Hej!
Har precis hittat detta trevliga forum, vet inte om jag ska lägga min fråga här eller på kök. Vi ska renovera köket och köksförsäljaren menade att vi ska lägga golvet först, så sätts köksskåpen sen, men hur funkar det om man vill byta golv innan köket är utslitet? Brukar man göra på det här viset? Jag menar att ett golv slits mycket fortare. Man måste väl kunna rikta golvet och sen sätta köket och lägga golvet sist, tycket jag.
Vi ska ha ekluckor och svarta granitskivor med rostfria vitvaror. Vad tror ni vi ska satsa på för golv? Vi vill inte ha klinker och helst inte klickgolv,alltså laminat, för de känns så hårda. Kan det bli snyggt med något mörkgrått?
Hälsningar Lena
Har precis hittat detta trevliga forum, vet inte om jag ska lägga min fråga här eller på kök. Vi ska renovera köket och köksförsäljaren menade att vi ska lägga golvet först, så sätts köksskåpen sen, men hur funkar det om man vill byta golv innan köket är utslitet? Brukar man göra på det här viset? Jag menar att ett golv slits mycket fortare. Man måste väl kunna rikta golvet och sen sätta köket och lägga golvet sist, tycket jag.
Vi ska ha ekluckor och svarta granitskivor med rostfria vitvaror. Vad tror ni vi ska satsa på för golv? Vi vill inte ha klinker och helst inte klickgolv,alltså laminat, för de känns så hårda. Kan det bli snyggt med något mörkgrått?
Hälsningar Lena
Trägolv! Trägolv med golvvärme är absolut bäst! Har själv ett mörkbrunt en-stavs ekgolv i köket.
Det blir snyggast att lägga golvet först på hela golvytan och sen montera skåp, men det går också att först montera skåp och sen lägga golvet. Smaksak.
Det blir snyggast att lägga golvet först på hela golvytan och sen montera skåp, men det går också att först montera skåp och sen lägga golvet. Smaksak.
Smaksak visst, men också en fråga om tid och pengar. Det går fortare att först lägga golvet och sen ställa dit underskåpen. Byta golv kan Du göra ändå, det nya lägger man i så fall ovanpå det gamla antingen fram till sockeln men helst tar man bort sockeln så och lägger det nya golvet in till benen på skåpen.
Klickgolv är inte detsamma som laminat, det finns massor med parkett och trägolv som har klickfunktion.
Men visst kan Ni lägga ett massivt trägolv också även om trä inte är optimalt i ett kök och inte optimalt med golvvärme heller.
Klickgolv är inte detsamma som laminat, det finns massor med parkett och trägolv som har klickfunktion.
Men visst kan Ni lägga ett massivt trägolv också även om trä inte är optimalt i ett kök och inte optimalt med golvvärme heller.
Jag tillhör de få som inte tycker trägolv i kök är varken snyggt eller praktiskt. Trägolvsfolket brukar tycka att det är synd att porslin går sönder om man tappar det på ett klikergolv, jag är av annan uppfattning o tycker det är jäkligt synd om jag får ett djupt jack i mitt trägolv om jag tappar något(skiter i om en tallrik går sönder) Sen inte sagt att en tallrik håller för att åka i golvet på ett trägolv heller.
Ville du inte ha klinker o inte trägolv? jag kanske missuppfattade dig. Finns inte mkt annat att välja på, om du inte syftar på stengolv? Mörkgrå shiffer är riktigt snyggt i kök. Jag är inte förtjust i mörka rum och kök, så tänk nu innan. Du har eklucko = mörkt, Svart granitbänk = bäcksvart. Även om du har vita väggar så ha nått ganska ljust på golvet. Sandfärgade klinker skulle jag lägga om jag var dig ...och vitt fasat kakel ovanför köksbänken. Klassiskt o snygga färgval/stil/material.
Ja klinker/sten blir kallt, golvvärme fixat detta, eller lite mattor, eller ett par tofflor.
Ville du inte ha klinker o inte trägolv? jag kanske missuppfattade dig. Finns inte mkt annat att välja på, om du inte syftar på stengolv? Mörkgrå shiffer är riktigt snyggt i kök. Jag är inte förtjust i mörka rum och kök, så tänk nu innan. Du har eklucko = mörkt, Svart granitbänk = bäcksvart. Även om du har vita väggar så ha nått ganska ljust på golvet. Sandfärgade klinker skulle jag lägga om jag var dig ...och vitt fasat kakel ovanför köksbänken. Klassiskt o snygga färgval/stil/material.
Ja klinker/sten blir kallt, golvvärme fixat detta, eller lite mattor, eller ett par tofflor.
Redigerat:
Mja ...nattugglan11 skrev:
Plastmatta, linoleum, korkoplast, gummigolv förutom en oherrans massa klick-laminat-golv med olika mönster och stil...
Gummigolv är väl rätt inne just nu?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Bortsett från materialval på golv, så vill jag bara slänga in en liten synpunkt ang. färgval. Ekluckor och ekgolv blir för mycket ek, likaså som vi hade i ett hus, björkluckor och ljus sand/terracotta klinker. Vad jag menar är att det i de flesta fall är snyggare när golvet bryter av mot luckan, annars ser det mesigt ut och det snygga köker försvinner. Sedan är det tycke och smak, men jag föredrar när golvet är något mörkare än omgivningen. Tänk er ett ljust golv med mörka väggar, inte snyggt i mina ögon.
Som någon sa att det hela blir mörkt med mörk skiva och ek och mörkt golv, ja det blir det. Så det är ju inte alla kök som kan bära denna kombination, krävs en del fönster, men skitsnyggt där det passar.
Som någon sa att det hela blir mörkt med mörk skiva och ek och mörkt golv, ja det blir det. Så det är ju inte alla kök som kan bära denna kombination, krävs en del fönster, men skitsnyggt där det passar.
Vi är nog inne på ett plastgolv. Borde ju finnas en del snygga, har inte tittat runt än, men vill att luckorna ska komma fram. Det är en ganska ljus eklucka och vi har två stora fönster, så jag är inte så rädd att det ska bli för mörkt. Jag är lite inne på någon grå nyans och en aning ljusare kakel. Fast jag hinner nog ändra mig många gånger innan det är dags. Tänkte att det kanske är lättare att bestämma sig om luckorna är på plats först. Men det funkar alltså att sätta golvet först, det var ju skönt att höra. Fast det känns ändå ganska onödigt att betala för golv som ligger under skåpen... men det kanske man måste göra i vilket fall som helst, det beror ju på hur läggningen blir.
Tack för svar!
Tack för svar!
Vilket ca pris på färdigt golv kan man räkna på klinker resp "klickgolv" om man tänker sej "normala" plattor/ skivor?
Fattar givetvis att det är svårt å svara på men någon grov uppskattning bör ju finnas.
Fattar givetvis att det är svårt å svara på men någon grov uppskattning bör ju finnas.
Under "Hantverkare" finns nån tråd om hantverkares timkostnad, det är den som avgör så det är omöjligt att säga men fr 450 pix/tim får Du nog räkna med om det är vitt. Klinkers är dyrare pga det tar längre tid än klickgolv och kräver fler moment.jordraketen skrev:
I övrigt avgörs det av m2-priset på golvet som när det gäller tex klinkers kan variera fr 59 kr/m2 till över 2-3 tusen kr/m2.
Gör det själv, så svårt är det inte man ska tjäna bra med pengar om det ska löna sej att jobba ihop till hantverkartid och nån garanti för att det blir bra har man ju inte heller även om det oftast blir bra förstås.
Matta under diskbänkskåp är ju en bra garanti. Börjar det läcka vatten så ska det rinna ut under golvsockeln o uppmärksammas av dig utan vattenskada som följd.
Klinkers kräver ett stabilt underlag. Har du träbjälklag så räkna med att flytspackla. jag skulle slå ett slag för plastmattan. Billift, tätt och lättstädat. Har själv ekplank mot allt sunt förnuft men om det skulle göras om så blir det matta.
Vi la just in en ny plastmatta i kök och hall. Vi har små barn och har parkett i vardagsrum som gränsar till nya mattan på två ställen.
Jag konsulterade en väninna som jobbat i golvbutik och hon rekommenderade absolut plastmatta. Men av god kvalitet (vi köpte inte av henne, så det var inte därför). Och det är tjockleken på slitytan man ska titta på.
Vi köpte en tarkett texile. Vi är jättenöjda med resultatet och tycker att det är snyggt. Men smaken är ju som bekant olika, så det beror ju på vad man vill ha och i vilken situation man befinner sig i.
(Obs, det är golvet jag vill visa. Diskbänk, bänkskiva, kakel etc ska bytas senare.)
/LO
Jag konsulterade en väninna som jobbat i golvbutik och hon rekommenderade absolut plastmatta. Men av god kvalitet (vi köpte inte av henne, så det var inte därför). Och det är tjockleken på slitytan man ska titta på.
Vi köpte en tarkett texile. Vi är jättenöjda med resultatet och tycker att det är snyggt. Men smaken är ju som bekant olika, så det beror ju på vad man vill ha och i vilken situation man befinner sig i.
(Obs, det är golvet jag vill visa. Diskbänk, bänkskiva, kakel etc ska bytas senare.)
/LO
Vi valde också plastmatta, fördelen är att man får ett väldigt behagligt golv. Välj en kraftigare matta med ett rejält slitskikt. Billigare är väl en fråga om referens men räkna med ca 200:- /kvm, samma som normalt klinker eller billigare parkett kanske. Nackdel med plastmattan är att det kräver ett helt slätt underlag, även i en lite tjockare matta syns och känns mindre skavanker igenom. Så underarbetet kräver en del jobb. Ett laminat, parkett eller klinker sväljer ju en del mindre ojämnheter. En annan nackdel är att det är ganska enkelt att göra märken i golvet från vassa tunga föremål som "sjunker ner" i mattan.