8 288 läst · 13 svar
8k läst
13 svar
Råsponten stående på inneväggarna ?
Det blir billigare med OSB skivor även riktig plywood blir billigare än råspont per M2. Går nog snabbare att sätta upp åxå.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Sävsjö trähus kör med råspont, och de verkar ha stående även på innerväggarna, de ser ut att ha kortlingar, mellan de stående reglarna de har 60cm c-c mellan kortlingarna
jag har tänkt köra med råspont, lär vara lättare att hantera än stora bökiga skivor...
jag har tänkt köra med råspont, lär vara lättare att hantera än stora bökiga skivor...
Jag lyckades inte få bättre pris på OSB eller plyfa gentemot råspont. Även om råspont tar tid att sätta upp känns det bra att slippa det lim som finns i skivorna. Däremot rekommenderar jag spikpistol och kompressor för att inte några tennisarmbåge ska sätter käppar i hjulet för bygget.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
okej, spikpistoler har jag...
vad ska du ha för eldosor? måttet blir ju lite konstigt med råspont, funderar på att fräsa ner brädorna lite på baksidan som alternativ till dyrare dosor...
är det 17mm du använder?
http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/doskatalog_swe.pdf
elko verkar ha dosor för upp till dubbelgips och även en för ännu tjockare ska kolla upp dem.... clasisjön verkar ha dem...
vad ska du ha för eldosor? måttet blir ju lite konstigt med råspont, funderar på att fräsa ner brädorna lite på baksidan som alternativ till dyrare dosor...
är det 17mm du använder?
http://www.elko.se/elko_sve/userhtml/download/doskatalog_swe.pdf
elko verkar ha dosor för upp till dubbelgips och även en för ännu tjockare ska kolla upp dem.... clasisjön verkar ha dem...
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Det behöver inte vara millimeterpassning för dosorna. Det allra viktigaste är att dosan får inte sticka ut ens en mm utanför färdig vägg. För då kommer brytare och uttag att "vicka" och sitta löst.
Det är också viktigt att man inte monterar dosorna för långt in i väggen. Dosan har klackar, ofta är det rörstosarna som skall ligga an mot väggen från insidan. När man sedan skruvar fast ett uttag i dosan så klämms väggskivan mellan dosa och uttag och allt blir stabilt. Om klackarna inte når fram till skivan så kommer uttaget att kännas lite degigt när man sätter i kontakter i det.
Det är också viktigt att man inte monterar dosorna för långt in i väggen. Dosan har klackar, ofta är det rörstosarna som skall ligga an mot väggen från insidan. När man sedan skruvar fast ett uttag i dosan så klämms väggskivan mellan dosa och uttag och allt blir stabilt. Om klackarna inte når fram till skivan så kommer uttaget att kännas lite degigt när man sätter i kontakter i det.
Jag använder kanske lite overkill i bygget...
Det blir 22x200 mm hyvlat istället för råspånt. I sanningens namn egentligen avsett som golv men i andrasortering.
Men på vilken ledd man sätter virket spelar ingen som helst roll, sätt på diagonalen om du så vill.
Det blir 22x200 mm hyvlat istället för råspånt. I sanningens namn egentligen avsett som golv men i andrasortering.
Men på vilken ledd man sätter virket spelar ingen som helst roll, sätt på diagonalen om du så vill.
Liknande trådar
-
Åtgång makadam grund för fristående mur
Byggmaterial & Byggteknik -
Avstånd mark - stående panel: räknas offerbrädan?
Fasad -
Carport fristående, 5×3meter, plintar pulpettak, råspont, takpapp
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Stående skeppspanel
Byggmaterial & Byggteknik -
Jämna till stående reglar (staket / plank)
Trädgård allmänt