån golvarea, slanglängd etc. Wirsbo kan nog hjälpa till med sådant (eller någon annan favoritleverantör av golvvärme).

H
MathiasS skrev:
Rätt metod är att gräva ur även fyllet och isolera med cellplast + gjuta ny platta med rör i. Då har du en bra grund för klinkers eller ett flytande trägolv. Varför ska du regla upp om du ändå ska ta bort fyllet? Hur tjock är utfyllnaden? Gräv så du får plats med 20cm cellplast.

Klinker på ett spångolv kräver golvgips. Hur mycket gips som behövs beror på bärigheten i konstruktionen. Ett lager om du byggt träbjälklag etc enligt normal standard.
Du förstod nog inte riktigt min golvkonstruktion.
1. Gjutet bjälklag 15 cm
2. Utfyllnad med sten i lättbetong 15 cm
3. Gjöten tunn sula 5 cm.
4. Nuvarande golvbeläggning.

Har källare under vilken är uppvärmd. Har inte för avsikt att gjuta en platta ovanpå den andra. Vill ha ett varmt golg därav regling, isolering samt golvvärme i något lämpligt bärande material. Satsar nog på de frästa golvskivorna som finns och lägger golvgips ovanpå där jag ska ha klinker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.