9 904 läst · 35 svar
10k läst
35 svar
Hur "tjock" Leca till enplansvilla?
Sida 1 av 3
Om man räknar lite enkelt: Lecablock har en hållfasthet på ca 3 MPa.
Detta ger med 190 mm tjocklek en yta av 0,19 m2/lm.
Detta ska då hålla för ca 600 kN/lm dvs 60 ton/lm!!
Nu har jag inte tagit med minskningen pga knäckning, (då skulle jag behöva ha dina ritningar) Detta kanske minskar den tillåtna lasten till 1/3 eller 1/4, men även 15 ton/lm är en hel del.
Dvs jag tror att det håller.
Detta ger med 190 mm tjocklek en yta av 0,19 m2/lm.
Detta ska då hålla för ca 600 kN/lm dvs 60 ton/lm!!
Nu har jag inte tagit med minskningen pga knäckning, (då skulle jag behöva ha dina ritningar) Detta kanske minskar den tillåtna lasten till 1/3 eller 1/4, men även 15 ton/lm är en hel del.
Dvs jag tror att det håller.
du måste ju självklart ta hjälp av en konstruktör innan du fattar nåt sånt beslut, jag är ingen expert på att räkna ut som ovanstående men ja hade inte kört på svaret "jag tror att det håller"
JAG hade iaf inte byggt nåt hus med enkelmurad 19 leca, känns knappt så det blir garage av det, men då är ja en sån som ofta överdimensionerar o gör extra i onödan oxo
30 frigolit på utsidan tycker ja är överkurs oxo, är väl uvärde 0,1 ensamt av det eller vad blir det? lite har ju lecan att bidra med oxo. osså måste ja bara ställa mig frågande till hur du sätter fast 30cm frigolit på utsidan?
JAG hade iaf inte byggt nåt hus med enkelmurad 19 leca, känns knappt så det blir garage av det, men då är ja en sån som ofta överdimensionerar o gör extra i onödan oxo
30 frigolit på utsidan tycker ja är överkurs oxo, är väl uvärde 0,1 ensamt av det eller vad blir det? lite har ju lecan att bidra med oxo. osså måste ja bara ställa mig frågande till hur du sätter fast 30cm frigolit på utsidan?
Konstruktör? Visst. Men det blir nästa steg.gb79 skrev:
300mm frigolit? 200 mm är inga problem med spik. Sista går att limma. Eller handla långa spik från polen.
Orsaken till mycket isol är de reglerna som ändras hela tiden. Hustrun vill ha JÄTTE stora fönster. Då måste man kompensera med kanske 1m EPS hehe
p.s. det heter inte spik men jag kommer inte ihåg benämningen.
Här kommer ett beräkningsexempel från LTH:
http://www.kstr.lth.se/fileadmin/ks...derna_murade_smaahus_-_teknisk_utformning.pdf
Sidan 93 ger svaret med hänsyn till knäckning 14,5 kN/m !
http://www.kstr.lth.se/fileadmin/ks...derna_murade_smaahus_-_teknisk_utformning.pdf
Sidan 93 ger svaret med hänsyn till knäckning 14,5 kN/m !
kamilenski skrev:Konstruktör? Visst. Men det blir nästa steg.
300mm frigolit? 200 mm är inga problem med spik. Sista går att limma. Eller handla långa spik från polen.
Orsaken till mycket isol är de reglerna som ändras hela tiden. Hustrun vill ha JÄTTE stora fönster. Då måste man kompensera med kanske 1m EPS hehe
p.s. det heter inte spik men jag kommer inte ihåg benämningen.
nä ok det fixar du såklart du verkar ju duktig som få
men om du vill ha så isolerat så tycker ja nog du kan ha dina 30cm figolit fast med infräst trä med 145*45 istället som stomme, har ett hus på gatan som är byggt så o det verkar snortätt och inte en köldbrygga, för att toppa hans konstruktion så kan du även köra ett tunt regelverk till då för att underlätta el o sånt, iof inget stenhus längre men puts på utsidan.
ja ska naturligtvis inte omvända dig men jag är väldigt nöjd med vårt stenhus, men hade jag vart tvungen o välja mellan stenhus på utsidan eller insidan så hade jag behållt stenhus på utsidan, är ju insidan som har en liten nersida med alltihop. inte utsidan. att få putsat hus kan du på de flesta konstruktioner men är ju bara en ordentlig murad vägg som är ett riktigt stenhus.
En del beslut är fattade.cheetah1 skrev:
1. Betongplatta med golvvärme, 300mm isol.
2.Pulpettak i lättbalkar 500mm ecofiber.
3. FTX roterande placerat i garaget
4. Jordvärmepump med STOR varmvattenberedare placerat i garaget
5. 200-300 S80 putsat fasad + LECA eller siporex . Puts på insidan.
Det med fet stil är jag osäker på.
Och just detta skulle jag uppskatta om Ni kan hjälpa mig med.
Har inte kollat kvm priset men kommer bygga 170 kvm boyta med 350mm isoblock, 1plan delvis pulpet delvis sadeltak, och 65 kvm garage med vanliga leca 190 block.. huset påminner om eksjöhus solängen.
blir vanlig puts på hönsnät, priset jag fått på allt matrial till väggarna på detta är ca170000
Vad ska du ha för jordvärmepump? är ju ganska många restriktioner nu med dom nya energikraven...
blir vanlig puts på hönsnät, priset jag fått på allt matrial till väggarna på detta är ca170000
Vad ska du ha för jordvärmepump? är ju ganska många restriktioner nu med dom nya energikraven...