Rykten säger att Nibe nu kommer att upgradera sina FLVP, i och med Boverkets nya regler
Nya pumpen kommer att heta Fighter 750P, och se ut som den nya linjen av bergvärmepumpar typ, NIBE F1245 med den nya displayen ect.

Kommer att bygga hus nu under våren, standardmonterad 360P kommer troligtvis att utgå
och ersättas av 750P.

Det som MÅNGA husägare i landet som har frånluftssystem med en gammal 310p frågar sig när de läser om nya 750p är om det kunde vara något??
Det finns t.e.x hur många Älvsbyhus som helst med Nibes 310p .
De flesta vill nog ha ett rakt svar hur stor skilnad det är mellan bergvärmepump och en 750p i driftskostnad . M.a.o om merkostnaden för bergvärme är motiverat i ett hus på t.e.x 120kvm . Alltså Totalekonomin .
Eller kräver den så stort ventilationsflöde så det blir plågsamt dragigt .
Undrar ochså hur dess fläkt styrs ? Om den styrs på nåt vis automatiskt eller om det är s.k fasta lägen ? Hoppas i.a.f att den har en "smart" mjukvara ! d^_^b

Jag är oxå i valet eller kvalet på nya 750:n, ska bygga nytt hus på ca 200 m2. Ni som har frånluftsvärmepump idag, är det något att satsa på eller ska jag välja jordvärme istället? 750:n är ju inte billig direkt..85.000:- + installation!

Satsa inte på flvp, särskilt inte då den kostar 85' exkl installation!
Om du nu står i valet mellan en flvp och jordvärme så kan jag bara rekommendera det senare.
FTX med lämplig värmekälla det enda rätta vid nybyggnation. Om den lämpligaste värmekällan är jord/bergvärme, fastbränsle, fjärrvärme etc får man avgöra från fall till fall.
Med ett FTX system och rätt värmekälla får du utan tvekan bättre driftsekonomi och komfort!

Nä det snurrar i huvet på mig nu..Ena halvan säger: sluta nu klart du ska ha jordvärme och andra halvan säger: Verkar smidigt med frånluftsvärmepump..

Men det blir nog jordvärme i slutändan..Har Nibe eller IVT nån panna som rekommenderas?

Om du ska bygga ett nytt hus i skåne så tycker jag att det verkar overkill med jordvärme plus ett FTX. Ett nytt välisolerat hus så långt söderut drar inte mycket energi. Om den nya Niben håller vad den lovar så lär du inte behöva spetsa med elpatron många dagar om året...

Kostar enbart pumpen 85 000? I vår offert på vvs-entreprenad från Fiskarheden så har jag för mig att de anger att Nibe 750 + installation uppgår till ca 82 000 av det angivna vvspriset.

byggankan skrev:
Kostar enbart pumpen 85 000? I vår offert på vvs-entreprenad från Fiskarheden så har jag för mig att de anger att Nibe 750 + installation uppgår till ca 82 000 av det angivna vvspriset.
Eh..va? Kan du kontrollera att det verkligen är så? Jag har fått pris på 85.200:- men det är utan installation.

C
Det beror väl på hur stort hus man bygger om det är lönt med jordvärme+ftx eller inte. Sen får man ju väga in det i övriga kostnaderna. Kostar huset en hundradel mer för att man väljer det dyrare alternativet är det kanske inte så mycket att fundera över...

Att hustillverkare påstår att det kostar mindre än vad det gör trodde jag var standard för att man inte ska få så mycket avdrag om man väljer bort det alternativet?

byggankan skrev:
Kom till att tänka på det..vi kanske inte ska bygga lika stora hus, kanske du har fått pris på en mindre modell på 750:n? Bara en idé..

cheetah1 skrev:
Det beror väl på hur stort hus man bygger om det är lönt med jordvärme+ftx eller inte. Sen får man ju väga in det i övriga kostnaderna. Kostar huset en hundradel mer för att man väljer det dyrare alternativet är det kanske inte så mycket att fundera över...
Så rätt så rätt. Borde inte vara så svårt att göra en kalkyl och räkna ut vilket alternativ som är bäst. Sen får man väl väga in hur mycket man tycker det är värt med enklare skötsel, ljudnivåer och sånt.

Har själv ett 200 kvm i Halland och om den nya Niben håller vad den lovar så skulle jag i stort sett aldrig behöva tillsatsel. Min gissning är att kalkylen pga av det skulle tala för en effektiv FLVP i mitt "och i Danielmans" fall.

Nu verkar det ju oklart vad den nya niben kostar och jag har inte koll på vad en jordvärmepump+ftx skulle kosta installerat och klart så kanske är min bedömning fel.

DanielMAN skrev:
Kom till att tänka på det..vi kanske inte ska bygga lika stora hus, kanske du har fått pris på en mindre modell på 750:n? Bara en idé..
Inte för att jag visste att det fanns olika modeller. Men jag vet ju faktiskt i princip ingenting om pumpen. Men om det finns olika storlekar på pumpen så är det säkert en mindre modell på vår, vårt hus är bara 143 kvm på ett plan. Jag kunde inte hitta papperet där priset stod, ska kolla igen när jag har lite mer tid.

Ok..Hade varit intressant att veta..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.