9 215 läst · 20 svar
9k läst
20 svar
Förbereda för elverk som reservkraft?
Hehe, i somras så såg jag Sovjetiska militära elaggregat, drivna av flygmotorer, som såldes rätt billigt som överskott (har för mig att det var cirka 15 000 kr). Otroligt robusta motorer, Vedeneyev M14P (http://en.wikipedia.org/wiki/Vedeneyev_M-14P). Nu ångrar jag att jag inte köpte ett.
Det finns mycket skoj att köpa på nätet. Just när det gäller elaggregat så tror jag att militärt överskott kan vara en höjdare.
Skall du kunna driva hela kvarterets uppvärmning med direktel? Spontana reaktionen är att jag också vill ha en sådan, men vad skulle man ha den till? Ett bensindrivet elverk på hundratals kW måste vara bland det mest oekonomiska man kan hitta som reservkraft till huset.Troberg skrev:Hehe, i somras så såg jag Sovjetiska militära elaggregat, drivna av flygmotorer, som såldes rätt billigt som överskott (har för mig att det var cirka 15 000 kr). Otroligt robusta motorer, Vedeneyev M14P ([länk]). Nu ångrar jag att jag inte köpte ett.
Det finns mycket skoj att köpa på nätet. Just när det gäller elaggregat så tror jag att militärt överskott kan vara en höjdare.
Var såg du dem till salu?
Erik
Jag hade ännu hellre haft en 9-cylindrig stjärnmotor. Men någon annan får betala bensinen. Per Gillbrand har en Rolls Royce meteor i garaget. Den står uppställd så att han kan starta den och lyssna på den, men när jag såg den så drev den inget elverk. Kommentaren när han skulle starta den var: "Det händer att folk håller för öronen, men den som gör det får gå ut. Ni är här för att lyssna på den."_coffe_ skrev:
Erik
Liknande trådar
-
Hur förbereda underlag för förråd 350kg / 6.25m2
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hjälp med regelverk och dimensionering för trädäck
Altan & Uteplats -
Välj rätt elverk – förbered ditt hus för strömavbrott
Artikelkommentarer -
Hur kan jag förbereda för dusch/WC men inreda som tvättstuga
Vatten & Avlopp -
Vad bygga först? Tak eller golv. Bygger till vår friggebod och stommen/regelverk är klart nu. Så: Ska jag lägga takspånt eller underlagsgolv först?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus