Ngn som vet vad det kostar att köra ett 5kw diesel-elverk inklusive bränsle under en period av 5 månader. Vi har ingen byggel framdragen eftersom ny kraftstation måste göras och det ska ta 6 månader. (kostar 165.000). >:(

I armén körde vi ett bensindrivet på 15 kVA. Det sörplade i sig 200 liter per dygn, ungefär.

Dieslar går ju billigt nuförtiden. Kan en liten motor, som drar ett 5 kVA verk, klara sig på ett par deciliter per mil, så att säga? Ett elverk går ju vanligtvis 3000 varv/min, vilket motsvarar ungefär att köra 100 km/h med bil. I så fall två liter per timme, knappt 50 liter per dygn, 1500 liter i månaden, 7500 liter eller 75000 kronor i fem månader.

Men jag vet inte. Jag bara gissar förhoppningsvis någorlunda kvalificerade gissningar.
Det beror ju också mycket på hur stor del av effekten man tar ut.

Tillägg: Det kan tydligen vara billigare än så. Kolla här. Den verkar ju gå på mindre än en liter i timmen. Lugnar ner notan till hälften, med andra ord.

Man bör nog läsa specen för kraftverket för att få en indikation på förbrukningen. Jämförelsen med en bilmotor haltar lite eftersom varvtalet iprincip (nästan) saknar korrelation med bränsleförbrukningen.

Jag skulle gissa att en så liten dieselmotor till ett elverk har en verkningsgrad på max ca 25% generatorn inkluderad. (Här gissar jag grovt). Värmevärdet för Diesel är ca 10 MWh/m3.

Enkel matematik:

5 kW / (25% * 10000 kWh/m3) = 2,0 l/h

Troligtvis behöver du inte 5 kW hela tiden och då sjunker tyvärr verkningsgraden på dieselmotorn när du kör dellast, så det blir inte riktigt linjärt avtagande bränsleförbrukning med lasten. Du har i alla fall ett riktvärde att räkna med.

ytterligare en gissning ;) eftersom jag kör med mina bensinare en hel del nu.
Räkna med mellan 1--2L/tim, så för säkerhet skull räkna med 2L/tim. Det märks ganska mycket på ljudet och varvet, när man belastar generatorn, och det gör man nu på vintern med belysning och kanske värmefläkt. Klokt är att dimensionera generatorn efter de behov man har. 5kWh klarar det mesta, och 2 aktiva hantverkare på ett villabygge. Nu behöver inte verket gå kontinuerligt hela dagen, så då kan du räkna med 10liter drivmedel per dag.

Ca 15.000 för 5 månader då.
Kanske ett alternativ för alla som kopplar på byggkraft från sin el.leverantör.
Har hört att det är vanligt med diselverk i danmark för att komma ner i kostnader.

kop skrev:
Ca 15.000 för 5 månader då.
Kanske ett alternativ för alla som kopplar på byggkraft från sin el.leverantör.
Har hört att det är vanligt med diselverk i danmark för att komma ner i kostnader.
Ja, det är just av den anledningen jag kör med eget elverk. Att bygga själv, tar sin tid, att då ha en inkopplad byggcentral i 1 - 1 1/2 år tyckte jag var onödigt och för dyrt.

Snailman
Ett alternativ till byggel är ju, om nätdistributören tillåter det, att sätta elskåpet på stolpar med ev. ett litet tak, sedan när väggen är uppe kan skåpet monteras på rätta stället.

Om de inte tillåter ovanstånde, måste det ju då väggen är uppe, kunna gå att montera elskåpet där och sedan anmäla till nätbolaget.

man sätter då en handske 16A bredvid elskåpet för byggströmmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.