Jag skulle vilja påstå att så inte är fallet. Som tur är råder det någon form av sans och vett på civilmål i EU. Dessutom är det ju så att de faktiskt _finns_ regler som styr upp hur maskiner ska vara konstruerade ur säkerhetssynpunkt. Dessa är inte helt snutna ur näven.

Jeg betaler mer en gjerne for sikkerhet, noen fingre er mer verdt enn noen kroner!

Ska man bygga bort alla eventuella risker blir det dyra maskiner...Risken med "Skit bakom sågen" (klantiga användare) GÅR inte att bygga bort... (tror iofs inte heller att det amerikanska fallet kommer leda till något.)

Milkshaken
Typiskt amerikanskt....

Det skulle vara roligt om precis alla tillverkare av bordssågar drog sig ur den amerikanska marknaden p.g.a en sådan här dom.

"Näe, vi orkar fasen inte bygga sågar med det skyddet, ni amrisar får såga på nåt annat sätt"

Läs maskindirektivet, där är funktioner och krav på det mesta generaliserat! och maskindirektivet är eu s högsta rådande inom sitt område, det styr allt från kraftverk till kraftavbitare! :)

Lite intressant är att om man läser amerikanska tidningar t ex Fine Woodworking så används de flesta bordcirkelsågar utan skydd över klingan. SawStopper kanske har en större marknad "over there".

Jo, det är mycket märkligt tycker jag. Förutom det uppenbara skydd klingskyddet ger så förbättrar det ju även spånuppsamlingen.

Sen är ju frågan var det hela ska sluta. Det är ju inte bara bordssågar man kan göra sig illa på. Hyvlar, bandsågar, fräsar... Ska alla dessa vara försedda med "flesh-detector"? Och när alla stationär maskiner är säkra kan man skära sig i fingrarna med sin handöverfräs och stämma den tillverkaren. Sen sågar man sig i handen med fogsvansen och slår sig på tummen med hammaren, så har vi snart eliminerat alla möjligheter till hobbysnickeri.

Man kanske kan ha små gummitutar på hammaren...

Det med att köra utan skydd är till stor del för bilder. Man ser inte om det sitter ett stort skydd ivägen.
Sen så är det skillnad på vad man gör med sågen med, kör man tappar, slitsar etc eller använder vissa jiggar är det rätt svårt, läs omöjligt, att använda skydd.

Faktum är att jag är mer rädd för kast än att såga mig och för kasten skyddar inte "fleshguard" eller vad de kallar den och inte heller för utflygande kvistar mm.

Det enda som skyddar är erfarenhet.

Skydden skall dock användas, det är oerhört sällsynt jag tar bort det på sågen på jobbet. Däremot så används den sågen inte på samma allroundvis som min DW744 här hemma.

/Kent

snickarboden skrev:
Det med att köra utan skydd är till stor del för bilder. Man ser inte om det sitter ett stort skydd ivägen.
Sen så är det skillnad på vad man gör med sågen med, kör man tappar, slitsar etc eller använder vissa jiggar är det rätt svårt, läs omöjligt, att använda skydd.

Faktum är att jag är mer rädd för kast än att såga mig och för kasten skyddar inte "fleshguard" eller vad de kallar den och inte heller för utflygande kvistar mm.

Det enda som skyddar är erfarenhet.

Skydden skall dock användas, det är oerhört sällsynt jag tar bort det på sågen på jobbet. Däremot så används den sågen inte på samma allroundvis som min DW744 här hemma.

/Kent
Jag kör alltid med klyvkniv för att undvika just kast (Festool CMS). Men att sätta på bordssågsskyddet har jag slutat med. Fördelen med det är att det förbättrar spånuppsugningen, men jag tror inte det är bättre kastskydd än det andra, och det är i vägen inte bara om man inte sågar igenom, utan även om man klyver smala saker, och försämrar dessutom sikten

Så i valet mellan att använda klyvkniv eller att använda "hög hindrande bordssågsklyvkniv" vad skall man välja? Har du normalt ett högt skydd på Kent?

--- Mats ---

Mats>Nope, min är nersågad för att kunna falsa och spåra. Gissa liksom varför jag inte kör med skyddet på *S*

Inget jag rekommenderar någon men jag kör så, idealet är dock suva-skydd som kommer ovanifrån. Har bara inte orkat bygga något sådant och tja, är rätt van vid min såg.

På en större såg kan ämnet kasta uppåt och där är skyddet rätt bra.

Liknande bekymmer har jag på radialarmsågen men det är ett kapitel för sig.

/K

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.