Vi skall ha en Contura 680 (står på en fot med pelare). Vi har platta på mark med golvvärme och har tänkt oss lamellparkett i rummet där kaminen skall stå. Som gnistskydd har vi tänkt att ha plåt.

Nu till frågan: vilket underlag skall vi ställa kaminen på, ovanpå parkettgolvet som är lagt som ett flytande golv eller skall man lägga några klinkers under plåten och kaminen, med trägolvet runt om så att det kan röra sig utan problem?

På Nibe ville man inte säga något utan hänvisade till golvtillverkaren.

Antingen direkt på betongen för att klinka runt om och sedan lägga trägolvet, eller på klinkers ovanpå betongen.

Att ställa den på trägolvet hade inte jag gjort iallafall. Jag hade dessutom inte valt plåt som gnistskydd - det brukar se ruskigt risigt ut efter ett par år. Klinkers håller betydligt bättre. En plåt använder man väl mer vid efterkonstruktioner...nu när ni bygger nytt - se till att få det ordentligt på en gång. ;)

Är den kaminen förberedd för att ta uteluft som förbränningsluft?

palsson skrev:
Är den kaminen förberedd för att ta uteluft som förbränningsluft?
Ja :)

Om jag klinkrar där kaminen står, hur ska jag göra i skarven trägolv - klinkers? Trägolvet rör sig ju och jag som hoppades slippa ha en ful list där...

Oftast lägger man ju en list faktiskt...
Det beror lite på vad det är för golv - har man ett krysslimmat lamellgolv kan man lägga det väldigt nära klinkern utan fara, men har man däremot ett homogent plankgolv blir det nog värre...

Jag har sett att det börjar bli lite småinne att lägga enstaka klinkers i olika färger på golvet infällt i trägolvet utan lister. Rätt fräckt faktiskt.

Men om man ska ta in uteluft till förbränningen hur gör man då?
drar man nått rör i plattan eller?

Japp.
Använd sökfunktionen, det finns många trådar om det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.