Tycker inte heller att det är något större problem att städa efter pulversläckare.

Vår 15-åriga dotter var ensam hemma när hon försökte tina en tortilla i brödrosten. :S Processen pågick lite för länge och snart stod det meterhöga lågor från rosten som står i köksfönstret.

Tack och lov är hon snabbtänkt d^_^b och släckte med en dutt från en tvåkilos pulversläckare vi har i köket annars hade nog huset gått upp i rök. (Jag blev lite konfunderad när det stod en pulverbemängd brödrost utanför dörren när jag kom hem :D, men det var som sagt inga problem att göra ren den.)

Förutom 2-kilotsläckaren har vi två 6-kilos och en 4-kilos i huset. Ytterligare släckare i maskinhallen givetvis.

Redigerat:
Mikael_L
Den tråkiga saneringsbiten med pulver rör t.ex. all elektronisk utrustning. Alla Datorer, TVapparater, stereoanläggningar, video och DVDspelare osv får pulvret i sig och är svåra att rädda i efterhand. Men som sagt då är det ju bara lite utrustning att ersätta, inte ett helt hus.

Och jag tror inte att det är vanligt att folk tar till brandsläckaren för tidigt och i onödan, jag gissar att den alltför ofta kommer fram för sent istället. Och är man inte helt i panik så slutar man ju att ösa ut pulver när man märker att den gjort tillräcklig nytta.
Jag röstar till 100% på pulversläckare som det bästa valet i hemmet.

Jag minns när vi övade att släcka en lösningsmedelsbrand med kolsyresläckare. Var och varannan deltagare var nöjd och stolt med sin släckning, reste sig upp från sin hukande ställning och vips, plötsligt brann allt precis lika mycket som innan :D, då dom/jag missat att släcka någon pytteliten fläck som sen tog sig igen då kolsyran ångat bort (och det var verkligen lätt att missa de där blå och tunna lågorna). Samma problem är det när det brinner i en soffa, en hög med papper eller annat liknande. Så den enda saneringsfria släckaren blir ändå olämplig i hemmet.

Mikael_L
Vattensläckare finns det väl också!

Men den typen har väl spelat ut sin roll då det finns skum, som har allt som vatten har + lite mer.
Väl?:O

Mikael_L skrev:
Och jag tror inte att det är vanligt att folk tar till brandsläckaren för tidigt och i onödan, jag gissar att den alltför ofta kommer fram för sent istället.
Precis, dottern släckte i tid och det gick uppenbarligen åt mycket lite pilver. Tryckmätaren står fortfarande på ca 99%

Läste fö att en papperskorg i lågor utvecklar en effekt på ca 100 kW! Man förstår lätt att det situation blir okontrollerbar på ett par sekunder.

För dom som letar manlig släckare så har dom sådana där 50kg pulversläckare på Kvibergs till salu nu för typ 3k, tänkte själv investera i en sådan :D

Ingen som har en riktig brandpost med vattenslang hemma? Vattenskador kan det ju bli men man lär kunna släcka sina bränder iaf.

C
Hemmasprinkler.

Enough said.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.