Hej!

Jag har ett litet problem. Mitt hus är ett trähus med betonggrund från -35. Stora delar av källarväggen står ovanför mark, huset är nämligen byggt på sluttande berg och det är inte souterräng (ena lånsidan och delar av en kortsida är under mark).

Nu till problemet. Under 70-tal (gissningsvis) i sann energibesparariver och jakt på boyta har källaren blivit invändigt uppreglad och isolerad, materialen som använts är träreglar, mineralull (Gullfiber el likn skulle jag tippa) och spånplattor. Jag vet, inte bra. Jag vet att det finns fukt bakom, rumsklimatet är bra eftersom jag har en Woods avfuktare.

Jag har läst mycket om detta, då menar jag mycket. Men jag saknar fortfarande lösning på hur jag bör göra med källarväggar OVAN mark. Den mesta info handlar om källarväggar som ligger UNDER mark. Att isolera från utsidan ser jag inte riktigt som en möjlighet. Jag vill kunna använda källaren, men har inga krav på att det ska vara samma rumsklimat som i den riktiga boytan. Däremot vill jag gärna att det kan vara någorlunda varmt. Det finns radiatorer (vattenburet).

Hur ska jag göra på bästa sätt??

// Anders

Efter att den senaste veckan ha noterat is på insidan av mina källarväggshörn (ovan mark) så funderar jag också starkt på att isolera källarväggen ovan mark (under jord finns redan 2 dm markisolering). Men jag misstänker att isolering på utsidan är den enda rätta vägen att gå.

Utvändig isolering av källarväggarna finns med i min jobb-pipe också. Har dock ännu inte hittat nåt lämpligt att isolera med som tillåter fuktvandring inifrån och som samtidigt kan vara putsbärare.

Borde väl gå att klä väggen med spontade cellplastskivor i önskad tjocklek och sedan fästa läkt i väggen genom dessa. Så hade jag tänkt göra men det kanske finns någon hake?

Tack för era svar! En sak jag undrar över är om man ändå kan göra något från insidan (ja, jag vet att det bästa är från utsidan) som ändå är ok ur fuktvandringssynvinkel? Liksom du H_L är min källarvägg putsad på utsidan samt att idag är panelen det enda som går "utanför" vägen om man ser till fortsättningen uppåt väggen. Alltså skulle en utvändig isolering av källarväggen medföra att denna "står ut" mer än vad resten av väggen, dvs träväggen.

Idéer?

P
Ventilerade väggar och golv. För vägg kolla Isola Platon
För golv Nivell. Inte klockrent, men det kan funka tollfredsställande.

Serporoc fasadsysterm borde ju fungera bra för källarvägg ovan mark.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.