Med tanke på att du har både elektronik och elmotorer i värmepumpen så behöver du antingen ett jätteelverk för att hålla spänningen stabil eller ett digitalt elverk.
Hehe, i somras så såg jag Sovjetiska militära elaggregat, drivna av flygmotorer, som såldes rätt billigt som överskott (har för mig att det var cirka 15 000 kr). Otroligt robusta motorer, Vedeneyev M14P (http://en.wikipedia.org/wiki/Vedeneyev_M-14P). Nu ångrar jag att jag inte köpte ett.

Det finns mycket skoj att köpa på nätet. Just när det gäller elaggregat så tror jag att militärt överskott kan vara en höjdare.

Mikael_L skrev:
jfb ???
Jo, men den täcker ju inte kortis fas-fas och fas-noll. Ska ju klara <5s
Kan tänka mig att en mindre generator inte har någon skyhög kortslutningsström?

Mikael_L
spinout skrev:
Jo, men den täcker ju inte kortis fas-fas och fas-noll. Ska ju klara <5s
Kan tänka mig att en mindre generator inte har någon skyhög kortslutningsström?
Det är ju sant.

Jag har för mig att jag sett 1A automater ... :D

Troberg skrev:
Hehe, i somras så såg jag Sovjetiska militära elaggregat, drivna av flygmotorer, som såldes rätt billigt som överskott (har för mig att det var cirka 15 000 kr). Otroligt robusta motorer, Vedeneyev M14P ([länk]). Nu ångrar jag att jag inte köpte ett.

Det finns mycket skoj att köpa på nätet. Just när det gäller elaggregat så tror jag att militärt överskott kan vara en höjdare.
Skall du kunna driva hela kvarterets uppvärmning med direktel? Spontana reaktionen är att jag också vill ha en sådan, men vad skulle man ha den till? Ett bensindrivet elverk på hundratals kW måste vara bland det mest oekonomiska man kan hitta som reservkraft till huset.

Var såg du dem till salu?

Erik

För att spåra ut helt, men hur ballt hade det inte varit att ha en gasturbindrivet elverk ståendes på tomten.. När strömmen går, startar jetplanet :D

_coffe_ skrev:
För att spåra ut helt, men hur ballt hade det inte varit att ha en gasturbindrivet elverk ståendes på tomten.. När strömmen går, startar jetplanet :D
Jag hade ännu hellre haft en 9-cylindrig stjärnmotor. Men någon annan får betala bensinen. Per Gillbrand har en Rolls Royce meteor i garaget. Den står uppställd så att han kan starta den och lyssna på den, men när jag såg den så drev den inget elverk. Kommentaren när han skulle starta den var: "Det händer att folk håller för öronen, men den som gör det får gå ut. Ni är här för att lyssna på den."

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.