Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H
Pratade med ett par rörläggare och båda säger samma sak, de får åka tillbaka i de flesta fall för att packningar och dyligt läcker/går sönder. Varför chansa?
Hornbach enl. mig har de billigaste priserna på kranar av kända kvalitetsmärken, HansGrohe, FM Mattson, Mora.

HEM2121 skrev:
Avstå blandare från Ikea och Hafa, om du vill undvika problem.
Det finns inte många rörmokare som vill installera dessa.
Underligt. Om Ikeas och hafas blandare är dåliga och ska bytas ofta så har ju en rörmakare mer jobb som väntar :).
gaia

Jag var på Ikeas nya varuhus i Malmö nyligen och på toan där har de inte sina egna blandare ...

AnneFi
gaia skrev:
Underligt. Om Ikeas och hafas blandare är dåliga och ska bytas ofta så har ju en rörmakare mer jobb som väntar :).
gaia
dom vill väl ha sitt rykte i behåll.
Jag själv blev överraskad när jag kom hem efter att rörläggaren varit hos mig och installerat diskmaskin. min blandare var bytt.
När jag ringde så sa han att "det möget bytte jag utan att ens fråga" sitter en mora där nu stället. Gratis var den också :D

Ericc
Jag tycker du ska lyssna på vad rörmokaren säger. Han bör veta bäst.

CE-märkt är väll bara skit!

Jobbade tidigare på *** Och när jag ifrågasatte våran CE-märkt fick jag till svars att det typ var ett klistermärke man själv satte dit och att ansvaret ligger själva på företaget att uppfylla kraven. Och att det var ingen som kollade det.

Jag menar har någon sätt en "Made In China producerad produkt" utan ett CE-märkt på? ;)

Jo det är sant att det är upp till tillverkaren eller importören att själv försäkra att produkten uppfyller kraven för CE-märkning men det innebär ett visst ansvar om det visar sig att den inte gör det.

Att rörmockaren vet bäst är högst tveksamt när det gäller andra fabrikat än de han själv säljer.Som med allt annat så känner han sina egna produkter bäst och allt annat är skit. Tills han byter fabrikat för då är ju det fabrikatet det som är bäst, absolut bäst är ju fabrikatet med bäst avans, där han tjänar bäst med pengar.

Ericc
microtimer skrev:
Att rörmockaren vet bäst är högst tveksamt när det gäller andra fabrikat än de han själv säljer.Som med allt annat så känner han sina egna produkter bäst och allt annat är skit. Tills han byter fabrikat för då är ju det fabrikatet det som är bäst, absolut bäst är ju fabrikatet med bäst avans, där han tjänar bäst med pengar.
Nu finns det ju seriösa rörmokare oxå, inte bara han du anlitar.

undantaget som bekräftar regeln menar du?

Ericc
microtimer skrev:
Kanske det, men pengar är det som räknas. Kan han (även den seriöse) sälja en dyr blandare med bra förtjänst så gör han ju naturligtvis hellre det än en billig med dålig förtjänst. Och absolut vill han ju inte att någon annan skall få sälja något, oavsett billigt eller dyrt. Kan han klanka på annans produkt så gör han det om det föbättrar möjligheten att sälja in sig själv. Detta gäller alla hantverkarkategorier.
Att ikeas blandare skulle vara av den sämre kvalitéten är väl inte att klanka. Det är väl trots all ren fakta.
I det här fallet så ville rörisen installera en annan blandare. Det uppfattar jag som att TS kan åka och köpa en som rörisen rekommenderar vilket totalt annorlunda än din hang up om "sälja in sig" själv.
Det mesta rörarbetet verkar vara färdigt då han monterar en blandare i badrummet och bygget i övrigt verkar vara klart så det är inte så mycket att "sälja in sig" på då kan jag tycka.

Var hittar du Ericc statistik på att Ikeas blandare är sämre?

Redigerat:
Vi använder oss av en god vän som är rörläggare. Han befattar sig inte alls med ikeas blandare, utan tog med en som enligt honom var bättre kvalitè.
Utan att tjäna en spänn på det.

Däremot har jag aldrig hört en vvs`are hylla ikeas blandare? Något bör väl ligga i det..

kan man verkligen räkna med att en rörmokare byter en trasig Mora blandare gratis då om det skulle bli en reklamation på denne?

Nej inte gratis, Men han fakturerar Mora.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.