Vi håller på att bygga nytt i kök i huset vi köpt. Köket börjar ta form, skåpstommar är på plats. Vi har köpt ångugn och kombi ugn/micro av Ikea. Dessa ska monteras in i ett högskåp ovanpå varandra. Min fråga är kort och gott, spelar det någon roll vilken av ugnarna som är överst och underst?

Kombiugnen skulle helst inte monteras framför eluttaget stod det och om det ska uppfyllas måste den rackarn vara underst. Men sambon säger att hon läst nånstans att ångugnen helst skulle vara underst... nån som har erfarenhet av liknande problem? :)

Nu har vi inte just ångugn, så jag vet inte om det tillför något särskilt att tänka på, utan en vanlig varmluftsugn men den sitter överst med en kombi/mikro under i ett vanligt IKEA inbyggnadsskåp.

Vi gjorde så därför att kombiugnen som vi ville ha har lucka som öppnas nedåt som en vanlig ugnslucka och vi tänkte att den skulle vara i vägen när man tar ut saker om kombiugnen sitter överst. Till den större ugnen valde vi därför en med sidohängd lucka som inte är i vägen på det sättet och så satte vi den överst.

Om det är så att er tilltänkta ångugn har vanlig lucka som öppnas nedåt, så skulle jag om jag var ni kolla upp noga hur högt den kommer att sitta om ni monterar ugnarna som ni tänkt (beror på skåpets utformning och hur hög kombigunen är) och försöka utröna om luckan blir i vägen på det sättet.

En annan sak som vi märker är att det ibland kan kännas på gränsen till jobbigt att ta ut saker ur den högre, stora ugnen. Inte så att man inte skulle orka men det blir litet ansträngt på ett sätt som kanske gör det litet mindre säkert. Det gäller särskilt om vi har något ganska tungt t ex än redig gratäng i en tung keramikform som står på galler. Vår ugn har utdragsskenor och det tycker jag absolut att man ska ha om ugnen är monterad så högt, då de gör det lättare att ta ut saker.

Kollade på ikea.se och såg att deras kombiugn är en bit högre än vår. Er stora ugn skulle därför hamna en bit högre än vår och har dessutom konventionell lucka. Det står heller ingenting om att den skulle ha utdragsskenor. Sammantaget gör det mig litet skeptisk till ert upplägg - jag säger inte att det inte blir bra men tycker i alla fall att ni borde försöka få se hur det blir i verkligheten innan ni bestämmer er. Hör med köksplanerarna på IKEA vad de tror också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.