21 820 läst · 153 svar
22k läst
153 svar
Fuskbyggarna och byggprogram i största allmänhet
Jag tycker inte denna fråga är svart eller vit, tex. jag bytte kamrem på vår gamla BMW för ett tag sedan, dvs jag har en förkunskap om vissa saker, tjejen sydde gardiner för ett tag sedan, jag kan mycket lite om det....HEM2121 skrev:Fortfarande, vilket jag har svårt att förstå, så lever många kvar i tron att kvinnorna skall stå vid spisen och föda barn och mannen skall sköta bil och snickerier.
Kvinnorna skall inte ens förstå vad en spik är, även om de ser spiken på ett foto.
Många män kan inte i sin vildaste fantasi förstå att kvinnor kan göra samma som sak mannen kan. Enda begränsningen är att mannen oftas är fysikt starkare.
Samma gäller offerter, det skall helst vara en man som frågar!!!
Mycket fördomar finns det. Det är inte rödstrumpe snack, utan det så enkelt som att var och en gör det som man är bra på och är intresserad av.
Jag anser att man ska göra det man är bra på och arbetsfördelningen ska vara någorlunda lika, sedan vad man gör i sitt gemensamma hem spelar noll roll.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 819 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 819 inlägg
Nej!, jag menar inte att det är svart eller vitt.cust3000 skrev:Jag tycker inte denna fråga är svart eller vit, tex. jag bytte kamrem på vår gamla BMW för ett tag sedan, dvs jag har en förkunskap om vissa saker, tjejen sydde gardiner för ett tag sedan, jag kan mycket lite om det....
Jag anser att man ska göra det man är bra på och arbetsfördelningen ska vara någorlunda lika, sedan vad man gör i sitt gemensamma hem spelar noll roll.
Det jag förundras över och det har jag gjort i många år är att det fortfarande är så starka fördomar.
1981 var vi på ett bygge och tittade, det var 3 tjejer och 12 killar i gruppen, kommentarer/frågor från de yngre-medelålders byggarbetarna till killarna i gruppen var frågan om de tagit med städerskorna, det har inte hänt så mycket sedan dess.
jag har märkt av mkt fördomar som kvinna. man blir nästan idiotförklarad om man själv håller i allt. tyvärr. det har jag aldrig riktigt begripit?! den fysiska begränsningen kan jag känna av till min stora förtret, för jag har ju inte samma krafter som en man, däremot får man använda hjärnan lite mera o klura på hur man istället ska lösa det. MEN o andra sidan i en del kretsar, har jag upptäckt att det tas för givet att kvinnan ska göra det mesta. både att bygga, koppla saker, va ute iskogen med veden, svetsa, laga bilar, samt stå för allt hushållsarbete på det oxå. i dom kretsarna har jag istället märkt att man blir idiotförklarad om man tycker att mannen kanske kan ta grabbgrejerna... så det där e nog lite olika vilka människor o värderingar det finns.HEM2121 skrev:Fortfarande, vilket jag har svårt att förstå, så lever många kvar i tron att kvinnorna skall stå vid spisen och föda barn och mannen skall sköta bil och snickerier.
Kvinnorna skall inte ens förstå vad en spik är, även om de ser spiken på ett foto.
Många män kan inte i sin vildaste fantasi förstå att kvinnor kan göra samma som sak mannen kan. Enda begränsningen är att mannen oftas är fysikt starkare.
Samma gäller offerter, det skall helst vara en man som frågar!!!
Mycket fördomar finns det. Det är inte rödstrumpe snack, utan det så enkelt som att var och en gör det som man är bra på och är intresserad av.
Att var och en gör det dom är bra på och arbetar efter tid, förmåga och ork är ju en självklarhet.
Sedan blir det ju lite blandade signaler. Jag har aldrig träffat en kvinna som inte ger mej ett uppskattande leende när jag stiger åt sidan och håller upp en dörr för dem. Har dock kvinnan i fråga just demolerat mitt kök medelst slägga så orkar hon nog öppna dörren själv..
Kruxet med andra ord är att lyckas behålla sin kvinnlighet/manlighet oavsett vad man gör. För det är väl människor vi vill vara, eller hur?
Sedan blir det ju lite blandade signaler. Jag har aldrig träffat en kvinna som inte ger mej ett uppskattande leende när jag stiger åt sidan och håller upp en dörr för dem. Har dock kvinnan i fråga just demolerat mitt kök medelst slägga så orkar hon nog öppna dörren själv..
Kruxet med andra ord är att lyckas behålla sin kvinnlighet/manlighet oavsett vad man gör. För det är väl människor vi vill vara, eller hur?
Och vad säger du om kvinnor som slår sina män?mycke_nu skrev:Att var och en gör det dom är bra på och arbetar efter tid, förmåga och ork är ju en självklarhet.
Jag tycker man kan kosta på sig att hålla upp dörren oavsett könet på den som kommer efter, det är förfärligt oförskämt att släppa dörren i ansiktet på vem det än må vara. Jag har hållit upp dörren för barn och vuxna utan att reflektera över om de kan öppa dörren själv eller inte, men nog kan jag hålla upp dörren åt dig om du känner dig klen eller känner du dig hotad i din mansroll då? Lika självklart tycker jag det är att tacka om ngn är artig och jag gör likadant om någon håller upp dörren åt mig, oavsett om jag klarar av att öppna den själv eller inte.
Om det nu är människor vi vill vara så vad är då kvinnligt respektive manligt och varför är det så viktigt att bevaka gamla könsroller? Får jag hålla upp dörren åt en karl med mycket att bära om jag möter honom i en byggbutik, eller ska han vara karl nog att klara sig själv och jag ska pipa förtjust så hans taskiga självkänsla inte ska få sig ytterligare en knäck? :S
Om det nu är människor vi vill vara så vad är då kvinnligt respektive manligt och varför är det så viktigt att bevaka gamla könsroller? Får jag hålla upp dörren åt en karl med mycket att bära om jag möter honom i en byggbutik, eller ska han vara karl nog att klara sig själv och jag ska pipa förtjust så hans taskiga självkänsla inte ska få sig ytterligare en knäck? :S
Redigerat:
Jag försöker vara fördomsfri, inte fastna i könsroller, eller roller öht osv.
Men det är inte så lätt alla gånger, jag inser ju gång på gång hur även jag är en produkt av den omvärld jag lever i. Jag antar att vi får ta det i små steg generation för generation. Snart kan vi fira 100 år med allmän och lika rösträtt för män och kvinnor. 1921 resp 1924.
Männens rösträtt var förövrigt inte allmän heller före 1921. En rad reformer under några tiotal år efter ståndsriksdagens avskaffande gav män alltmer allmän rösträtt, först var det endast de med stor inkomst eller förmögenhet som fick rösta, sen fick allt "fattigare folk" gradvis rösta alltmer, men med en viktning efter förmögenhet.
Sett ur t.ex. detta perspektiv kan man ju säga att vi har kommit långt i jämlikhet på bara 90 år.
Jag försöker ge mina barn, en flicka och en pojke, någorlunda lika signaler. Men jag är långt ifrån ensam om att påverka hur dom ska utvecklas. Det är allt ifrån äldre släktingar till TV-reklam som hamrar in budskapet i dom, hur som egentligen ska vara och uppföra sig i sitt resp kön. q(;^p
vi tar små, små, små steg, mot en bättre värld ...
Men det är inte så lätt alla gånger, jag inser ju gång på gång hur även jag är en produkt av den omvärld jag lever i. Jag antar att vi får ta det i små steg generation för generation. Snart kan vi fira 100 år med allmän och lika rösträtt för män och kvinnor. 1921 resp 1924.
Männens rösträtt var förövrigt inte allmän heller före 1921. En rad reformer under några tiotal år efter ståndsriksdagens avskaffande gav män alltmer allmän rösträtt, först var det endast de med stor inkomst eller förmögenhet som fick rösta, sen fick allt "fattigare folk" gradvis rösta alltmer, men med en viktning efter förmögenhet.
Sett ur t.ex. detta perspektiv kan man ju säga att vi har kommit långt i jämlikhet på bara 90 år.
Jag försöker ge mina barn, en flicka och en pojke, någorlunda lika signaler. Men jag är långt ifrån ensam om att påverka hur dom ska utvecklas. Det är allt ifrån äldre släktingar till TV-reklam som hamrar in budskapet i dom, hur som egentligen ska vara och uppföra sig i sitt resp kön. q(;^p
vi tar små, små, små steg, mot en bättre värld ...
Inte alls! Här tar man upp att det spelar ingen roll vem man är. Man ska vara snäll och "människa". Man ska inte lura andra. Lovar man att utföra ett bra jobb, ska man göra det.Immobil skrev:
Jag tror inte att alla dessa fuskare är trevliga, ärliga och hjälpsamma personer.
Men visst kan jag ha fel. :S
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 819 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 819 inlägg
Håller helt med dig. Oavsett kön uppskattar man artighet, respekt, empati, vänlighet, hjälpsamhet och komplimanger!Elektra skrev:Jag tycker man kan kosta på sig att hålla upp dörren oavsett könet på den som kommer efter, det är förfärligt oförskämt att släppa dörren i ansiktet på vem det än må vara. Jag har hållit upp dörren för barn och vuxna utan att reflektera över om de kan öppa dörren själv eller inte, men nog kan jag hålla upp dörren åt dig om du känner dig klen eller känner du dig hotad i din mansroll då? Lika självklart tycker jag det är att tacka om ngn är artig och jag gör likadant om någon håller upp dörren åt mig, oavsett om jag klarar av att öppna den själv eller inte.
Du får hemskt gärna hålla upp dörren åt mej! Jag skrev faktiskt att var och en skall göra det dom är bra på och bidra efter sin förmåga.Elektra skrev:Om det nu är människor vi vill vara så vad är då kvinnligt respektive manligt och varför är det så viktigt att bevaka gamla könsroller? Får jag hålla upp dörren åt en karl med mycket att bära om jag möter honom i en byggbutik, eller ska han vara karl nog att klara sig själv och jag ska pipa förtjust så hans taskiga självkänsla inte ska få sig ytterligare en knäck? :S
Det här med exempel är tydligen inte så lätt..jag tror du förstår vad jag menar. Det handlar om att visa uppmärksamhet mot kvinnor just för att ni ÄR kvinnor. Vill man sedan dissekera och ta bort allt som inte kan hänföras till könsroller roll så blir det i stort sett bara äggstockarna kvar.
..Äh.. jag går och drar något gammalt över mej..
Äh, jag tycker man kan uppföra sig som folk utan att först se efter vad som dinglar upp- eller nertill. Skitstövlar och idioter finns överallt och av alla kön, enklast är att döma efter person.
Självklart ska det inte vara specialbehandling av ngt kön och vilken fördelning man har hemma är förhoppningsvis en som båda är nöjda med. Min sambo tycker det är skitkul att stå på sidan av medan jag sköter snacket, oavsett om det handlar om vridmoment och dragvikter eller om jag snackar med hantverkare. Faktum är att jag tror de flesta tycker det är kul att snacka med mig oavsett om jag lastar cementsäckar på släpet eller spanar in en ny motorsåg på mässan.
Jag vet inget annat än att vara kvinna, så allt jag gör är kvinnligt varesig jag bär overall eller ngn av mina cocktailklänningar. :wow:
Självklart ska det inte vara specialbehandling av ngt kön och vilken fördelning man har hemma är förhoppningsvis en som båda är nöjda med. Min sambo tycker det är skitkul att stå på sidan av medan jag sköter snacket, oavsett om det handlar om vridmoment och dragvikter eller om jag snackar med hantverkare. Faktum är att jag tror de flesta tycker det är kul att snacka med mig oavsett om jag lastar cementsäckar på släpet eller spanar in en ny motorsåg på mässan.
Jag vet inget annat än att vara kvinna, så allt jag gör är kvinnligt varesig jag bär overall eller ngn av mina cocktailklänningar. :wow: