F
GustavW skrev:
Det där med snabb värme projekterade jag också för. Nu i efterhand så inser jag att det var ganska meningslöst. Ett bra isolerat hus behåller värmen och du kan ha ett trögt system utan att det stör. Ett gammalt dragit hus behöver ett snabbt system för att klara regleringen. Gjut in slingorna i betongen!
Jag är relativt säker på att du har fel. Med ett snabbt system så får du en direkt sänkning av framledningstemp vid tex instrålning av vintersol genom stora fönster eller en braskamin. Med trögt system för du en temphöjning men knappast en direkt energibesparing. EPSn över plattan fungerar även som en effektiv brytare av köldbryggor i golvet.

Jag la in spårfräst EPS. 5 Mars 2009 - 7 Mars 2010 så kostade uppvärmning av 150m2 i ett plan och varmvatten oss 3785kWh (bergvärme). Detta med 195+45mm isolering i väggarna, 500mm lösull som inte ens är komplett, vissa delar av taket har bara 150-200mm och 200mm EPS under plattan och 50mm över. 50m2 av plattan är valvgjuten och där saknas isolering under plattan, dvs endast 50mm över. Jag tillskriver golvvärmesystemet en stor del av den låga förbrukningen.
 
F
kamilenski skrev:
Det är både och. Energi+pris. Men tipset med spårfräst EPS luktar gott. Ska kolla priset. Snabb värme! Prima! Du är smart!

Har du några länkar?
Jag handlade kantelement + EPS till grunden och spårfräst EPS på www.cellplastdirekt.se fick utan tjat 20% rabatt. Slang hittade jag på blocket (termotech 20mm) och dom var även återförsäljare av Tetragonias prylar www.tetragonia.se (fruktansvärd hemsida men prylarna har funkat klockrent) Jag sparade en ganska stor slant på att plocka ihop delarna själv.
 
fsn skrev:
Jag är relativt säker på att du har fel. Med ett snabbt system så får du en direkt sänkning av framledningstemp vid tex instrålning av vintersol genom stora fönster eller en braskamin. Med trögt system för du en temphöjning men knappast en direkt energibesparing. EPSn över plattan fungerar även som en effektiv brytare av köldbryggor i golvet.

Jag la in spårfräst EPS. 5 Mars 2009 - 7 Mars 2010 så kostade uppvärmning av 150m2 i ett plan och varmvatten oss 3785kWh (bergvärme). Detta med 195+45mm isolering i väggarna, 500mm lösull som inte ens är komplett, vissa delar av taket har bara 150-200mm och 200mm EPS under plattan och 50mm över. 50m2 av plattan är valvgjuten och där saknas isolering under plattan, dvs endast 50mm över. Jag tillskriver golvvärmesystemet en stor del av den låga förbrukningen.
menar du att du har dubbla plattor ?
för jag tolkar det som att du har en huvudplatta som du sedan har lagt 50mm isolering på och gjutit en till platta på det med golvvärmen i ?


sen till grundfrågan så undrar jag om inga tänker att man kan köpa eller göra prefab element och bygga väggar av (inte småblock utan fullhöjd) då betong håller så mycke mer än leca och då det stora problemet är dragkrafterna som kan uppkomma i en vägg och har man hela höjden så kan man armera elementen så det håller

och då cement/betong inte är så dyrt så skulle det ju kunna vara ett alternativ
(fast det skulle ju kräva lite beräkningar och en del jobb att göra sådanna element)

sen så lyckades jag inte följa uträkningen som ledde till 14,5kN/m men räknar man lite på det så klarar leka väldigt lite i mest ogynsamma förhållanden men sen kan man räkna lite på allt så det blir bättre siffror
(det är drag som leca inte klarar då det ligger på 0,15MPa och sen reduserad så i slutänden blir det knappt 0,1MPa i drag och armering klarar 200MPa men med att sätta trä reglar för att ta dragkraft borde förbättre (trä kan klara över 100ggr så mycket drag innan det ger sig) det hållfastheten i väggen fast det spräcker lecan så borde det hålla ihop och hålla emot som armering gör i brottgräns i betong när över 90% av tvärsnittet är förstört )

sen så är det med tjockleken viktigt både i hur det förhåller sig i förhållande till höjden och för att man ökar styvheten med tjocklek men hela block så man slipper fogar och kan ha armering borde ju vara klart mycke bättre förutom ev prisskilnad och vikten men vikten är ju en bonus vid trögheten

oj vart lite svamligt men saksamma var lite tankar bara:blushing:
 
Om jag ska göra 8x16 meter isolerat garage som kan tänkas bli boendeyta framöver. Duger 19 cm leca som bärande stomme + 10-20 cm cellplastisolering + puts som slutskikt. Eller är lecan inte vettig som bärande stomme för det? I detta fallet tänkte jag ha ramverkstakstolar som då gissningsvis inte kräver lika mycket från väggen.

Hur ska jag tolka sista inlägget - duger 19 cm leca eller ej som bärande stomme?
 
ltz skrev:
Om jag ska göra 8x16 meter isolerat garage som kan tänkas bli boendeyta framöver. Duger 19 cm leca som bärande stomme + 10-20 cm cellplastisolering + puts som slutskikt. Eller är lecan inte vettig som bärande stomme för det? I detta fallet tänkte jag ha ramverkstakstolar som då gissningsvis inte kräver lika mycket från väggen.

Hur ska jag tolka sista inlägget - duger 19 cm leca eller ej som bärande stomme?

det beror på hur och var du bygger

så bygger du i södra sverige så har du inte lika mycke snölast och bygger du på ett ställe där det står i lä så underlättar det med sen hur du vill att det ska se ut

ska du ha höga vägger ? ska du ha stöd som väggar/rum in från yterväggen eller ska det vara helt öppet ?och ha höga väggar så tror jag inte det kommer hålla men det är ju omöjligt att säga med det lilla du skrivit

men ett alternativ är att kolla lite själv och du kan se själv vad olika ändringar leder till
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2003/regelsamling_for_konstruktion.pdf
http://www.boverket.se/Global/Webbo...ts_handbok_om_betongkonstruktioner_BBK_04.pdf
 
Redigerat:
F
miry skrev:
menar du att du har dubbla plattor ?
för jag tolkar det som att du har en huvudplatta som du sedan har lagt 50mm isolering på och gjutit en till platta på det med golvvärmen i ?
Nej, helt fel

Nerifrån och upp:

makadam och övrigt tjafs...
10cm EPS
plast (radonsäkring, helt i onödan i mitt fall)
10cm EPS
10cm Betong
5cm spårfräst EPS, i spåren vårmefördelningsplåt och golvvärmeslang
Parkettgolv

Där det är klinker är det istället:

3cm spårfräst EPS, i spåren vårmefördelningsplåt och golvvärmeslang
2cm armerad flytspackel
klinker

ELLER:

3cm spårfräst EPS, i spåren vårmefördelningsplåt och golvvärmeslang
golvgips + 6mm renoveringsgips ihoplimmade
klinker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.