4 630 läst · 33 svar
5k läst
33 svar
2fas > golvärme + handdukstork
Sida 1 av 3
Hej,
Har tänkt att ersätta mitt 2 fas element med golvvärme och en handdukstork.
2 faser men gemensam nolla.
Det är väll inga konstigheter om jag märker upp allt ordentligt?
Skall megga golvet sedan och har tänkt att begå lagbrott genom att göra allt själv...
Tacksam för synpunkter
Har tänkt att ersätta mitt 2 fas element med golvvärme och en handdukstork.
2 faser men gemensam nolla.
Det är väll inga konstigheter om jag märker upp allt ordentligt?
Skall megga golvet sedan och har tänkt att begå lagbrott genom att göra allt själv...
Tacksam för synpunkter
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Jordfelsbrytare är ett krav.
Se bara till att de grupperna inte kommer från samma fas i gruppcentralen för då kan du överbelasta nollan! (troligen är det redan så)
Har du en automatcentral kan du även byta till en 2 polig dvärgbrytare så är du säker på att du inte bakmatar nollan om du bryter den ena säkringen för att serva apparaterna.(risk för elchock!)
Har du det inte så märk upp i centralen och ev i kopplingsdosan att flera faser ingår i samma grupp!
(förlåt, glömde att du sa att du skulle märka upp!)
Har du en automatcentral kan du även byta till en 2 polig dvärgbrytare så är du säker på att du inte bakmatar nollan om du bryter den ena säkringen för att serva apparaterna.(risk för elchock!)
Har du det inte så märk upp i centralen och ev i kopplingsdosan att flera faser ingår i samma grupp!
(förlåt, glömde att du sa att du skulle märka upp!)
Jo jag vet det men dels vill jag inte belasta en fas mer än nödvändigt då huvudsäkringen enbart är 16A med elvärme och dels så sitter elementet i fråga sist i en slinga om tre element så gruppen kommer även i fortsättningen vara en 3fas grupp även om bara en fas är framdragen till sista dosen för golvvärmen och HT...Snase skrev:
Dessutom är centralen uppdelad i en värme del med enbart 3fas grupper och en del för resten... Det är en diazed central.
Så man man måste vara ganska osmart om man inte fattar det?!
Gav dig bara ett tips med de uppgifter du först skrev, men du verkar ju ha koll på det där så kör hårt...
Edit: 700watts handukstork??? Hehe jajävlar, kan du länka till den? Man kanske behöver en monstertork någonstans!
Edit: 700watts handukstork??? Hehe jajävlar, kan du länka till den? Man kanske behöver en monstertork någonstans!
Redigerat:
Förstod inte om du var ironisk eller inte men med det jag skrivit nu tycker du fortfarande att det är idioti att använda den gruppen?Snase skrev:
Är det verkligen värt att dra fram en ny grupp för att slippa ett eventuellt missförstånd för en framtida ägare?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Det sitter tydligen 2 st element kopplade mellan faserna och sedan ska lillePer haka på 2 st ENFASbelastningar,lillePer skrev:Jo jag vet det men dels vill jag inte belasta en fas mer än nödvändigt då huvudsäkringen enbart är 16A med elvärme och dels så sitter elementet i fråga sist i en slinga om tre element så gruppen kommer även i fortsättningen vara en 3fas grupp även om bara en fas är framdragen till sista dosen för golvvärmen och HT...
Dessutom är centralen uppdelad i en värme del med enbart 3fas grupper och en del för resten... Det är en diazed central.
Så man man måste vara ganska osmart om man inte fattar det?!
Hur ser forumet på att blanda trefasbelastning med enfas belastning??
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 397 inlägg
Olämpligt att blanda 400V elvärme, 230V handdukstork/golvvärme på samma grupp tycker jag. Man kan undra hur det kommer sig att det finns en nolla i denna elvärmegrupp.
det finns ingen nolla idag utan jag får dra fram det...Bo.Siltberg skrev:
Vari ligger det olämpliga i det mer än att det inte är så överskådligt?
När du blandar 230 och 400 Volt kan du lätt få backspänning dvs. du får spänning på ledaren även sedan du tagit bort säkringen för 230 Volts "apparaten" och det är mycket olämpligt. Blanda inte 400V och 230V det bäddar för tillbud i framtiden ingen märkning kommer att vara för evigt.
Jag har själv vid flera tillfällen fått erfara våndan med blandade "smarta" lösningar, tack och lov utan bestående men.
Jag har själv vid flera tillfällen fått erfara våndan med blandade "smarta" lösningar, tack och lov utan bestående men.