11 962 läst · 4 svar
12k läst
4 svar
u-värde på fönster
Är det dumt att bygga nytt hus med fönster som har u-värde 1,2? Borde vi välja en lägre siffra? Vi ska bygga ett enplanshus på 145 kvadrat, med normalstora fönster - inga från golv till tak utan de största typ 11x14 eller möjligtvis något som är 11x16. I sovrummen 11x13, liksom i köket.
Bra fönster är ju såväl en ekonomisk, miljömässig och komfortmässig fråga. Du får antagligen en ganska lång återbetalningstid (längre ju längre söderut du bor) på att ta bättre fönster, exempelvis glas ner mot 0,9. Å andra sidan får du trevligare inomhuskomfort vintertid om har riktigt bra fönster, både upplevd kyla genom ett negativt strålingsutbyte mot fönstret när du vistas i rummen såväl som kallras från fönstren under kalla dagar.
Särskilt gäller detta om du tänkt ha golvvärme och möblera med exempelvis soffor eller andra sittmöbler i närheten av fönster.
Sen har du ju miljöaspekten på det hela också, den tycker jag är viktig, men jag är fullt medveten om att de allra flesta skiter i den. Med bättre fönster sänker du förstås din energiförbrukning i allmänhet och det är ju jättebra - men det nästan viktigaste av allt är att du sänker den som mest när utetemperaturen är som lägst - dvs vid de tidpunkter då svenska elnätet toppas med importerad (ofta kolbaserad) el ellet till och med reservkraft från olja.
Särskilt gäller detta om du tänkt ha golvvärme och möblera med exempelvis soffor eller andra sittmöbler i närheten av fönster.
Sen har du ju miljöaspekten på det hela också, den tycker jag är viktig, men jag är fullt medveten om att de allra flesta skiter i den. Med bättre fönster sänker du förstås din energiförbrukning i allmänhet och det är ju jättebra - men det nästan viktigaste av allt är att du sänker den som mest när utetemperaturen är som lägst - dvs vid de tidpunkter då svenska elnätet toppas med importerad (ofta kolbaserad) el ellet till och med reservkraft från olja.
En sak som många inte reflekterar över är detta:
"Normala" nya fönster, U-värde: ~1,2 [W/m^2*K]
"Normal" yttervägg hos nybyggt hus, U-värde: ~0,15 [W/m^2*K]
Alltså värmeförlusten är mycket större genom fönstren...
( ~10ggr högre per yta)
-Men! På ett "normalt" hus så har man ofta ~10ggr större väggyta än fönsteryta, vilket ger att den totala värmeförlusten genom fönstren blir densamma som genom ytterväggarna!
Alltså ger 25% bättre isolering i ytterväggarna samma besparing som 25% bättre isoleringvärde hos fönstren. Så mitt råd är att jämföra merkostnaden för att isolera vägggarna mer, kontra att sätta in bättre fönster.
-Att fönstren sen måste bytas efter ett antal år, men inte isoleringen i väggarna är ju ett plus i kanten för vägg-alternativet...
-Ev. kallras från fönstren är ju inte så trevliga, men detta går att undvika om du lägger golvvärmen på ett "lite smartare sätt" och framför allt:
-Skippa friskluftsventilerna i fönstren och installera FTX-ventilation!
"Normala" nya fönster, U-värde: ~1,2 [W/m^2*K]
"Normal" yttervägg hos nybyggt hus, U-värde: ~0,15 [W/m^2*K]
Alltså värmeförlusten är mycket större genom fönstren...
( ~10ggr högre per yta)
-Men! På ett "normalt" hus så har man ofta ~10ggr större väggyta än fönsteryta, vilket ger att den totala värmeförlusten genom fönstren blir densamma som genom ytterväggarna!
Alltså ger 25% bättre isolering i ytterväggarna samma besparing som 25% bättre isoleringvärde hos fönstren. Så mitt råd är att jämföra merkostnaden för att isolera vägggarna mer, kontra att sätta in bättre fönster.
-Att fönstren sen måste bytas efter ett antal år, men inte isoleringen i väggarna är ju ett plus i kanten för vägg-alternativet...
-Ev. kallras från fönstren är ju inte så trevliga, men detta går att undvika om du lägger golvvärmen på ett "lite smartare sätt" och framför allt:
-Skippa friskluftsventilerna i fönstren och installera FTX-ventilation!
FTX-ventilation finns redan med i beställningen . Blir kanske lite dumsnål när jag väljer 1,2-fönster. Men kostnaden blev redan högre än vi tänkt då vi upptäckte att det inte ingår aluminumfönster utan bara träfönster - det vill vi inte ha. Det där med isoleringen i väggarna ska jag fundera mer över. Tack för tips!