69 271 läst · 19 svar
69k läst
19 svar
Mystiskt ljud inne i väggen?
Sida 1 av 2
Hej!
Har försökt goggla fram vad det kan vara utan framgång!
Det är så att jag ibland hör ett ljud inne i väggen som jag inte riktigt vet hur jag ska förklara. Det låter som om en liten sten/ett par små stenar ramlar längs väggen, inne i väggen alltså. Som om det vittrar lite inuti väggen.
Detta har jag bara hört inne i en enda vägg i hela rummet och hemmet och det är väggen i mitt sovrum där min säng står.
Det kan gå långa perioder utan att jag hör ljudet och glömmer bort det tills jag återigen blir påmind när det börjar höras igen, ibland flera gånger inom ett dygn.
Vad kan det vara? Håller väggen på att rasera sakta men säkert?
Det är ett rätt gammalt hyreshus från 50-talet och jag har haft pälsängrar sedan vi flyttade ni hit.
Kan det vara på grund av kylan då jag känner att det drar från fönstret och det kan vara rätt kyligt i rummet på vintern?
Jag är faktiskt rätt orolig. :S
Det är så att jag ibland hör ett ljud inne i väggen som jag inte riktigt vet hur jag ska förklara. Det låter som om en liten sten/ett par små stenar ramlar längs väggen, inne i väggen alltså. Som om det vittrar lite inuti väggen.
Detta har jag bara hört inne i en enda vägg i hela rummet och hemmet och det är väggen i mitt sovrum där min säng står.
Det kan gå långa perioder utan att jag hör ljudet och glömmer bort det tills jag återigen blir påmind när det börjar höras igen, ibland flera gånger inom ett dygn.
Det är ett rätt gammalt hyreshus från 50-talet och jag har haft pälsängrar sedan vi flyttade ni hit.
Kan det vara på grund av kylan då jag känner att det drar från fönstret och det kan vara rätt kyligt i rummet på vintern?
Jag är faktiskt rätt orolig. :S
Redigerat:
Det är inte möss som springer i väggen då ?molntussar skrev:Hej!
Jag är faktiskt rätt orolig, inte så mycket för mig själv men speciellt eftersom min katt trivs med att sova på sängen. :S
/K
Nä? Är det möjligt? Men hur kan en mus springa i vertikal riktning inne i väggen? Och borde det inte höras oftare än så i så fall?klaskarlsson skrev:
Vi har inte haft besvär av skadedjur förutom pälsängrar då. Inga fuktskador eller sådant heller så vitt jag vet. Luften är rätt torr just i det här rummet och ventilationen är god.
Jag vet inte hur era väggar är uppbyggda - men är det reglade träväggar med kutterspån, eller mineralull för den delen, så kan mkt väl möss springa där.molntussar skrev:Nä? Är det möjligt? Men hur kan en mus springa i vertikal riktning inne i väggen? Och borde det inte höras oftare än så i så fall?
Vi har inte haft besvär av skadedjur förutom pälsängrar då. Inga fuktskador eller sådant heller så vitt jag vet. Luften är rätt torr just i det här rummet och ventilationen är god.
Särskilt nu när det är kallt finns ju risk för att dom hittar in och tycker det är varmt och mysigt - dom behöver ju bara några cm springa för att ta sig in.
Har ni hittat några spår inne eller på vinden (musbajs) ?
Hur ofta det hörs - well det beror väl på om det på just ngt specifikt ställe är ngt som gör att det hörs - kanske ngn diffusionsplast som är lite lös eller nått ?.
Jag vet inte om det är möss - men möss kan höras - speciellt på natten.
Att springa vertikalt är väl inte så stora problem för de små krypen - iaf inte inuti en vägg. På min fars land tog dom sig, förut iaf, mer eller mindre regelbundet upp i elrören, vertiaklt, och kröp in i elskåpet -vilket inte var så smart förvisso - och grillad skogsmus luktar illa, men ändå. Ett tag härjade dom även i köket där och kröp upp bakom köksskåpet.
Sen hittade pappa vart dom tog sig in och täppte till det - men iaf
/K
Redigerat:
Tack för ditt svar!klaskarlsson skrev:Jag vet inte hur era väggar är uppbyggda - men är det reglade träväggar med kutterspån, eller mineralull för den delen, så kan mkt väl möss springa där.
Särskilt nu när det är kallt finns ju risk för att dom hittar in och tycker det är varmt och mysigt - dom behöver ju bara ngn cm- springa för att ta sig in.
Har ni hittat några spår inne eller på vinden (musbajs) ?
Hur ofta det hörs - well det beror väl på om det på just ngt specifikt ställer är ngt som gör att det hörs.
Jag vet inte om det är möss - men möss kan höras - speciellt på natten.
/K
Menar du att de kommer in i väggen utifrån?
Jag vet inte hur våra väggar är uppbyggda, men jag tror inte det är några möss.
Har aldrig sett en enda mus eller bajs eller andra spår i lägenheten, vi bor i en hyresrätt. Har inte heller känt någon rutten lukt i rummet som det kan bli om musen dör inne i väggen vad jag har förstått. Och det här har ändå hållit på i några år.
Men det kan kanske bero på att det inte finns några hål i väggen som leder till mitt sovrum så att de kan ta sig in i lägenheten.
Det låter inte på någon särskild tid utan lite närsomhelst och det händer rätt sällan och när det väl händer låter det några gånger lite här och där inne i väggen, och sedan hör man inget mer i långa perioder.
Det är alltid exakt samma sorts ljud, typ enstaka små stenar som ramlar inuti väggen och jag tror inte att en mus/möss låter exakt på samma sätt varenda gång?
Det är ett svagt ljud som försvinner lika snabbt som det uppstår, och jag stör mig inte ett dugg på det, jag är snarare orolig att väggen håller på att vittra lite i taget inuti.
Annars kan det vara rör som rör sig. Vi har ungefär sådana ljud i väggen på en av toaletterna på jobbet när man spolar vatten. Kan det passera rör i väggen, som flyttar sig lite när någon granne spolar vatten? (De expanderar antagligen lite av varmvattnet för att sedan krympa lite igen när man slutar spola och då knäpper det lite.)
Hyreshus, stenstomme då eller? Isåfall kan det förstås vara lite invändig puts(det kanske har reglats på invändigt i efterhand) /bruk som vittrar. Absolut inget jag skulle oroa mig för ändå - det lär ta sina sekel innan det uppstår problem pga detta...
/A
/A
aha! då bodde ja kanske i en jordhåla? haha.. näädå,,, vi hade fladdermöss på övervåningen faktiskt. men kan å andra sidan säga att de va i väggen intill murstocken. så de måste tatt sig till väggen via skorsten? sen minns ja iofs inte vilken tid på året ja hörde dom,, men dom hördes lite då o då... rätt kul faktiskt. men skrämmande första gången, för dom väsnas rätt bra!
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Hade ett liknande ljud från vår gamla skorsten, skulle tro att det är ett tomrum eller ett kabel/rör shakt inne i väggen och det lossnar lite puts som ramlar ner, inget att oroa sig för.