5 271 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Underlag för kaminen?
Vi skall ha en Contura 680 (står på en fot med pelare). Vi har platta på mark med golvvärme och har tänkt oss lamellparkett i rummet där kaminen skall stå. Som gnistskydd har vi tänkt att ha plåt.
Nu till frågan: vilket underlag skall vi ställa kaminen på, ovanpå parkettgolvet som är lagt som ett flytande golv eller skall man lägga några klinkers under plåten och kaminen, med trägolvet runt om så att det kan röra sig utan problem?
På Nibe ville man inte säga något utan hänvisade till golvtillverkaren.
Nu till frågan: vilket underlag skall vi ställa kaminen på, ovanpå parkettgolvet som är lagt som ett flytande golv eller skall man lägga några klinkers under plåten och kaminen, med trägolvet runt om så att det kan röra sig utan problem?
På Nibe ville man inte säga något utan hänvisade till golvtillverkaren.
Antingen direkt på betongen för att klinka runt om och sedan lägga trägolvet, eller på klinkers ovanpå betongen.
Att ställa den på trägolvet hade inte jag gjort iallafall. Jag hade dessutom inte valt plåt som gnistskydd - det brukar se ruskigt risigt ut efter ett par år. Klinkers håller betydligt bättre. En plåt använder man väl mer vid efterkonstruktioner...nu när ni bygger nytt - se till att få det ordentligt på en gång.
Att ställa den på trägolvet hade inte jag gjort iallafall. Jag hade dessutom inte valt plåt som gnistskydd - det brukar se ruskigt risigt ut efter ett par år. Klinkers håller betydligt bättre. En plåt använder man väl mer vid efterkonstruktioner...nu när ni bygger nytt - se till att få det ordentligt på en gång.
Oftast lägger man ju en list faktiskt...
Det beror lite på vad det är för golv - har man ett krysslimmat lamellgolv kan man lägga det väldigt nära klinkern utan fara, men har man däremot ett homogent plankgolv blir det nog värre...
Jag har sett att det börjar bli lite småinne att lägga enstaka klinkers i olika färger på golvet infällt i trägolvet utan lister. Rätt fräckt faktiskt.
Det beror lite på vad det är för golv - har man ett krysslimmat lamellgolv kan man lägga det väldigt nära klinkern utan fara, men har man däremot ett homogent plankgolv blir det nog värre...
Jag har sett att det börjar bli lite småinne att lägga enstaka klinkers i olika färger på golvet infällt i trägolvet utan lister. Rätt fräckt faktiskt.
Liknande trådar
-
Få ett jämnt underlag för klinkergolv
Golv -
Underlag för mitt utekök (gräs idag)
Altan & Uteplats -
Hur förbereda underlag för förråd 350kg / 6.25m2
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad för underlag under altan på sandig mark?
Altan & Uteplats -
Bredspackla på delvis nedriven tapet - för ojämnt underlag?
Färg, Måla & Tapetsera